Activități pentru școlari la Muzeul Etnografic al Transilvaniei

În perioada 25 septembrie – 15 octombrie 2013, în Parcul Etnografic „Romulus Vuia”, al Muzeului Etnografic al Transilvaniei din Cluj-Napoca, este deschisă o expoziție de obiecte lucrate manual de copiii din centrele de plasament. De asemenea, muzeul organizează workshop-ul „Casa bunicilor”, informează „Ziarul Lumina”.

Asociația Română pentru Dezvoltare și Cooperare Europeană derulează proiectul „Faber puerilis – ateliere practice pentru copii dezavantajați”, realizat în parteneriat cu Rețeaua Națională a Muzeelor din România, Direcția de Asistență Socială sect. 3, București, Consiliul Local Vlădești, Pătru Eugen Ceramică II și Muzeul Țăranului Român, proiect cultural finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Tema proiectului este reprezentată de relația unui segment al grupurilor vulnerabile din România cu meșteșugurile tradiționale.

Timp de o săptămână, 30 de copii de la centrele de plasament din București au creat, sub supravegherea unor artiști populari de renume, obiecte din lut, lemn și fibre textile în cadrul unei tabere a atelierelor de creație care s-a desfășurat între 15 și 21 iulie, în localitatea Vlădești din județul Vâlcea. Expoziția care prezintă lucrările copiilor este itinerată prin câteva dintre marile muzee ale României, pentru a fi prezentată unui public cât mai larg, conform unui comunicat al Muzeului Etnografic al Transilvaniei din Cluj-Napoca.

Proiectul „Casa bunicilor”

În cadrul proiectului „Tăcerea – o barieră surmontată” (proiect cultural finanțat de Administrația Fondului Cultural Național), Muzeul Etnografic al Transilvaniei a organziat, pe 25 septembrie, workshop-ul „Casa bunicilor”. Au participat elevi ai Liceului de Muzică „Sigismund Toduță” (clasa I A și clasa I C) și ai Liceului Tehnologic Special pentru deficienți de auz (clasa a II-a), cadrele didactice și echipa proiectului.

În cadrul acestui workshop, copiii au fost familiarizați cu practicarea industriei casnice textile și cu produsele acestei ocupații. Un accent deosebit a fost pus pe cultivarea sensibilității artistice a copiilor și pe valorificarea potențialului lor creator. Activitatea a mai inclus cunoașterea tipurilor de materiale și proveniența lor, cunoașterea și folosirea uneltelor, organizarea unei șezători cu activități specifice, evocarea unor basme în care apar activități legate de subiect prin comunicare verbală și prin utilizarea limbajului dactil și a pantomimei. Activitatea s-a încheiat cu organizarea unui concurs pe această temă, jurizarea și premierea copiilor participanți, pe baza unui regulament.

„Suntem o echipă la Muzeul Etnografic al Transilvaniei, care derulăm, de mai mulți ani, proiecte finanțate de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN), iar în acest an ne-am axat pe pedagogie muzeală cu copiii. Proiectul s-a intitulat «Tăcerea – o barieră surmontată» și a fost destinat copiilor cu deficiențe de auz și celor din școlile normale. Ei au colaborat perfect în activitățile derulate. I-am atras pe copiii cu deficiențe de auz spre muzeul nostru”, spus Daniela Șerdan Orga, șef de secție la MET, coordonator al proiectului, citată de Agerpres.

Aceasta a evidențiat că proiectul a vizat atât colaborarea dintre grupele de copii, în sprijinul celor cu deficiențe de auz, cât și punerea în valoare a patrimoniului cultural al muzeului și al Transilvaniei, în general.

„Am organizat ateliere precum «Prisaca fermecată», unde copiii au fost familiarizați cu activitatea dintr-o stupină, tipologia stupilor de-a lungul vremii – exemplificată cu piese aflate în secția în aer liber a muzeului. Și, desigur, am insistat pe prețuirea pentru albinuțele mereu harnice și pentru miere, întotdeauna de preferat, pentru a reduce zahărul din alimentație. (…) Am avut apoi un atelier cu «Roadele pământului», unde școlarii au învățat de la colegii lor cu deficiențe de auz care sunt semnele nonverbale pentru ardei, roșii, ceapă, varză etc. Și trebuie să amintesc și atelierul intitulat «Micul fermier», care a fost pe placul celor mici, pentru că, la casele țărănești din Parcul Etnografic, au recunoscut uneltele de lucru pentru muncile agricole și cele cu care sunt reparate acestea”, a explicat Daniela Șerdan Orga.

Activitatea de la MET, destinată copiilor, va continua pe 2 octombrie, când va fi deschis atelierul „Jucării de odinioară”. Daniela Șerdan Orga a precizat că numărul total al copiilor care vor lua parte la această acțiune va fi de 167, aceștia provenind de la Școala „Ion Bob” din Cluj-Napoca, Școala Generală din Gilău, și Școala Specială pentru Copii cu Deficiențe de Auz.

Comentarii Facebook


Știri recente