Sărbătoarea Bunei Vestiri la Biserica Domnească de la Curtea Veche

Biserica „Sfântul Anton” – Curtea Veche, Paraclis Patriarhal, și-a sărbătorit pe 25 martie 2013, de praznicul Bunei Vestiri, hramul istoric. Cu această ocazie, Preasfințitul Părinte Varsanufie Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, a oficiat Sfânta Liturghie unită cu Vecernia, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, în prezența a numeroși credincioși.

În cuvântul de învățătură rostit după citirea Pericopei Evanghelice, Preasfințitul Părinte Varsanufie Prahoveanul le-a vorbit credincioșilor despre proorociile din Vechiul Testament care fac referire la Nașterea Fiului lui Dumnezeu din Sfânta Fecioară Maria: „În această sfântă zi sărbătorim Vestea Bună pe care a primit-o Preasfânta Născătoare de Dumnezeu de la Sfântul Arhanghel Gavriil că va lua în pântece și va naște pe Mântuitorul lumii. De-a lungul Vechiului Testament, ca un fir roșu, există profețiile sfinților prooroci care mărturisesc despre Întruparea lui Hristos, dar și despre felul în care Acesta se va Întrupa. În afară de proorociile referitoare la persoana Fiului lui Dumnezeu, în Vechiul Testament mai găsim proorocii referitoare la mama Sa și la cel care va fi Înaintemergătorul Său, adică la Sfântul Ioan Botezătorul. Maica Domnului este pentru prima oară vestită în Vechiul Testament atunci când Domnul Dumnezeu nu-l lasă în deznădejde pe fiul Său Adam și îi spune acestuia că va trimite un Răscumpărător care se va naște dintr-o Fecioară și va zdrobi capul șarpelui, adică al ispititorului. Mai târziu Sfânta Fecioară Maria este preînchipuită de porumbița lui Noe pe care acesta o eliberează atunci când era în arcă după ce s-au oprit ploile și care se întoarce cu o ramură de măslin care arăta că Dumnezeu a retras apele și omul de acum, împăcat cu Dumnezeu, putea să coboare împreună cu toate viețuitoarele din arcă. De asemenea, Sfânta Fecioară Maria este preînchipuită atunci când Iacob vede o scară în vedenia sa pe care coborau și urcau îngeri, pentru că ea se face scară către cer, scară pe care Fiul lui Dumnezeu va coborâ. Sfânta Fecioară Maria este preînchipuită atunci când Moise urcă pe Muntele Sinai și acolo vede un rug care ardea și nu se mistuia pentru că așa cum acel rug ardea și nu se mistuia, așa și Maica Domnului va naște și va rămâne fecioară”.

În mod explicit, despre fecioria Maicii Domnului, povestește în Vechiul Testament Proorocul Isaia, numit și Evanghelistul Vechiului Testament, pentru că el dă cele mai multe indicii despre Mântuitorul Hristos, nu doar despre Nașterea Sa din Fecioară, dar și despre felul în care El va mântui întreg neamul omenesc, a spus Preasfințitul Părinte Varsanufie Prahoveanul, arătând în continuare că: „În al șaptelea capitol al profețiilor sale el spune: Iată, Fecioara va lua în pântece și va naște fiu și vor chema numele lui Emanuel, proorocie care se împlinește începând cu această zi în care Maica Domnului primește Vestea cea Bună de la Arhanghelul Gavriil”.

„Trebuie știut că înainte cu 300 de ani de a se Naște Mântuitorul lumii, în cetatea Alexandriei din Egipt au fost strânși 70 de înțelepți ai poporului evreu ca să traducă în limba greacă cartea lor sfântă. Pe unul dintre ei îl chema Simeon cunoscut în calendarul nostru ortodox ca Dreptul Simeon și i-a picat la sorți ca să traducă această carte a profețiilor lui Isaia. Atunci când a ajuns la al șaptelea capitol despre care am vorbit mintea lui nu putea să priceapă cum o fecioară putea ca să nască și să rămână fecioară și atunci schimba cuvântul fecioară cu femeie, cum i se părea firesc. Însă, peste noapte îngerul Domnului venea și modifica lăsând traducerea cea corectă. Aceasta s-a întâmplat de mai multe ori până când îngerul Domnului i s-a arătat și i-a zis că nu va gusta moartea până când nu va ține în brațele sale pe Cel despre care se vorbește în această profeție. În acest fel, Dreptul Simeon, atunci când Maica Domnului vine ca să-L închine pe Domnul Hristos la Templu, îl ia în brațe pe Mântuitorul lumii și rostește această rugăciune care a rămas în cultul ortodox până în zilele noastre: Acum, slobozește pe robul Tău Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace, că ochii mei văzură mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feței tuturor popoarelor”, a mai arătat Preasfințitul Părinte Varsanufie Prahoveanul.

În finalul cuvântului său, Preasfințitul Varsanufie Prahoveanul i-a îndemnat pe credincioși să se roage Maicii Domnului: „Să căutăm să nu treacă o zi de la Dumnezeu fără să înălțăm o rugăciune către Maica Domnului, să căutăm să cerem de câte ori pășim pragul sfintei biserici ajutorul Maicii Domnului fiind încredințați că ea niciodată nu ne lasă pentru că este mama noastră a tuturor”.

În cadrul Sfintei Liturghii, Episcopul-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor l-a hirotonit întru preot pe diaconul Andrei Mihail Bîja. De asemenea, pentru ctitorii bisericii Preasfinția Sa a oficiat slujba Parastasului.

După Sfânta Liturghie, Preasfințitul Părinte Varsanufie Prahoveanul a vizitat muzeul parohial care a fost realizat în anul 2009 și a fost sfințit de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, la 2 februarie 2010, fiind primul muzeu parohial din București.

Sărbătoarea Buna Vestire este hramul principal al Bisericii „Sfântul Anton” – Curtea Veche, cea mai veche biserică din București. În anul 1559, luna septembrie, când a fost construită Biserica Domnească de la Curtea Veche de către ctitorii domnitorul Mircea Ciobanul și doamna sa Chiajna a primit ca hram Buna Vestire. După incendiul din 23 martie 1847, când mare parte din orașul București a ars, fiind distrusă de foc Biserica „Sfântul Anton” – Pușcărie, din imediata apropiere a Bisericii Domnești, Biserica „Buna Vestire” de la Curtea Veche a primit ca al doilea ocrotitor pe Sfântul Antonie cel Mare folosindu-se de atunci prescurtarea numelui marelui avă egiptean, Sfântul Anton.

Comentarii Facebook


Știri recente