În ziua de 20 martie 2014, la reședința mitropolitană din Iași, s-a întrunit, în ședință de lucru, Sinodul mitropolitan al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, sub președinția IPS Părinte Mitropolit Teofan, informează Biroul de presă al Arhiepiscopiei Iașilor.
La sinod au mai participat IPS Pimen, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, PS Corneliu, Episcopul Hușilor, PS Calinic Botoșăneanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, și PS Ioachim Băcăuanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului.
Pe ordinea de zi s-au aflat mai multe subiecte referitoare la viața bisericească din Moldova, care sunt de competența Sinodului mitropolitan: aspecte legate de învățământul teologic universitar, situația locașurilor de cult construite de către diferite persoane fizice sau juridice pe terenuri care nu sunt proprietatea Bisericii, probleme legate de respectarea rânduielilor canonice în unitățile bisericești din cadrul eparhiilor Mitropoliei Moldovei și Bucovinei și propuneri referitoare la textul „Regulamentului de procedură al instanțelor disciplinare și de judecată ale Bisericii Ortodoxe Române”, aflat în analiza centrelor eparhiale din Patriarhia Română.
Membrii sinodului mitropolitan au luat în discuție și situația referitoare la activitatea unei grupări schismatice, care funcționează în localitatea Secuieni, jud. Neamț, pe teritoriul canonic al Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului din cadrul Mitropoliei Moldovei și Bucovinei.
Potrivit Statutului pentru Organizarea și Funcționarea Bisericii Ortodoxe Române (art. 111, alin. 3), Sinodul Mitropolitan „veghează ca pe cuprinsul Mitropoliei să fie apărate și promovate credința ortodoxă, unitatea liturgică și disciplina canonică a clerului și monahilor”. În conformitate cu această prevedere statutară și pentru a înlătura confuziile care ar putea apărea în rândul credincioșilor ortodocși cu privire la gruparea schismatică amintită, ierarhii Sinodului mitropolitan fac următoarele precizări:
1. Așa-zișii clerici, autointitulatul ierarh și preoți, care alcătuiesc această grupare aflată în afara Bisericii Ortodoxe, au fost sancționați de către organismele abilitate ale eparhiilor de care au aparținut din cauza încălcării sfintelor canoane: practici neortodoxe oculte, imoralitate, recăsătorire (unii dintre aceștia aflându-se, în prezent, la cea de-a treia căsătorie). Chiar dacă li s-a retras dreptul de slujire a celor sfinte în urma depunerii din treaptă sau a caterisirii, acești foști preoți puteau rămâne, ca laici, în Biserică, unde, prin pocăință și îndreptare, ar fi lucrat la mântuirea proprie. Au ales însă, ca formă de protest și nesupunere față de rânduielile bisericești, înființarea unei așa-zise biserici, întărind astfel cuvântul Sfântului Apostol Ioan: „Dintre noi au ieșit, dar nu erau de-ai noștri, căci de-ar fi fost de-ai noștri, ar fi rămas cu noi; ci ca să se arate că nu sunt toți de-ai noștri, de aceea au ieșit” (1 Ioan 2, 19).
2. Ierarhii și organismele eparhiale ale Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, având datoria de a împlini și respecta hotărârile sfintelor canoane, nu puteau îngădui în Biserică astfel de situații. Cazurile respective au fost tratate cu atenție, cu răbdare, cu îngăduință, apelându-se, de multe ori, la pogorământul bisericesc, așteptându-se îndreptarea lor, lucru ce nu s-a întâmplat. În cele din urmă, constatând neîndreptarea și lipsa de pocăință a acestor foști preoți, s-a aplicat sancționarea lor, conform sfintelor canoane.
3. Aducem la cunoștință preoților și credincioșilor că această grupare anarhică nu este recunoscută și nu se află în comuniune cu nicio Biserică Ortodoxă canonică. Îndemnăm creștinii ortodocși să fie vigilenți și să nu se lase înșelați de către acești foști preoți, să nu-i urmeze și să nu frecventeze așa-zisele slujbe ale acestora. Toate actele liturgice, slujbele religioase săvârșite de către acești foști preoți, care au fost caterisiți sau depuși din treaptă, nu sunt valide.