Școală de vară la Mănăstirea Pătrângeni

Mănăstirea „Buna Vestire” de la Pătrângeni, județul Alba, a găzduit o nouă ediție a Taberei Naționale de Artă Sacră, organizată de Centrul de Creație și Cercetare Continuă „Sfântul Evanghelist Luca”al Facultății de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca, în parteneriat cu Mănăstirea „Buna Vestire” din Pătrângeni, informează Ziarul Lumina, Ediția de Transilvania.

Ideea organizării acestei tabere s-a născut în urmă cu câțiva ani, când la Alba Iulia a avut loc vernisajul unei expoziții itinerante, intitulată „Altarul luminii”. Atunci, Mănăstirea Pătrângeni a fost aleasă ca spațiu de lucru și de expoziție. Lucrările realizate în decursul timpului în taberele de la Mănăstirea Pătrângeni se păstrează în muzeul mănăstirii și la un muzeu al Centrului de Creație și Cercetare Continuă „Sfântul Evanghelist Luca” al Facultății de Teologie Ortodoxă Cluj-Napoca.

Proiectul este coordonat de asist. dr. Marius Ghenescu din cadrul departamentului de Artă Sacră, președinte al Centrului de Creație și Cercetare Continuă „Sfântul Evanghelist Luca”.

Tematica pe care a propus-o în acest an Școala de vară este dedicată Sfinților Împărați Constantin și Elena, pusă sub semnul „Florii Împăratului”, o mărturie ce evocă momentul istoric când Sfânta Împărăteasă Elena a mers în Ierusalim cu scopul de a descoperi locul unde se afla Sfânta Cruce. Un rabin îi indică împărătesei, ca și reper, locul unde creștea busuioc, fapt adeverit, întrucât acolo a și găsit Sfânta Cruce. Astfel, busuiocul a fost numit de atunci „Floarea Împăratului”, devenind un simbol al creștinismului ortodox, conform celor precizate de asist. dr. Marius Ghenescu. „Și noi, artiștii, suntem într-o permanentă cercetare spre a redescoperi și a reînvia tradiția pictării sfintelor icoane, încercând să surprindem ceea ce depășește execuția tehnică, anume parfumul busuiocului. În jurul florii busuiocului sunt adunate toate florile paradisului terestru, natura, din care transpare icoana Maicii Domnului cu Pruncul Iisus și a tuturor sfinților. Aceste două ferestre, natura și chipurile sfinților, adică peisajul și icoana, nu pot fi separate de către artistul iconograf, ci văzute ca o unitate ce exprimă frumusețea supremă a creației Domnului”, conform celor precizate de coordonatorul proiectului.

Școala de vară se axează pe două direcții principale: cea dintâi urmărește inițierea, formarea și perfecționarea viitorilor artiști preocupați de universul tainic al sacrului, iar cealaltă reprezintă educația spirituală, ca element fundamental în creșterea creatorilor. „În acest sens, și anul acesta am avut privilegiul de a ne îmbogății spiritual și cultural prin cuvintele de învățătură pline de expresivitate ale Înaltpreasfințitului Irineu, Arhiepiscop al Alba Iuliei. Modul clar și profund în care ne-a prezentat viața Sfântului Ioan Iacob Hozevitul ne-a redeschis ochii spre a vedea prin pictarea sfinților nu doar o imagine bine realizată artistic, ci un model viu de trăire cu care trebuie să ne contopim”, a arătat aist. dr. Marius Ghenescu.

Comentarii Facebook


Știri recente