Sărbătoare la românii din Basarabia

La 19 ianuarie, când creștinii ortodocși, care respectă calendarul iulian neîndreptat, sărbătoresc Botezul Domnului sau Boboteaza, Înaltpreasfințitul Petru, Arhiepiscop al Chișinăului, Mitropolit al Basarabiei și Exarh al Plaiurilor, a oficiat împreună cu un sobor de preoți și diaconi, Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie la Mănăstirea „Sfântul Apostol Andrei” din Durlești, mun. Chișinău, potrivit Biroului de presă al Mitropoliei Basarabiei.

După Sfânta Liturghie, în curtea Mănăstirii, Întâistătătorul Mitropoliei Basarabiei a oficiat slujba de sfințire a apei (Agheasma Mare).

În cuvântul său de învățătură, Înaltpreasfințitul Petru a vorbit despre semnificația Botezului Domnului la Iordan, care „reprezintă începutul activității Sale mântuitoare.” „La Iordan are loc prima arătare a Sfintei Treimi, minunea numită „Epifania” sau „Teofania”. Ne spune Evanghelia că: „Duhul lui Dumnezeu a pogorât ca un porumbel peste Iisus și glas din ceruri a grăit: „Acesta este Fiul Meu iubit întru Care am binevoit”. Mântuitorul nu avea nevoie de botezul lui Ioan pentru că botezul lui Ioan era un botez al pocăinței, iar Mântuitorul nu avea păcate, El fiind Însăși Sfințenia, dar acceptă să se boteze, arătând că este solidar cu creatura Sa -omul, luând asupra Sa toate păcatele acestuia. El se botează și ne arată și nouă că pentru a intra în legătură cu Dumnezeu cel în Treime slăvit avem nevoie de botez”, a subliniat Înaltpreasfințitul Petru.

Referindu-se la botezul creștin, Înaltpreasfințitul Mitropolit și Exarh Petru a spus: „Creștinii sunt botezați în numele Sfintei Treimi după cuvântul Mântuitorului: „Mergeți și învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-le să păzească toate câte v-am poruncit Eu vouă”. Prin întreită scufundare cel care se botează se îngroapă și înviază împreună cu Hristos și se naște spre o viață nouă. Prin botez se iartă toate păcatele, inclusiv acel strămoșesc, de aceea, noi, ortodocșii, botezăm și pe copii pentru a-i elibera de povara acestui păcat. Chiar dacă eram mici, când am fost botezați, și în locul nostru Crezul a fost rostit de nașul nostru, este bine să mai revenim asupra acestui text pentru a vedea dacă viața noastră este în concordanță cu Mărturisirea de credință ortodoxă. Prin botez dobândim calitatea de fii ai lui Dumnezeu. Însă această calitate o menținem sau pierdem în dependență de conlucrarea sau neconlucrarea noastră cu harul Lui”.

Înaltpreasfințitul Petru a vorbit și despre slujba de sfințire a apei în ziua de Bobotează, felurile de agheasmă, importanța Agheasmei Mari în viața creștinului, rolul ei tămăduitor, păstrarea ei și utilizarea ei cu pioșenie în diferite momente din viață.

Între altele, Întâistătătorul Mitropoliei Basarabiei a spus: „Apa sfințită la acest mare praznic are, așa cum se cunoaște și în popor, puteri binefăcătoare, de aceea este păstrată cu mare evlavie de creștini. Așa cum ați auzit și în rugăciunile rostite, ea este „dar de sfințenie, vindecare de boli, diavolilor pieire”, dacă o luăm și o folosim cu credință. Această apă se păstrează în casele creștinilor întreg anul pentru diferite ocazii din viață familiei. O tradiție veche este vizita preoților pe la casele creștinilor pentru a le stropi cu apă sfințită și a aduce binecuvântarea Iordanului”. „Să luăm și noi agheasmă cu evlavie și cu multă credință spre curățirea sufletelor și trupurilor noastre și spre sfințirea vieții noastre” a îndemnat Înaltpreasfințitul Mitropolit și Exarh Petru.

Comentarii Facebook


Știri recente