Politica bisericească a lui Brâncoveanu în Transilvania

Urmând pilda înaintaşilor săi, Sfântul Voievod Constantin Brâncoveanu s-a considerat pe sine „defensor et protector Ecclesiae“, de sprijinul său politic, de activitatea sa ctitoricească, de dărnicia sa financiară şi tipografică bucurându-se întreaga Ortodoxie sud-est-europeană, ierusalimiteană, sinaită, antiohiană şi georgiană, ceea ce l-a determinat pe Patriarhul arab Athanasios IV Dabas, al Antiohiei şi al Întregului Orient, să vadă în domnitorul muntean pe „cel mai înalt protector al credinţei ortodoxe“ de la cumpăna veacurilor XVII-XVIII.

În ceea ce priveşte Bi­se­­ri­ca Ortodoxă din Tran­silvania, ocro­ti­rea şi sprijinul domni­to­­rului s-au manifestat în trei di­­rec­­ţii majore: prin ctitorirea a pa­tru locaşuri de cult, trei bi­­se­rici de mir („Sfântul Ni­colae“ din Făgăraş, „Sfinţii Ar­­han­gheli“ din Ocna Sibiului şi „Sfân­tul Ioan Botezătorul“ din Po­iana Mărului) şi o mă­nă­stire la Sâmbăta de Sus, în Ţa­ra Fă­gă­raşului; prin danii în bani, cărţi, veşminte, obiec­te scumpe bi­sericeşti şi o mo­şie acordate cu dărnicie Mi­tro­po­liei Ar­dea­lu­lui, mitropoliţi­lor de la Alba Iu­lia, ctitoriilor sa­le şi româ­ni­lor din Braşov; şi, în sfârşit, prin intervenţiile di­plomatice în­treprinse pe lân­gă Curtea de la Viena pentru ca românii ar­de­leni să nu fie forţaţi să adere la unirea cu Biserica Romei.

Mai multe detalii în “Ziarul Lumina”.

Comentarii Facebook


Știri recente