PS Varlaam: Înălțarea Domnului nu înseamnă despărțirea lui Hristos de noi

„Când ne despărțim de o persoană pe care o iubim, o persoană dragă, despărțirea aduce în inimile noastre multă întristare și suferință. Dar iată că ucenicii s-au întors toți la Ierusalim cu bucurie mare” după ce au fost martori la Înălțarea Domnului, a remarcat joi Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul. Ierarhul a explicat de ce.

„Bucuria aceasta izvorăște din noul înțeles pe care ucenicii l-au dobândit asupra cuvintelor Domnului”, a spus Episcopul vicar patriarhal. „Și-au amintit că Domnul le-a făgăduit în mai multe rânduri că, după Înălțarea Sa la cer, le va trimite un Mângâietor, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Care îi va învăța pe ei toate.”

„El le-a spus ucenicilor, atunci când i-a trimis la propovăduire la toate neamurile: «Iată, eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul veacurilor».”

„Prin pogorârea Duhului Sfânt și prin lucrarea Duhului Sfânt în Biserica lui Hristos, Hristos este prezent până la sfârșitul veacurilor, împărtășindu-Se nouă după măsura credinței fiecăruia dintre noi. Sf. Ioan Evanghelistul ne spune că tuturor celor care au crezut în El, celor care au ascultat cuvintele Lui, Iisus le-a dat puterea să se facă fii ai lui Dumnezeu”, a continuat Preasfinția Sa.

„Prin Înălțarea Mântuitorului Iisus Hristos la ceruri și prin pogorârea Duhului Sfânt, Care sfințește viața celor care în Hristos și împlinesc cuvintele Lui, ne oferă nouă, oamenilor, posibilitatea ca și noi să ajungem, asemeni Fiului Omului, Mântuitorul Iisus Hristos, în slava cea neapusă a Sfintei Treimi.”

„Umanitatea lui Hristos îndumnezeită și ridicată în slava Tatălui ne arată care este destinația noastră ultimă”, a subliniat ierarhul. Dumnezeu „ne dorește să ajungem la asemănare cu El și să ne împărtășim de comuniunea de iubire a Preasfintei Treimi, a Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh”.

Preasfinția Sa a mai explicat de ce se citește o evanghelie a Învierii la sărbătoarea înălțării: „Pentru că, prin pătimirile Sale cu Trupul Său omenesc asumat din Sf. Fecioară Maria, prin Învierea Lui, Mântuitorul Iisus Hristos Se face începătură învierii noastre”.

Iar Înălțarea lui Hristos Dumnezeu și Om în slava Preasfintei Treimi ne arată scopul pentru care a fost creat omul, care „era destinația omului: paradisul și comuniunea în iubirea Preasfintei Treimi, a Tatălui, a Fiului și a Sf. Duh”.

„Ajungerea noastră la asemănarea lui Dumnezeu și împărtășirea noastră de slava cea netrecătoare a Împărăției Cerurilor devine posibilă fiecărui om care crede în Hristos, care, prin Botez, devine Templul al Duhului Sfânt și care se străduiește, prin împlinirea poruncilor, să-și sfințească și să-și îndumnezeiască viața și trupul, făcându-l vrednic de înviere, de înălțare la ceruri la sfârșitul veacurilor, când Dumnezeu va zidi pământ și ceruri noi și în Împărăția Lui drepții vor străluci ca stelele”, a încheiat Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul.

Episcopul vicar patriarhal a oficiat joi Sfânta Liturghie de Înălțarea Domnului la Catedrala Patriarhală din București.

Ziua Eroilor români

Liturghia a fost urmată de Parastasul pentru eroii neamului. Joi, la ora 12.00, clopotele bisericilor ortodoxe din întreaga Patriarhie Română au fost trase în semn de veșnică pomenire, de prețuire și recunoștință pentru eroii care s-au jertfit pentru popor, credință și țară.

„Așa cum Domnul a ajuns la Înviere prin pătimiri și moarte, tot așa, și poporul român, după desele sale răstigniri în istorie, a ajuns la biruință la înviere prin suferințe îndelungate, creștinește îndurate”, a spus Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul.

Pomenirea eroilor români la sărbătoarea Înălțării Domnului a fost hotărâtă de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române în anul 1920 și consfințită ulterior prin alte două hotărâri sinodale din anii 1999 şi 2001, când această zi a fost proclamată Sărbătoare Națională Bisericească.

Vezi și:

Foto credit: Basilica.ro / Raluca Ene

Urmărește-ne pe Telegram: t.me/basilicanews

Comentarii Facebook


Știri recente