Rânduiala duminicilor în Biserica Ortodoxă

Calendarul creștin ortodox este cercetat zilnic de mulți dintre credincioși. Cu toate acestea, sunt multe aspecte de ordin formal pe care puțini le înțeleg, unele chiar derutante. Dincolo de a fi o simplă consemnare a sfinților zilei, calendarul este rezultatul unor calcule foarte precise, realizate de specialiști, și constituie un reper pentru desfășurarea liturgică și duhovnicească a întregului cult al Bisericii. De la posturile mari și până la textele biblice care se citesc la slujbele duminicale, totul este conținut și indicat de calendarul creștin ortodox.

Una dintre nedumeririle care pot apărea atunci când cercetăm calendarul este legată de succesiunea duminicilor de după Rusalii. De exemplu, duminica aceasta este a XXIX-a după Pogorârea Duhului Sfânt, deși cronologic ne aflăm în săptămâna a XXXI-a după Rusalii.

„Părinții Bisericii au rânduit ca în fiecare Duminică să se citească o pericopă, adică un fragment dintr-o Sfântă Evanghelie, fie referitoare la o minune pe care Mântuitorul Iisus Hristos a săvârșit-o sau la o pildă sau la alte învățături din Învățătura Mântuitorului Iisus Hristos. Cum se calculează acestea? Perioada aceasta a prăznuirii Epifaniei, adică Praznicul Botezului și al Nașterii Domnului în aceiași măsură pentru că așa era în vechime, o singură sărbătoare, într-un fel întrerupe acest ciclu al Duminicilor. Ultima duminică în ordinea Evangheliilor care se citesc este Duminica a XXVIII-a după Rusalii numită în Calendar și Duminica Sfinților Strămoși după trup ai Mântuitorului în care se citește Pilda Talanților, dar după această perioadă în care se citesc aceste pericope ale Duminicilor de dinainte și după prăznuirea praznicului Nașterii ca și al Botezului Domnului se revine la Duminica a XXIX-a care are ca și temă mulțumirea pe care fiecare creștin trebuie să o aducă lui Dumnezeu pentru darurile care le are și de aceea se citește în această Duminică pericopa vindecării celor 10 leproși”, a declarat pentru TRINITAS TV Arhim. Antim David, starețul Schitului Măgureanu, București

După această duminică, se ține cont de numărul duminicilor care premerg începutului perioadei Triodului.

„În această situație calendaristică a anului 2014 mai avem două duminici. Sărim de la Duminica XXIX-a la Duminica a XXXII pentru că aici se citește pericopa lui Zaheu Vameșul și ne introduce această Duminică în ceea ce înseamnă înălțarea noastră spirituală duhovnicească pentru a vedea și a ne întâlni cu Mântuitorul Iisus Hristos. Iar dacă mai există spațiu, potrivit situației calendaristice desigur, atunci când Paștele cade pe 8 mai, cea mai târzie dată a Paștelui în calendarul nostru, atunci desigur că mai sunt și alte duminici și Duminca de Dinaintea Triodului este totdeauna Duminica a XVII-a după Rusalii în care se citește Evanghelia vindecării femeii cananeience care ne introduce în tema rugăciunii stăruitoare. Într-un fel suntem în această perioadă de după prăznuire Botezului Domnului așteptând perioada Triodului într-o perioadă de pregătire, ne întoarcem de la Praznicului Botezului prin aceste Pericope Evanghelice și tematicile lor desigur, la perioada Postului Mare”, a mai spus Arhim. Antim David, starețul Schitului Măgureanu, București.

Perioada Triodului va începe, anul acesta, pe 9 februarie.

Comentarii Facebook


Știri recente