Arhim. Paisie Teodorescu la hramul Mănăstirii Radu Vodă: Unde este Hristos prezent este toată Treimea prezentă

Arhimandritul Paisie Teodorescu a oficiat luni Sfânta Liturghie de hramul Mănăstirii Radu Vodă din Capitală. În cuvântul adresat, părintele vicar patriarhal a vorbit despre taina Preasfintei Treimi, ca prezență permanentă în viața creștinului.

„Treimea nu înseamnă trei dumnezei, ci un singur Dumnezeu în trei ipostasuri”, explică Arhim. Paisie Teodorescu, adică „în trei entități personale independente”.

„Este singurul caz în care 1=3 şi 3=1. Ceea ce în matematică şi în logică poate părea absurd se constituie în piatra de temelie a credinței creștine”.

„Învăţătura despre Sfânta Treime nu este o invenție a teologilor, ci este un adevăr relevat, adică descoperit nouă chiar de către Unul din Treime: Iisus Hristos, Fiul Lui Dumnezeu, Care este revelatorul suprem al Dumnezeului celui în Treime închinat”.

Încercarea de explicare a Tainei Sfintei Treimi, potrivit părintelui vicar patriarhal, „este într-un fel ca încercarea urcușului celui mai înalt munte, este Everestul credinţei! Însă, deşi dificil, Biserica trebuie să găsească mereu modul potrivit de a vesti şi a explica oamenilor contemporani taina lui Dumnezeu Cel Unul şi întreit în Persoane”.

„De aceea, noi toţi, şi clerici şi credincioşi, avem datoria de a nu fi ignoranți faţă de credinţa noastră, avem datoria de a ne strădui să înţelegem, chiar şi la un nivel minim, învăţătura credinţei noastre creştine, care este fundamentată pe Taina Sfintei Treimi”.

Plecând de la ideea necesității unui Dumnezeu Întreit în Persoane, Arhim. Paisie Teodorescu subliniază faptul că „o singurătate veşnică nu poate fi o iubire veşnică, decât dacă subiectul respectiv se iubeşte pe sine într-un solipsism sau narcisism etern, ceea ce este o manifestare nefirească a persoanei care iubeşte”.

„Deci, unde este Hristos prezent este toată Treimea prezentă. Dacă este pictat Fiul pe tron este prezentă toată Treimea pe tron, deoarece Tatăl şi Duhul sunt în Fiul, iar Fiul este prezent în Tatăl şi în Duhul. Nu este, aşadar uşor de explicat!”.

„Noi nu putem să cuprindem oceanul nici măcar cu privirea, dar putem să intrăm în el; Tot aşa, oricâte eforturi am face, nu putem să cuprindem total, cu mintea noastră, Taina Sfintei Treimi, însă putem face ceva şi mai frumos, să intrăm în taina şi iubirea Sfintei Treimi! Cum putem face aceasta? Cel mai simplu mod este prin închinarea şi preamărirea Sfintei Treimi!”

„Viața noastră se desfășoară în întregime sub semnul și în prezența Sfintei Treimi. Încă din zorii vieții noastre am fost botezați „În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh”, iar la finalul vieţii, la slujba de înmormântare, formula rostită de preot va fi tot invocare a Sfintei Treimi”, a adăugat la final părintele arhimandrit.

Foto credit: Mănăstirea Radu Vodă

Urmăreşte-ne pe Instagram: @basilica.ro

Comentarii Facebook


Știri recente