Vernisajul lucrărilor premiate la hram

Lucrările premiate la secţiunile Frescă şi Mozaic ale Concursului naţional „Icoana ortodoxă – lumina credinţei“, ediţia a IV-a, au fost vernisate ieri, 21 mai, la Centrul naţional pentru formare continuă „Dumitru Stăniloae“ al Patriarhiei Române din Bucureşti. Expoziţia cu cele şapte lucrări premiate poate fi vizitată până în 29 mai, între orele 14:00 şi 16:00, în holul centrului.

Vernisajul expoziţiei „Icoana ortodoxă – lumina credinţei“ a încheiat seria evenimentelor dedicate hramului istoric al Catedralei Patriarhale. În deschiderea evenimentului, domnul Nicolae Catrina, consilier patriarhal în cadrul Sectorului cultură şi patrimoniu religios, a citit cuvântul de binecuvântare al Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, intitulat „Un nou moment de lumină şi bucurie“, în care a fost subliniată importanţa respectării iconografiei tradiţionale a Ortodoxiei, în general, şi a artei ortodoxe româneşti de tradiţie bizantină, în special.

„Lucrările prezentate la concurs au evidenţiat atât cunoştinţele iconografice şi tehnice acumulate până în prezent, cât şi faptul că este necesar un efort continuu de perfecţionare a artiştilor care îşi propun să realizeze lucrări de pictură bisericească în aceste două tehnici dificile care sunt fresca şi mozaicul. Pe de altă parte, se cuvine păstrată permanent o dreaptă măsură a raportului dintre filonul tradiţiei ortodoxe româneşti şi încercările de personalizare, care nu trebuie să covârşească stilul tradiţional, ci să confere operelor realizate de artiştii contemporani expresivitatea plastică spiritualizată specifică artei sacre bisericeşti. Felicitând pe toţi artiştii participanţi la această ediţie a Concursului «Icoana ortodoxă – lumina credinţei» şi, în mod deosebit, pe cei premiaţi, apreciem, totodată, activitatea juriului, de cumpănită selectare a celor mai valoroase lucrări. Mulţumim organizatorilor concursului, a căror activitate se încununează cu tipărirea unui album al lucrărilor premiate şi cu realizarea expoziţiei consacrate acestor lucrări, expoziţie deschisă în holul central al Centrului naţional pentru formare continuă «Dumitru Stăniloae». Fie ca, totdeauna, Concursul naţional «Icoana ortodoxă – lumina credinţei» să rodească bogat şi luminos în realizarea de icoane ortodoxe româneşti, înmulţind bucuria pe care aceste chipuri cereşti de lumină o aduc în viaţa spirituală a Bisericii şi a familiilor dreptcredincioase“, se arată în cuvân­tul Preafericitului Părinte Patriarh Daniel.

În continuare, consilierul patriarhal Nicolae Catrina a prezentat expoziţia „Icoana ortodoxă – lumina credinţei“ şi i-a felicitat pe câştigătorii prezenţi la vernisaj.

La secţiunea Frescă au fost desemnaţi următorii câştigători: Constantin Mandici, judeţul Suceava, 99 de puncte (premiul I), Bogdan Gheorghe Verdeş, judeţul Galaţi, 98 de puncte (premiul al II-lea), Toader Lipan, judeţul Neamţ, 97 de puncte (premiul al III-lea), şi Marius Ciprian Ghinescu, judeţul Iaşi, 79 de puncte (menţiune). La secţiunea Mozaic, câştigătorii sunt: Laurenţiu Ion Bozgă, judeţul Vâlcea, 100 de puncte (premiul I), Andrei Bogdan Haraga, judeţul Iaşi, 86 de puncte (premiul al II-lea), şi Suzana Nicoleta Ilie, Bucureşti, 71 de puncte (premiul al III-lea).

„Lucrarea în sine, pe lângă zilele în care am căutat informaţii despre viaţa Sfântului Ioan Gură de Aur, a durat 14 zile. Am participat şi la prima ediţie, cea din anul 2012, tot la secţiunea Frescă, şi mă bucur că anul acesta am luat premiul I, dat fiind faptul că nu există nici un concurs la nivel naţional pe partea ortodoxă. Este bine-venită această iniţiativă pentru promovarea tinerilor pictori autorizaţi şi neautorizaţi care au talent şi care lucrează în domeniul iconografiei, al frescei şi al mozaicului“, a spus Constantin Mandici, câştigătorul premiului I la secţiunea Frescă.

Şi câştigătorul premiului I la secţiunea Mozaic a mai participat la ediţiile precedente ale concursului naţional, fiind ocupant al locului II în anul 2014. „Perioada de lucru, inclusiv cu pregătirea materialelor, a durat zece zile. Spre deosebire de tehnica picturii în frescă, în care culorile sunt amestecate şi aplicate direct, iar operaţiunea se poate repeta, la tehnica mozaicului trebuie să gândeşti de la bun început linia, deoarece, dacă ai greşit, nu mai poţi reveni. Acest concurs de promovare a picturii bisericeşti în frescă şi mozaic este o iniţiativă lăudabilă, mai ales că mozaicul a fost o tehnică suprimată secole de-a rândul sau folosită la decoraţia bisericilor foarte puţin. Această readucere în prim-planul picturii bisericeşti a mozaicului contribuie şi la menţinerea acestei tehnici care este mult mai durabilă, rezistând sute de ani fără nici o modificare estetică, mai ales dacă are condiţii bune de temperatură şi umiditate. Astăzi, sunt puţini specialişti în mozaic, pentru că pictura murală, care include şi fresca, se studiază în facultăţile de artă şi la secţiile de artă sacră ale facultăţilor de teologie din ţară, iar mozaicul se face ca tehnică opţională şi destul de puţini artişti îşi direcţionează atenţia spre această tehnică. Cine vrea să se specializeze în această tehnică trebuie să facă un efort suplimentar“, a explicat Laurenţiu Ion Bozgă, câştigătorul secţiunii Mozaic.

Expoziţia poate fi vizitată până vineri, 29 mai, între orele 14:00 şi 16:00, la Centrul naţional pentru formare continuă „Dumitru Stăniloae“ al Patriarhiei Române, care se află în vecinătatea Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Capitală.

Articol publicat în Ziarul Lumina.

Comentarii Facebook


Știri recente