PS Varlaam Ploieșteanul a slujit în Duminica Tomei la altarul exterior al Catedralei Patriarhale. La predică, ierarhul a prezentat momentul retrăit de ortodocși în această zi, și anume, arătarea lui Hristos către Sfântul Apostol Toma, cel care zisese că nu va crede în înviere până nu-L va vedea pe Domnul și nu va atinge rănile Lui.
Episcopul vicar patriarhal a spus că Sfântul Toma este al doilea după Sfântul Apostol Petru în ordinea celor care au mărturisit dumnezeirea lui Iisus Hristos. Primul a fost întrebat de Iisus „Cine zic oamenii că sunt Eu? și a răspuns „Tu ești Hristosul, Fiul Dumnezeului celui viu!”. Iar Toma, după ce s-a încredințat de Înviere, a mărturisit „Domnul meu și Dumnezeul meu!”.
„În mod nedrept i se spune ‹necredinciosul›”, a subliniat PS Varlaam.
„Vedem că până s-au umplut de Duhul Sfânt toți ucenicii au fost îndoielnici”, a adăugat el, amintind că Domnul i-a mustrat pe ucenici „pentru necredința și pentru împietrirea inimii lor”, pentru că n-au crezut cuvintelor celor care L-au văzut înviat, adică femeile mironosițe, Petru și cei doi Apostoli de la Emaus.
„Iată că toți au avut aceeași atitudine”, a subliniat ierarhul.
„Mai mult chiar, în ultimul drum spre Ierusalim, unde urma să pătimească și să fie răstignit, ucenicii îl sfătuiesc pe Domnul să nu meargă la Ierusalim ca să nu I se întâmple ceva rău. Doar Toma spune ‹Haideți, să mergem să murim și noi cu El›”, a amintit PS Varlaam Ploieșteanul.
„Iată, deci, că a fost un ucenic zelos, un ucenic care L-a iubit din toată inima pe Hristos și a crezut cuvântului Lui. Dar, în numele nostru, al tuturor, al celor care mai avem această sămânță a îndoielii în mintea sau în inima noastră, a vrut să verifice el pentru fiecare dintre noi că Trupul lui Hristos cel înviat din morți este Trupul pe care L-a primit prin lucrarea Duhului Sfânt de la Fecioara Maria și pe care El L-a unit definitiv cu dumnezeirea prin pătimirile și prin slăvita Sa înviere”.
„El poartă în eternitate, în veșnicie, semnele cuielor și rana lăsată de suliță ca să arate nouă tuturor că la Înviere și la viața veșnică nu se ajunge decât prin viața veșnică”, a adăugat episcopul vicar patriarhal.
Să citim, să cercetăm credința!
PS Varlaam a semnalat la final că evanghelia din Duminica Tomei se încheie cu precizarea că „multe alte lucruri a vorbit și a făcut Iisus, care nu sunt scrise în cartea aceasta. Dar cele care s-au scris, s-au scris ca voi să credeți că Iisus este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu și, crezând, viață să aveți, în numele Lui”.
„Iată, deci, că Sfântul Evanghelist Ioan ne cere ca și noi, urmându-i pe Apostoli, pe Toma, să mărturisim, citind Evangheliile, că Hristos este Domn și Dumnezeu. Domnul nostru și adevăratul Dumnezeu”, a spus episcopul vicar patriarhal.
„Să nu uităm sfârșitul Evangheliei de astăzi care ne îndeamnă să mai punem mâna pe Sfânta Evanghelie și să o citim”, a insistat Preasfinția Sa.
„Multă vreme, în regimul trecut s-a tot răspândit o vorbă, sigur, inventată de unul care n-a citit niciodată Scriptura, de un propagandist marxist care a spus că în Scriptură scrie ‹Crede și nu cerceta›. Nici vorbă, nu scrie nicăieri în Scriptură”, a lămurit ierarhul. „Scriptura ne îndeamnă și ne cere, așa cum a vrut și Sântul Apostol Toma astăzi, să verifice credința. Și atunci și noi, citind, ne întărim credința, ne completăm cunoștințele”.
„Prin credință înțelegem două lucruri”, a explicat ierarhul: „virtutea aceasta de a crede în Dumnezeu, în viața veșnică și în lucrurile nevăzute, dar și totalitatea învățăturilor noastre creștine”.
„De aceea, noi numim religia noastră credință, credința creștină”.
„De mici copii trebuie să învățăm, odată cu ‹Tatăl nostru›, pasaje din Scriptură, rugăciuni, Crezul mai târziu, când avem mai multă înțelepciune și să cultivăm credința pe parcursul vieții cu citirea Sfintelor Evanghelii, scrierilor Sfinților Părinți și a oricărei cărți care este bună și ziditoare de suflet”, a încheiat Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul.
Foto: captură video YouTube / Trinitas TV