Specialiști în arte plastice și restaurare discută zilele acestea despre importanța funcției liturgico-dogmatice a patrimoniului religios, în cadrul Conferinței Naționale „Unitate dogmatică și specific național în pictura bisericească”, desfășurată în perioada 11-14 noiembrie, la Palatul Patriarhiei.
Deschiderea manifestării științifice a avut loc marți, în Aula Magna „Teoctist Patriarhul”, în prezența Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, care a transmis un mesaj participanților la ediția din acest an, subliniind importanța patrimoniului religios și a pictorilor bisericești, pe care i-a numit „vestitori ai luminii celei neînserate”.
„În contextul societății moderne, filantropia sau opera caritabilă a Bisericii nu trebuie să fie o modă, ci modul însuși al existenței misionare a Bisericii în lume, icoana dinamică a Filantropiei divine. La rândul lor, pictorii bisericești, care nu sunt simpli artiști sau meșteșugari, simpli cunoscători ai unor tehnici artistice, înzestrați cu mai mult sau mai puțin talent, contribuie prin lucrarea lor la afirmarea Bisericii ca Biserică mărturisitoare, fiind vestitori ai luminii celei neînserate, ai păcii, bucuriei și slavei Împărăției Cerurilor”, a spus Preafericirea Sa.
Eveniment de înaltă ținută academică
Mesajul Secretarului de Stat pentru Culte, Ciprian Olinici, a fost citit de Florinel Frunză, director general relații culte și organizații religioase în cadrul Secretariatului de Stat pentru Culte.
„Conferința Națională, Unitate dogmatică și specific național în pictura românească, ajunsă astăzi la cea de-a XI-a ediție, a devenit unul dintre cele mai importante repere în înțelegerea rolului profund, deopotrivă spiritual și estetic, dezvoltat și permanent actualizat de iconografia ortodoxă. Evenimentul de astăzi este, fără îndoială, unul cu înaltă ținută academică, dar și un prilej al întâlnirilor relevante, al schimbului de experiență, al valorizării tezaurului uriaș pe care arta bisericească, în integralitatea sa, îl pune la dispoziția tuturor celor interesați și profund mișcați de întrepătrunderea tainică a spiritualului și esteticului”.
„Ca parte integrantă și definitorie a spațiului eclezial, Arta Sacră își manifestă cu fiecare generație actualitatea și puterea de reprezentare a realității spirituale, își acordează rezonanța la pulsul societății, filtrează cu intensitate bine temperată efervescențele stilistice, promovează profunzimea simbolului, eleganța gestului, înălțimea gândirii teologice. Permanent dinamică, ea reușește să evite mineralizarea tradiției, descoperind noi și noi valențe ale sensului și ale reprezentării, dovedind o capacitate extraordinară de înțelegere echilibrată a timpilor istoriei și a pulsației contemporaneității”.
Importanța educației religios-artistice
În continuare, academicianul Mircea Dumitru a vorbit despre cum poate educația religios-artistică să contribuie la împlinirea spirituală a persoanei.
„Iconografia, spațiul liturgic și metodele de restaurare sunt teme interconectate, care au un impact semnificativ asupra conservării patrimoniului cultural religios. În mod succint, fiecare termen al relației dintre cele trei planuri semnifică anvergura dogmatică, culturală și istorică a teologiei. Astfel, iconografia ortodoxă, ca studiu al imaginilor și simbolurilor religioase utilizate în practica liturgică, are un rol fundamental în comunicarea credinței și a învățăturilor biblice. În abordările actuale, renașterea interesului pentru iconografia tradițională include o mai bună înțelegere a contextului cultural în care s-au creat aceste lucrări, iar această înțelegere a contextului cere o colaborare interdisciplinară între teologi, istorici ai artei și conservatori, pentru a oferi interpretări mai bine informate și pentru a asigura o reprezentare corectă”, a adăugat academicianul Mircea Dumitru.
Un mesaj inaugural a transmis și rectorul Universității din București, dr. Marian Preda, care a reafirmat importanța academică a Conferinței Naționale de Pictură Bisericească și a transmis mulțumiri cadrelor didactice de la Facultatea de Teologie din București.
În continuarea evenimentului, Cătălin Bălescu, rectorul Facultății Artelor Decorative și Designului din Universitatea Artelor, a vorbit despre sensurile specifice ale icoanei și influențele artistice la care aceasta este supusă.
„Din punctul meu de vedere, ceea ce dă nota specificului național în pictura bisericească, ceea ce deosebește icoana grecească de cea sârbă, bulgară, etc., constituie tocmai componenta gramatical-expresivă legată de lumină, de culoare, de mișcarea în cadrul pictural, nuanțele tehnice și de limbaj, adică toate elementele care reprezintă obiect de studiu în atelierele Universității Naționale de Arte. Noi ne confruntăm cu aspectele tehnice ale acestor profesii de pictor de nou și de pictor restaurator. Acest specific expresiv transcende regula de configurare și caracterizează, prin raporturi de mare rafinament estetic în cazul artei bizantine românești, spiritul național”, a adăugat Cătălin Bălescu.
Ulterior, Părintele Silviu Tudose a prezentat volumul care reunește lucrările ediției din 2023 a conferinței naționale, intitulat Programele iconografice și metodele de restaurare în arta bisericească actuală.
La finalul sesiunii inaugurale, participanții au avut ocazia să vizioneze filmul Iconografia Altarului Catedralei Naționale, realizat de Trinitas TV.
Foto credit: Basilica.ro / Mircea Florescu