Comuniunea de iubire – temelia vieții adevărate

CUVNT TEOLOGIC al părintelui Dumitru Stăniloae:

Duminica a 15-a după Rusalii „Porunca cea mai mare din Lege” (Matei 22, 35-46)

Cuvântul lui Dumnezeu Cel întrupat, lumina și viața, opuse întunericului și morții

[…] Cuvântul și lumina au în­tre ele și comunică viața, în­tru­cât Cuvântul și Lumina au în­tre ele iubirea și bunătatea. Cu­vân­tul, ca Fiul lui Dumnezeu, iu­beș­te pe Tatăl și pe Duhul Sfânt, iar ca atare, poate arăta iubirea și bunătatea către oameni. Iu­bi­rea și bunăta­tea unui om se re­flec­­tă pe fața lui ca lumină, pentru că e deschis celorlalți, pentru că se dăruiește lor. Bu­nătatea e (pre­zentă) și la voința persoanei de a se dărui, ca și lu­mina. De a­­ce­ea, cel ce-și trăiește firea a­de­­vă­rată e fe­ricit el însuși, dân­du-se (devenind) și ca lumină, ca sens altora. Dacă iubirea și bu­nă­tatea iradiază din om ca lumi­nă, cu atât mai mult iradiază din Fiul și Cuvântul lui Dum­nezeu cel întrupat, devenit Cu­vân­tul comunicat, revelator, lu­mi­­nător și iubitor, în mod accesi­bil, oamenilor. Iubirea Lui, vă­zu­tă ca Lumină și pe fața tru­peas­că a Lui, arată că materia poa­te deveni mediu comu­nicabil al stării spirituale, poate fi tran­sfi­gurată de spirit. Între materie și spirit nu se menține o opoziție sau o despărțire de nedepășit. Da­că lumina (spirituală) este e­xis­­tență comunicativă prin sine, iar această comunicare o face din iubire și bunătate, însăși e­xis­­tența con­știentă are în ea bu­nă­tatea comunicativă ca lumi­nă, sau ca o pornire luminoasă pro­dusă și susținută de iu­bire. Iar Dionisie Areopagitul spune des­pre Dumnezeu că, prin infi­ni­tate, e într-o posibilitate conti­nuă a revărsării vieții Sale, deși a­ceasta o poate activa în afară nu­mai prin voință. Cel unit cu Dum­nezeu se co­munică și el și, deci, luminează din iubire, dă­ru­ieș­te celui căruia se comunică, via­ță din viața sa. Egoistul însă nu comunică nimic din sine altu­ia, de aceea nu e nici lumină, nici viață pentru altul. El este o e­xis­tență încremenită în sine, lip­sită de mișcare, o exis­tență „moar­tă”. Ca atare, nu comunică viață altora, și-i lasă, de a­ce­ea, în ceea ce au ei înșiși, ceea ce se întâmplă și lor, dacă se în­chid în ei înșiși, neprimind nici de la alții nimic. Iar această în­chi­dere, nemișcată în sine în­săși, este contrară firii omului și chiar înge­rului creat. Ei se pot opri din comunicarea vieții, nor­ma­lă firii lor, și se pot închide în ei prin dorința amă­gitoare de a se afirma numai pe ei, spre a de­păși măr­ginirea lor, în ceea ce nu poate face Dumnezeu, care nu e mărginit, ci nemărginitul prin fire, și nu are trebuința de a spo­ri în Sine, pe care socotește că o poate satisface prin afirma­rea ei de sine, în exclusivitate.

De aceea, viața în deplinătate și fără sfârșit nu poate veni celor cre­ate decât de la Dumnezeu cel in­finit în viață. Deci, după întru­pa­­rea Fiului Lui, vine de la Iisus Hris­tos, prin cuvântul, faptele și ori­ce dăru­ire și comunicare a Lui. Și tocmai prin faptul că dă via­ță deplină lumii, îi dă ei și lu­mi­­na sau viceversa. Lumina a­de­­vărată e viață, viața a­de­vă­ra­tă e lumină. De unde nu e viață, nu vine nici lumina, sau de unde nu vine lumină, se arată ca fiind în­tuneric și moarte. Aceasta o spu­ne Iisus când declară că cel ce urmea­ză Lui va vedea lumina vie­ții, precum cel ce nu ur­mează Lui rămâne în întunericul lipsei de viață.

Întunericul nu e numai lipsa de lumină, deci și ca sens, ci și lip­­sa de viață în fericire sau în pli­­nătate. Căci existența făp­tu­ri­lor în „moarte”, aflate în izola­rea chinuitoare extremă, e cea mai mare lipsă de sens. Pentru ce trăiesc, dacă nu am bucuria vie­ții în comuniune cu alții? Pen­tru ce trăiesc, dacă trăiesc numai pentru mine, fără să pot spori în viață, fără să mă mișc spre cineva și fără ca altul să se miș­te spre mi­ne? Putința de a dori să trăiască cineva, chiar și în ex­tremul chin al izolării și mo­notoniei totale, proprie dia­vo­lu­lui, dorința pe care Sfântul Ioan Damaschin o numește, to­tuși, un rest de bine, vine din fap­tul că Dum­nezeu, care a dat e­xistența, o menține chiar în a­ceas­­tă sărăcie extremă, într-o moar­te conștientă; și ea are lega­tă de ea, în făpturile conștiente, vo­ința de a rămâ­ne în ea sau voirea ei.

Am spus că lumina vieții e u­na cu bunătatea, deci cu comu­ni­­carea. Aceasta înseamnă că spo­rirea în viață nu o are numai cel ce o primește de la altul, ci și cel ce o dă. Aceasta se explică din faptul că el pri­mește bu­nă­ta­tea, cea una cu viața, de la Dum­nezeu, primind lumina Lui. Chiar pornirea de a da din bu­nă­ta­te e o pornire de la Dumnezeu cel bun și infinit în viața.

[…] Hristos afirmă legătura în­tre lumină și viață, dar și cea o­pusă, între întuneric și lipsa vie­ții, deci moar­tea. Iar în ulti­ma rămâne omul, când nu ur­mea­ză lui Hristos, sau nu are în si­ne ca lumină pe Hristos. Spu­nând deci, indirect, că acel om nu are lumina vieții, Hristos a­ra­tă că viața este lumină, iar a­ceas­tă lumină este El. De aceea, cel ce nu urmează lui Hristos, nu are lumina, deci viața, ci ră­mâ­ne în întuneric sau în moar­te. Nu e vorba de un întuneric ca­re acoperă via­ța, cum acoperă noap­tea, în mod temporal, lumi­na zilei, ci de un întuneric care lip­sește viața de un sens, și, prin a­ceasta, de conținutul ei esen­ți­al. Dacă nu mai e trăit în ea Hris­tos, sau dacă nu Se mai face stră­veziu în ea Hristos, dacă nu mai vedem ca țintă a ei, sau a vie­ții noastre în lume, pe Hris­tos, nu mai știm pentru ce trăim. Căci, fără Hristos, ca Cel ce ne a­sigură viața veșnică, dacă nu mai vedem viața din lume ca o ca­le ce ne duce spre veșnicia în Hris­tos și nici ca un me­diu prin ca­re trăim o legătură actuală cu Hris­tos, în care viața noastră se a­dâncește și din care se hră­neș­te cu un conținut mai presus de cel tre­cător, totul devi­ne mono­ton și tre­cător și, deci, trăit ca o moar­te.

Lumea nu e anulată prin lip­sa lui Hristos din ea, nici viața din ea, dar devine „moartă”. Lu­mea și viața din ea rămân ca un me­diu posibil pentru a face pe Hris­tos străveziu; și prin ele se poa­te comunica omu­lui, care cre­de în El, „Lumina lumii”, sens al lu­mii; ele rămân cale posibilă spre unirea deplină cu El. Pen­tru acel om, Hristos devine lumi­nă a lumii și a vieții, descoperind va­loarea reală a lumii și a vieții în ea, dar numai pentru că Hris­tos aduce lumii și vieții omului în ea o valoare pe care nici lu­mea, nici omul nu o au în ele în­seși, ci sunt doar capabile să o pri­­mească. Pentru omul care cre­de în Hristos, lumea și viața o­mului nu mai rămân în în­tu­ne­ric. Pentru acel om, Hristos a­lun­gă întunericul din ea, adică din viața omului în ea, sau face ca viața omului în lume să fie o pre­gătire pentru viața veșnică în El, pregătire aju­tată de Hris­tos însuși. Pentru că, în afară de lu­me, nu mai există nimic, fără Hris­tos e o lume a întunericu­lui și a morții. Deci dacă lumea, în ca­re nu e văzut Hristos, apare în­tunecată, fără sens, când Hris­tos e văzut în ea, așa cum e nor­mal, arată că e capabilă să fie cunoscut Hristos prin ea, ca Hris­tos să devină lu­mina ei. Ea a fost făcută capabilă de a se fa­ce Hristos cunoscut prin ea de Cu­vântul lui Dumnezeu prin cre­­a­ție. Cuvântul lui Dumnezeu ca­re a creat-o o ține mai departe cu puterea Lui în existență, dar fă­ră o comu­nicare vie cu El, ea e, în cazul acesta, și „moarte”.

Și dacă într-o lume în care nu aș avea împreună cu mine și alți oa­meni conștienți, nu aș putea trăi pentru a-i ajuta pe alții, ca să mă bucur de alții și alții de mi­ne sau ca, ajutat de alții, să în­țeleg ceva din ea, sau să fiu iubit în mod conștient de ei, cu a­tât mai mult dacă n-aș cunoaște pe Hristos, n-aș putea avea o via­ță deplină, sau o lumină care să mă facă să înțeleg rostul ei, ne­arătându-mi cineva că prin ea mă pot pre­găti pentru o viață veș­nică în El.

Dumnezeu a creat lumea prin Fiul Său din nimic, ca să o um­ple prin om de fericirea relației cu El, să o înveșnicească, îndum­ne­­zeind-o. Dacă un om refuză a­cest rost ce i l-a dat Fiul lui Dum­nezeu și i-l ușurea­ză, fă­cân­du-Se și El om, pentru el lumea ră­mâne fără sens. Dacă lumea ar fi din esență divină, sau ulti­ma realitate, cu mizeriile și cu moar­tea ei, în baza unei legi in­trin­­sece care-l stăpânește, el nu s-ar putea ridica din această e­xis­­tență fără sens (îndreptată) spre moarte. Numai dacă Dum­nezeu este un Dumnezeu perso­nal al iubirii, de o ființă deo­se­bi­tă de a lumii – deci nemărginită – și l-a făcut pe om ca pe cel care, prin iubirea lui, de asemenea vo­i­­tă, deci liberă, să se unească cu El și să se folosească și de lumea fă­cută la nivelul lui, spre a­ceas­ta, poate fi și omul și lumea scă­pa­tă de mizeri­ile care îi vin și ei și lui, prin refuzul unirii cu Dum­nezeu. Putința ce a dat-o Dum­nezeu lumii de a ve­dea o­mul, prin ea, pe Dumnezeu în­tru­pat în viața veș­nică, nu se re­a­­li­zează când omul nu vede pe Dum­nezeu și aici prin ea. El ră­mâ­ne atunci în moarte, dar to­tuși dezvoltă o gândire „ști­in­ți­fi­că” ce îl poate amăgi ca (fiind) o falsă lumină.

Și pe Dumnezeu, Care dă o­mu­lui asigurarea vieții veșnice, îl vede cel mai ușor prin Hristos. Căci Hristos este nu o lumină măr­ginită, ci lumina prin exce­len­ță, dar venită ca binele vieții veș­nice în lume, prin faptul că e a­tât Dumnezeu, care ne asigură via­ța veș­nică, cât și om, care a bi­ruit moartea umanității Sale și biruiește prin aceasta și moar­tea noastră, a tuturor oameni­lor. El este lumina lumii, pentru că a venit în lume ca Unul ce nu fa­ce parte exclusiv din ea, ci a ve­nit de deasupra ei, aducând în ea puterea care ne ajută să scă­păm de moartea spre care lumea ne duce. El nu face parte numai din lume, ca ceilalți oameni, căci în acest caz ar umbla și El în în­tu­nericul ei. El este Dum­nezeu ca­re vine în lume, dar vi­ne în ea ca om și, chiar ca atare, El nu e ră­pus de mizeriile și de moar­tea ei, ci le suportă cu vo­ia, biru­in­du-le.

Fără Hristos, lumea n-ar fi pen­­tru om decât cea care-i adu­ce pu­ține plăceri tre­că­toare, ur­ma­­te de greu­tăți, de boli greu de su­­po­r­tat și, la urmă, moartea to­­ta­lă. Hristos e Dumnezeu, ca­re vi­ne în lume ca om, ră­mâ­nând și Dum­nezeu și, ca atare, nu pof­teș­te plăce­rile trecătoare, dar su­portă greutățile ei (foa­mea, o­bo­seala etc.) și moartea, ca să trea­că prin ele El în­suși ca om și să ne treacă și pe noi la via­ța veșnică.

Fără Hristos, ca Dumnezeu ve­nit ca om în lume, dar ră­mâ­nând și Dumnezeu, lumea este în­t­uneric, pentru că nu ne-ar pre­găti pentru viața veșnică, pli­nă de bucuria veșniciei comu­ni­u­­nii cu El, ci moartea, sau totala în­gustime, în veșnica monotonie și în nesfârșitul chin. Căci (lu­mea) e făcută din nimic, nu din fi­ința lui Dumnezeu. De aceea, nu­mai în legătură cu El se um­ple de lumină, se face străvezie pen­tru adâncirea noastră ne­sfâr­­șită în cunoașterea Lui și pen­tru comuniunea cu El și, de a­ce­ea, și pentru comuniunea în­tre noi. Nu­mai de (dacă) ni se fa­ce transparent Dumnezeu cel în­tru­pat, prin lucruri și prin semeni, descoperindu-ni-se prin a­ceas­ta lucrurile ca stăpânite de El, iar oamenii putându-se scu­fun­­da în înțelegerea și în sim­ți­rea lui Dumnezeu, lucrurile ne a­jută să înaintăm tot mai mult în infinitatea lui Dumnezeu, iar oa­menii (să înaintăm) în iubirea Lui; numai așa toate se umplu de lumina Lui. Prin iubire și co­m­u­nicare cu El, Hristos ni S-a fă­cut atât cale spre El, cât și țin­tă. Ni S-a făcut cale și țintă ca om apropiat și adevărat, dar și ca Dumnezeu care ne dă puterea să înaintăm spre El, deși suntem numai oameni. Căci ni Se dă, nu numai ca model de om, ci ne și atrage spre unirea cu Sine ca Dumnezeu și ne îndumne­ze­ieș­te, sau ne umple de puterile dum­nezeiești în acest scop.

Ni S-a făcut ca om, rămas ca Dum­nezeu, cale și țintă, nu numai prin cuvintele omenești, dar pli­ne de învățătura dreaptă și de în­demnuri dumnezeiești, ci și prin modelul de om ce ni l-a dat și prin puterea de a-i urma ca mo­del. Ni S-a făcut astfel de mo­del, iu­bind pe oameni. El ne-a des­coperit, prin aceasta, va­loa­rea oamenilor și ne-a dat pu­terea, nouă și semeni­lor noștri, să-i urmăm pilda viețuirii în El ca Dumnezeu făcut om. Prin toa­te acestea a luminat valoarea și ne-a întărit capacitatea pe ca­re suntem chemați să o actua­li­zăm în El.

Propriu-zis, faptul de a nu cre­de cineva în Hristos ca Fiul lui Dumnezeu cel întrupat și ve­nit în lume, nu înseamnă că lu­mea s-a golit obiectiv de Hristos, sau că Hristos încetează de a fi pre­zent în ea, ci că acela nu mai ve­de pe Hristos în ea, ca lumină, pen­­tru că ochii lui spirituali au or­bit. Și, de aceea, nu mai vede nici valoarea oamenilor ca făp­turi vrednice de iubit și iubi­toa­re, deși ei au acea valoare. A­ceas­ta nu înseamnă că lumea nu mai e mediu prin care oa­me­nii ar putea să se ajute din iubire imi­tând pe Hris­tos ca mo­del. Astfel, lipsa de credință în Hris­tos și de cunoaștere a Lui ca lu­mină se vede și în lipsa de iu­bi­­re a omului față de semenii săi, precum cunoașterea lui Hris­tos ca cel ce pune în lumină va­­loarea oamenilor și dă putere spre iubirea lor, se vede și în iu­bi­rea unuia față de altul. Dacă în­suși Fiul lui Dumnezeu S-a fă­cut om, ca să ne iubească, cum nu trebuie să iubim și noi pe oameni și să nu vedem, în iubirea lor lucră­toare, iubirea lui Hris­tos? Aceasta o spune Apostolul Ioan într-una din Epistolele sa­le, explicând cuvintele lui Hris­tos din Evan­ghe­lia Sa: „Cine iu­beș­te pe fratele său, rămâne în lu­mină. Iar cel ce urăște pe fra­te­le său, umblă în întuneric și nu știe încotro se duce, pentru că în­tunericul a orbit ochii lui” (I In. 2, 10-11). Aceasta o spusese în­suși Iisus: „Cel ce umblă în întu­ne­ric, nu știe unde merge” (In. 12, 35).

În aceste cuvinte se preci­zea­ză întunericul necunoașterii de că­tre om a lui Hristos și ca o ne­cu­­noaște­re de către om a unei țin­te a vieții lui. Hristos, ca Dum­nezeu făcut om, e model ca om, iar, înviat ca atare din morți la viața veșnică, ne-a arătat și că a­vem în El o țintă a vieții pă­mân­tești, când o trăim după mo­de­lul Lui și când o dăruim ca jert­fă lui Dumnezeu pentru semeni. Atunci ajungem la înviere, la viața veșnică întru fericire.

Întrucât din cele anterioare am văzut că Hristos se afirmă pe Sine, ca Cel ce e Calea și ca A­de­­vărul, să vedem ce înseamnă și aceasta. Dar înainte de aceas­ta, să vedem cum ni S-a făcut Fiul lui Dumnezeu lu­mină, prin în­săși întruparea Sa, arătân­du-ni-Se, pe de o parte, pildă de sme­­renie, iar, pe de alta, eviden­ți­ind valoarea dată omului prin cre­ație și cum, prin nașterea din Fe­c­ioara, ni S-a făcut iarăși lu­mi­nă, arătându-ne, pe de o par­te, că e Dumnezeu făcut om și, ca atare, nu suportă crucea pentru vina Sa, pe de alta că uma­ni­ta­t­ea Sa nu e închisă fatal prin le­gea nașterii obiș­nuite în ordinea lumii acesteia.

Fiul lui Dumnezeu S-a arătat în lume ca pildă de smerenie, din iubire și ca dovadă a valorii acordată omului, deși acesta a fost creat din nimic

Fiul lui Dumnezeu, făcându-Se om, a dat oameni­lor cea mai ma­re pildă de smerenie din iubi­re, arătând că iubirea e atenție (a­cordată altuia) la altul, până la uitarea de­plină a importanței pro­prii. Dar caracterul parado­xal al iubirii l-a evidențiat în fap­tul că tocmai în uitarea cuiva de sine, din prețuire a altuia, se a­rată mărimea spirituală a lui. Fiul lui Dumnezeu, Care e viața și puterea nemărginită, arată ce­l­ui creat prin El însuși din ni­mic atâta iubire, că se coboară la nivelul lui, ba merge chiar pâ­nă la moarte pentru el, iar, prin a­ceas­ta, dă o valoare ne­mă­su­ra­tă celui creat prin El din ni­mic, a­rătând chiar prin aceasta că El poa­te investi, din iubirea Lui, chiar pe cel ce n-are nimic de la si­ne, cu importanță, de a-l ridica la nivelul Său. Dă omului o im­por­tanță egală cu a Sa, fără ca a­ceasta să-i fie im­pusă de ființa o­mului, sau de vreo substanță din care ar fi trebuit să-l produ­că. Aceasta e iubirea supremă: să nu fie impusă cuiva de nimic. În aceasta se arată însă și va­loa­­rea dată omului de Dum­nezeu prin cre­ație; deși l-a făcut din nimic, l-a făcut în așa fel că ve­de în el o făptură demnă de a o trata ca pe un egal. Mărimea a­totputerniciei lui Dumnezeu se a­rată, în primul rând, în faptul că poate crea existențe din ni­mic. Dacă n-ar putea crea exis­ten­­țe din nimic, n-ar fi Dum­nezeu, căci n-ar fi atotputernic. Dar Dumnezeu își arată atotpu­ter­nicia sau însușirea atotpu­ter­ni­­ciei nu numai în faptul că a­du­ce la existență ceva din nimic, ci și că dă unor făpturi create din ni­mic atâta valoare, încât să le facă partenere în iubire cu El, dar nu din necesitate, ci din voia Lui. Nici o esență panteistă, su­pu­să unor legi emanaționiste, sau evoluției, nu are asemenea pu­­tere. S-ar putea obiecta că Dum­nezeu iu­bește în creatura Sa ceva ce a dat El, ceva ce vine de la El, deci ceva al Său. Dar făp­tura conștientă creată nu are e­xistența prin El, fără voia Lui, deci ca o nece­sitate, ci prin voia Lui, deci nu are în sine, ca ne­ce­si­­tate virtuală, pe Cel ce-I place să-l iubească. Fiului și Cuvân­tu­lui lui Dumnezeu îi place să iu­beas­că pe om pentru că l-a făcut ex­clusiv cu voia Lui (deci din ni­mic) vrednic de iubire. Deci lui Dum­nezeu nu-I pla­ce să iubeas­că ceva ce-și primește existența ex­clusiv din voia Lui liberă. Vrea să le facă parte unor alte e­xis­­tențe de iubirea Lui pentru ele, nu pentru El. Dar își face to­tuși, din voința de a le face fe­ri­ci­te prin iubirea Lui, și o plăcere a Lui, o bucurie a Lui. Îi place să le iubească, pentru că le-a făcut ca să se bucure de iubi­rea Lui. De aceea îi place să simtă și ele bu­curia și, deci, trebuința de a-L iu­bi pentru fericirea lor. Când S-a hotărât să creeze existențe con­știente, deosebite de Sine, Dum­nezeu S-a hotărât să le cre­e­ze și dornice de a tinde spre ne­măr­ginire, pentru că tot ce exis­tă nemărginit și creat de El, Cel ne­mărginit, tinde numai să creas­că în existență. Dar e mare tai­nă că existențe­le create de El pot, prin libertatea lor, și să nu tin­dă spre El, ci să-și închipuie că pot spori într-o nemărgi­nire a fi­inței lor proprii. Iar Dumnezeu, vo­indu-le li­ber, dar și pe ele li­be­re, a hotărât să le creeze, contând și pe această eventualitate.

Mai concret vorbind, Fiul lui Dum­nezeu l-a creat pe om în sta­re să se poată bucura în mod con­știent de iubirea și viața Lui dum­nezeiască nemărginită și să răs­pundă iubirii Lui cu iubirea sa liberă; a făcut fi­rea omenea­s­că capabilă ca Persoana Lui să poa­tă ma­nifesta prin ea iubirea Lui față de Tatăl și față de oa­meni. A făcut-o cu voința ce aspi­ră să exprime, prin limbajul ei con­știent, iubirea Lui față de oameni și să săvârșească prin firea o­menească actele de iubire, pâ­nă la jertfă față de Dumnezeu și fa­ță de oameni. A fă­cut omenescul în stare să simtă iubirea Fiu­lui lui Dum­nezeu față de Dum­nezeu Tatăl și față de oameni în for­­ma omenească. În toate acestea se arată că a făcut-o după chi­pul Lui. În toate se lumi­nea­ză că omul este făcut pentru le­gă­tura strânsă cu Dumnezeu, cu ca­pa­citatea Lui de a fi îndumnezeit după har, pentru ori­zon­tul supralumesc, deși este unit cu lumea.

Prin întrupare, Fiul lui Dum­nezeu S-a arătat ca lu­mină de­pli­nă omului, arătându-l capabil să fie făcut fiu al lui Dumnezeu și frate al său, ca Fiul lui Dum­nezeu, și în stare să se înalțe, prin Duhul Sfânt al Fiu­lui, la via­ța neînchisă în lumea aceas­ta. L-a arătat fă­cut pentru o vie­țu­ire de comuniune cu Sfânta Tre­ime, pentru o viețuire de inti­mi­tate cu Sfânta Treime, pentru o fericire veșnică în această co­mu­niune. Creația, în general, s-a a­rătat prin întruparea Fiului fă­cu­tă pentru o unitate a ei în Dum­nezeu, pentru o viață comună cu viața nemărginită a lui Dumnezeu.

Însăși partea materială a cre­­a­ției este ridicată la um­ple­rea ei de spiritualitatea divină prin o­mul care constă din suflet con­­ști­ent și trup. Dacă sufletul pre­­fa­ce materia în trup și face din trup un mediu al lu­crărilor Sa­le, în mare parte conștiente, și poa­te cu­prinde, în vederea Sa con­­ș­ti­­entă, o uriașă parte din lu­mea ma­terială, iar, prin su­fle­­tul con­ști­ent, omul cheamă pu­­terile dum­nezeiești să lucre­ze prin el a­su­pra materiei, prin su­flet poa­te lucra și Dumnezeu, ca Spirit su­prem asupra trupului și asu­pra universului material, pe lân­gă faptul că El a creat acest uni­vers și-l susține. Pla­nul material al existenței nu e despărțit de Dum­nezeu și de lucrarea Lui.

*Dumitru Stăniloae, Iisus Hris­tos, lumina lumii și îndum­ne­­zeitorul omului, cap. 5 și 6, E­di­tura Anastasia, 1993, pp. 45-58. (Titlul și sublinierile din text a­parțin redacției „Ziarului Lumina”).

(Cuvânt teologic preluat de pe www.ziarullumina.ro și publicat în cotidianul „Ziarul Lumina” din data de 28 noiembrie 2013)

Comentarii Facebook


Știri recente