Catapeteasma unei biserici ilfovene a fost resfinţită de Patriarhul României

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a resfinţit catapeteasma bisericii Parohiei Vintilă Vodă din Protopopiatul Ilfov Sud, duminică, 15 octombrie.

Alături de Preafericirea Sa, a slujit şi Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor.

La slujbă au participat sute de credincioşi.

”Catapeteasma reprezintă Împărăţia Cerurilor care vine spre noi

În cuvântul rostit, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române explicat rolul catapetesmei într-un lăcaș de cult.

„Catapeteasma într-o biserică ortodoxă este foarte importantă, pentru că ea este de fapt veşmântul epitrahil al lăcaşului de cult. Pentru a se sluji într-o biserică ortodoxă este nevoie de masa Sfântului Altar, dar şi de catapeteasmă, pentru că această catapeteasmă ne arată esenţialul prin icoanele ei. Chiar dacă în restul bisericii nu există pictură, icoanele de pe catapeteasmă ne arată Împărăţia Cerurilor venind spre noi, potrivit începutului binevestirii Evangheliei lui Hristos şi al predicii Sfântului Ioan Botezătoru, zicând: Pocăiţi-vă, că s-a apropiat Împărăţia Cerurilor. Deci, catapeteasma înseamnă Împărăţia Cerurilor care vine spre noi, ca noi să înaintăm prin sfintele taine, prin rugăciune şi fapte bune spre Împărăţia Cerurilor. Căutarea Împărăţiei Cerurilor este cea dintâi chemare a creştinului prin Sfânta Evanghelie care se citeşte în biserică şi prin sfintele taine care se dăruiesc prin uşile împărăteşti ale catapetesmei”.

„Pe această catapeteasmă vedem două icoane deosebite ale Mântuitorului Iisus Hristos. Prima este Iisus Hristos prunc, purtat în braţe de Maica Domnului, care reprezintă prima venire a lui Iisus în lume: smerit, ca un copil, pentru că la început un copil nu poate nici să se hrănească, îmbrace sau să meargă singur. A doua icoană a lui Hristos care străjuieşte uşile împărăteşti ale catapetesmei ni-L arată pe Hristos venind întru slavă ca să judece viii şi morţii, a cărui Împărăţie nu va avea sfârşit. Deci, viaţa Bisericii se desfăşoară între prima venire a lui Hristos întru smerenie şi a doua venire a lui Hristos întru slavă ca să judece viii şi morţii”, a subliniat Patriarhul României.

”Maica Domnului este icoana vie a Bisericii lui Hristos

Părintele Patriarh a prezentat şi alte icoane de pe catapeteasmă.

„Pe catapeteasmă sunt şi alte icoane: icoana hramului şi a sfântului Ioan Botezătorul în general care împreună cu icoana Maicii Domnului formează Deisis, Icoana Judecăţii de Apoi. Acestea sunt primele icoasne de bază ale catapetesmei şi se numeşte rândul icoanelor împărăteşti. Apoi, sunt icoanele praznicelor împărăteşti, a evenimentelor sfinţitoare şi mântuitoare pe care le-a săvârşit Iisus Hristos pentru mântuirea noastră. Deasupra lor sunt icoanele Sfinţilor Apostoli şi mai sus icoanele Sfinţilor Proroci care au prezis şi prevăzut venirea Mântuitorului Iisus Hristos”.

„Peste aceste icoane se află Crucea Mântuitorului Iisus Hristos, iar în dreapta Mântuitorului răstignit pe cruce se află icoana Maicii Domnului, iar în stânga se află icoana Sfântului Ioan Evanghelistul, ucenicul iubit, care a fost singurul apostol care L-a urmat pe Hristos până la cruce. De aceea, pe Sfânta Masă, unde sunt cei patru evanghelişti, pe colţul drept se află icoana Sfântului Ioan Evanghelistul. Acolo sunt hirotoniţi stând cu capul pe colţul sfintei mese diaconii, preoţii şi arhiereii, pentru că Mântuitorul Iisus Hristos doreşte ca toţi cei care slujesc Lui să fie fideli Lui, credincioşi, să nu-L părăsească niciodată ca şi Sfântul Ioan Evanghelistul, ucenicul iubit”.

„Maica Domnului din dreapta Mântuitorului răstignit şi Sfântul Ioan Evanghelistul în stânga Mântuitorului reprezintă Biserica lui Hristos. Maica Domnului este icoana vie a Bisericii lui Hristos care poartă în ea pe Hristos şi apoi pe braţele ei şi-L arată lumii. Catapeteasma aceasta pe care am resfinţit-o arată o vedere în Împărăţia Cerurilor şi de aceea toate sfintele taine ale bisericii care se săvârşesc în biserică sunt sfinte taine ale Împărăţiei Cerurilor care vine spre noi ca noi să înaintăm în Împărăţia Cerurilor”, a afirmat Patriarhul Daniel.

”Catapeteasma este epitrahilul pe care îl poartă preotul, iar pictura întreagă a bisericii este felonul

Părintele Patriarh a explicat că biserica ortodoxă complet pictată are o mulţime de sfinţi care arată istoria bisericii şi anume, „o mulţime de mucenici, cuvioşi, mărturisitori, de oameni care au fost de neamuri diferite, vârste diferite, stări sociale diferite. În ceruri, împreună cu îngerii, laudă pe Dumnezeu, laudă pe Mântuitorul Iisus Hristos şi pe întreaga Sfântă Treime şi ne ajută pe noi cei de pe pământ să ne pregătim pentru a intra în Împărăţia Cerurilor. Fiecare icoană în parte şi toate lalolaltă arată că biserica este, aşa cum au spus unii sfinţi părinţi, cerul pe pământ, ca pe pământenii credincioşi să-i înalţe duhovniceşte la ceruri”.

„Am resfinţit catapeteasma sau iconostasul mare sau tâmpla, cum se mai numeşte în limbajul nostru popular, care este icoana Împărăţiei Cerurilor. Catapeteasma nu separă cerul de pământ, ci îl uneşte. Aceşti sfinţi sunt în ceruri, dar catapeteasma este pe pământ pentru a arăta că cerul coboară pe pământ prin sfintele taine ale bisericii şi noi urcăm duhovniceşte la ceruri. De aceea, o cântare ortodoxă spune: în biserica slavei Tale stând, în Ceruri ni se pare a sta”.

„Biserica ortodoxă pictată complet este icoana cerului care coboară complet, pentru ca pe pământeni să-i înalţe mai întâi duhovniceşte în Împărăţia Cerurilor. La a doua venire a lui Hristos după învierea morţilor cu trupul, toţi pământenii care au crezut în Hristos şi au făcut voia Lui în viaţa lor vor fi cetăţeni ai Împărăţiei Cerurilor. Catapeteasma este epitrahilul pe care îl poartă preotul, iar pictura întreagă a bisericii este felonul. Acest adevăr se referă şi la lăcaşul de cult, pentru că atunci este biserica întreagă şi are şi catapeteasmă. Sfinţii pictaţi sunt dascălii noştri prin viaţa lor sfântă, dar şi rugători pentru noi mai întâi şi împreună rugători cu noi”.

„Să ne rugăm Mântuitorului Iisus Hristos, Maicii Domnului şi tuturor sfinţilor să ne ajute să simţim şi noi bucuria întâlnirii cu sfinţii lui Hristos, spre slava Preasfintei Treimi şi a noastră mântuire. Amin”, a spus, în încheierea cuvântului său, Patriarhul Daniel.

Patriarhul României a binecuvântat duminică şi alte lucrări încheiate la parohie. Este vorba despre un altar de vară, un centru social şi noua casă parohială.

Tot duminică a fost sfintită și racla din argint în care vor fi aşezate fragmente din moaştele Sfântului Ioan Botezătorul şi Sfântului Ierarh Nicolae.

Cei care au sprijinit lucrările executate la parohia ilfoveană au primit distincţii din partea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel.

Foto credit: Ziarul Lumina / Luigi Ivanciu

Urmăriți-ne pe Twitter: @AgentiaBasilica

Comentarii Facebook


Știri recente