Schimbarea la față a Domnului, îndemn la a ne curăți viața, spune PS Varlaam Ploieșteanul

„Schimbarea la față a Domnului este un îndemn pentru fiecare dintre noi la a ne curăți viața, la a ne schimba viața, pentru că El făgăduiește celor curați cu inima că vor vedea pe Dumnezeu”, a spus marți Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop vicar patriarhal.

„Părinții isihaști, marii asceți ai Egiptului, considerau că scopul vieții creștine este curățirea inimii și vederea harului dumnezeiesc, a luminii celei nevăzute cu ochii naturali, cu ochii obișnuiți.”

„Această schimbare este necesară, pentru că Hristos Domnul, prin Întruparea Sa, le face pe toate noi, cum spune Sfântul Ioan Evanghelistul în Cartea Apocalipsei. Hristos, făgăduiește că, la sfârșitul istoriei, va zidi pentru cei drepți un cer nou și un pământ nou, iar Sfântul Apostol Pavel spune că toți oamenii la Înviere vor schimba, cei care au murit, dar și cei care, la sfârșitul lumii vor fi surprinși în viață”, a amintit ierarhul.

„Această schimbare ne-o cere Hristos mereu și Dumnezeu Tatăl, în Evanghelia de astăzi, ne poruncește să-L ascultăm, să ascultăm tocmai aceste îndemnuri la schimbarea noastră, la schimbarea gândurilor, la schimbarea vorbelor, la schimbarea felului nostru de a fi, a felului nostru de a ne comporta cu semenii noștri.”

„Praznicul de astăzi a fost numit cu ani în urmă de către Cuviosul Sofian, Starețul Mănăstirii Antim – trecut de curând în rândul sfinților ca mare cuvios, ca mare dascăl al rugăciunii și ca părinte isihast – ca fiind un praznic al luminii”, a mai spus Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul.

„Ce este lumina aceasta de pe muntele Taborului, arătată în Persoana lui Hristos, Care strălucea ca soarele, în veșmintele Lui albe ca lumina și în norul luminos care a umbrit pe ucenici? Este lumina neapropiată în care locuiește Dumnezeu. Este slava Preasfintei Treimi.”

„Iată că ucenicii s-au învrednicit pe Tabor să contemple cu ochii lor trupești această lumină neînserată, care este slava Preasfintei Treimi, este slava Învierii Mântuitorului Iisus Hristos, este slava Înălțării întru slavă a Lui Hristos de pe pământ de-a dreapta Tatălui și slava Împărăției ce va să fie, sau slava celei de A Doua Veniri”, a subliniat episcopul vicar patriarhal.

„La fiecare Vecernie, când auzim Psalmul 103, ni se spun iarăși cuvintele: Întru strălucire și mare podoabă te-ai îmbrăcat, Cel ce te îmbraci cu lumina ca și cu o haină. Hristos, care este Lumină din lumină și Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, făcându-se Om, Și-a acoperit această slavă, ca nu cumva să înspăimânte pe pământenii pentru a căror mântuire s-a făcut Om.”

„Tu luminezi minunat din munții cei veșnici”

Dar, la Schimbarea Sa la față de pe Muntele Tabor, „întreaga Lui natură omenească, luată din Fecioara Maria, s-a transfigurat strălucind ca soarele”, a mai explicat Preasfinția Sa. „Această lumină nu venea din exterior, nu venea de la soare ca luminător al zilei, ci din însăși Ființa Lui dumnezeiască, unită cu natura omenească luată din Născătoarea de Dumnezeu.”

În acest sens, ierarhul a amintit un verset din Psalmul 75: Tu luminezi minunat din munții cei veșnici și a precizat că și Prorocul Isaia, cu opt secole înainte, a prezentat Nașterea lui Hristos ca o lumină pentru neamurile care ședeau în întunericul necunoașterii lui Dumnezeu.

„Sfinții Părinți spun că stâlpul de lumină care a călăuzit poporul evreu prin deșert spre pământul făgăduinței este o prefigurare a Mântuitorului Iisus Hristos, Care ne conduce pe fiecare prin deșertul acestei lumi spre pământul făgăduit nouă, care este pământul cel nou, Împărăția Cerurilor”, a mai spus Preasfinția Sa.


Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop vicar patriarhal, a slujit marți la Catedrala Patriarhală.

Foto credit: Arhiva Basilica.ro / Raluca Ene

Urmărește-ne pe Telegram: t.me/basilicanews


Știri recente