Episcopul vicar patriarhal Paisie Sinaitul a oficiat luni Sfânta Liturghie și slujba de Sfințire Mare a apei la Paraclisul Catedralei Naționale. În predica sa, ierarhul a explicat care este legătura dintre Botezul Mântuitorului Iisus Hristos și botezul fiecărui creștin.
Preasfinția Sa a evidențiat că „Botezul este prima şi cea mai importantă Sfântă Taină pe care o primeşte un creştin, este fundamentul întregii vieți creștine. Fără Botez nu putem primi nici una din celelalte Sfinte Taine ale Bisericii şi nici nu ne putem mântui!”.
„Aşa ne-a învăţat Hristos Domnul, atunci când, după Învierea Sa, le-a lăsat apostolilor şi prin ei şi nouă, preoților, acest consemn, această poruncă: Mergeți în toată lumea și propovăduiți Evanghelia la toată făptura. Cel ce va crede și se va boteza, se va mântui; iar cel ce nu va crede, se va osândi (Marcu 16, 15-16)”.
Conform poruncii Mântuitorului, misiunea Bisericii este aceea de a vesti Evanghelia, de a face cunoscută „vestea bună a vieții veșnice” care se poate dobândi doar prin Taina Sfântului Botez.
Înfierea omului
Episcopul vicar patriarhal Paisie Sinaitul a subliniat că scopul Botezului este înfierea omului, citând din Evanghelia la Sfânta Liturghie: „Acesta este Fiul Meu Cel iubit întru Care am binevoit” (Matei 3, 17).
„În persoana lui Hristos, Fiul lui Dumnezeu Cel veşnic, devenit om, umanitatea este înfiată de Dumnezeu-Tatăl prin lucrarea Duhului Sfânt. De aceea Duhul Sfânt este numit şi Duhul înfierii, Duhul Fiului lui Dumnezeu revărsat în inimile noastre ca să ne învețe pe noi să ne întoarcem spre Dumnezeu Tatăl ca fii duhovniceşti, prin Botez”.
„Noi spunem în Crez: mărturisesc un botez. Este singura referință directă, limpede, la una din cele șapte Sfinte Taine, cuprinsă în Crez. Rostind aceste cuvinte, noi mărturisim adevărata noastră identitate de fii ai lui Dumnezeu. Botezul este într-un anumit sens cartea de identitate a creștinului, actul său de naștere în Biserică”, a explicat ierarhul.
„Cuvântul botez, care vine din limba greacă, înseamnă literalmente scufundare, afundare. A boteza înseamnă a scufunda în apă! De fapt, nu este o apă oarecare apa Botezului, ci este apa asupra căreia preotul a invocat puterea Duhului Sfânt, Mângâietorul, Cel Care dă viață!”.
Semnificațiile Botezului
Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul a explicat că prin botez se iartă păcatele: „Mai întâi păcatul strămoşesc ca stare, ca şi înclinație spre păcat moștenită de la protopărinţii noştri Adam şi Eva, pentru că toţi ne naștem cu păcatul strămoşesc, iar ștergerea acestuia se face numai prin Taina Sfântului Botez”.
„În Taina Botezului însă, sunt iertate toate păcatele, atât păcatul strămoșesc, cât și toate păcatele personale, precum și toate pedepsele păcatelor. Este vorba despre o intervenție puternică a harului lui Dumnezeu în viața noastră, pentru a ne mântui”, a subliniat Episcopul vicar patriarhal.
„Această intervenție mântuitoare nu îi ia naturii noastre umane slăbiciunea sa – toți suntem slabi și toți suntem păcătoși, iar Botezul nu ne ia responsabilitatea de a cere iertare ori de câte ori greșim! Noi nu ne putem boteza de mai multe ori, dar putem să ne spovedim și, astfel, să reînnoim harul Botezului”.
„Astăzi prăznuim deodată Botezul Mântuitorului Iisus Hristos în apele Iordanului, dar şi actualizarea sau înnoirea botezului nostru propriu. De aceea, cu apa aceasta, sfințită în ziua sărbătorii Botezului Domnului, sunt binecuvântați prin stropire toţi credincioşii prezenţi, iar apoi, timp de 8 zile, această Agheasmă Mare este gustată de creştini aducându-şi aminte de botezul lor în numele Sfintei Treimi”, a încheiat Preasfinția Sa.
Foto credit: Paraclisul Catedralei Naționale / Costin Marius