PS Ignatie explică Cine este adevăratul Miel de Paști: Rogu-vă, mâncați în ziua de Paști întâi Mielul-Hristos euharistic

„Se cuvine ca în această noapte de lumină sfântă și de bucurie deplină, să medităm asupra Mielului-Hristos gingaș și bun Care S-a răstignit pentru noi, ca să dăruiască omului, în mod definitiv și irevocabil, bucuria și lumina Învierii, ca înfrângere a tristeții morții și a întunericului păcatului”, scrie Episcopul Ignatie al Hușilor în Pastorala de Paști.

Preasfinția Sa explică Cine este adevăratul Miel din noaptea de Paști, de ce s-a îndătinat ca de Paști să se mănânce carne de miel și ce simboliza acest ritual pentru iudei.

Mielul pentru Paștele iudaic izbăvea de moartea iminentă

Mielul sacrificat pentru masa pascală iudaică era tânăr («de un an») și fără «meteahnă» (Ieșirea 12, 5), era junghiat fără să îi fie zdrobite oasele, iar cu sângele lui se ungeau „amândoi ușorii și pragul de sus al ușii” (Ieșire 12, 7).

„Ungerea ușorilor casei cu sânge era un semn distinctiv că familia care locuia în ea era izbăvită de plaga morții (Ieșire 12, 13)”, amintește ierarhul.

„Mielul consumat la masa pascală iudaică din Vechiul Testament este o prefigurare a Mielului-Hristos, Care la Cina cea de Taină, masa pascală prin excelență a creștinilor, ni S-a dăruit drept mâncare și băutură spre viață veșnică.”

„Consumarea mielului nu constituia o opțiune, ci o obligativitate ritualică”, subliniază Preasfinția Sa, ceea ce înseamnă că „Paștele nu se încheia cu  moartea victimei, ci cu un soi de «comuniune» – mâncând carnea jertfei ucise pentru tine”, conform lui Brant Pitre în Misterul Cinei de pe urmă. Iisus şi rădăcinile iudaice ale Euharistiei.

Dar „mielul de la masa pascală iudaică i-a izbăvit pe cei însemnați cu sângele său doar temporar de la iminența morții”, precizează Preasfințitul Părinte Ignatie.

Mielul Paștilor cele noi, Hristos, izbăvește moartea veșnică

„Pentru noi creștinii, Mielul pascal adevărat este Hristos din Sfânta Împărtășanie, Trupul și Sângele Lui”, amintește Episcopul Hușilor.

„Sfântul Chiril al Alexandriei subliniază, în chip lămurit, faptul că Mielul adevărat al creștinilor nu este un animal, fie el gingaș și frumos, ci Hristos, Care, în fiecare noapte de Paști și nu numai, ni se oferă în Sfânta Împărtășanie.”

În acest sens, ierarhul menționează că, la fiecare Liturghie, episcopul sau preotul, înainte de împărtășirea propriu-zisă, ia Sfântul Trup sau Agnețul (pâinea sfințită – n. red.) în mâini și rostește: „Se sfărâmă (frânge) și Se împarte Mielul lui Dumnezeu, Cel ce Se sfărâmă (frânge) și nu Se desparte, Cel ce Se mănâncă pururea și niciodată nu Se sfârșește, ci pe cei ce se împărtășesc îi sfințește”.

„Împărtășirea cu Hristos-Mielul, în această noapte de taină, ne dăruiește nu numai viață veșnică, ci și sfințenie, pentru că El este desăvârșit, fără niciun cusur și fără nicio meteahnă morală”, subliniază părintele episcop.

„În fiecare Sfântă Liturghie noi actualizăm, în chip tainic, dar real, Nașterea, Răstignirea, Învierea Domnului și Pogorârea Duhului Sfânt”, mai scrie Episcopul Hușilor. „Noi Îl primim la Ospățul-Liturghie pe Hristos Cel răstignit și înviat. Ne umplem de duhul iubirii jertfelnice al lui Hristos de pe Cruce și de lumina cea neapropiată a Învierii.”

Să nu Îl ignorăm pe Mielul-Hristos

„Această experiență minunată și de care avem atâta nevoie, adică să trăim în lumină și bucurie, nu poate deveni posibilă, concretă și durabilă, dacă Îl ignorăm pe Mielul-Hristos, Paștile nostru.”

„Să ne aducem aminte că Mielul din Sfântul Potir, din Sfânta Împărtășanie, ne introduce cu adevărat în atmosfera de bucurie și lumină pascale, transformându-ne în oameni de lumină și bucurie”, adaugă ierarhul.

„Toate cele care țin de partea culinară, vrednice de laudă și aducătoare de bucurie și acestea, vin după ce ne-am primenit sufletul, primindu-L mai întâi, în această noapte sfântă, pe Mielul-Hristos din Potir, în casa ființei noastre.”

„Rogu-vă, mâncați în ziua de Paști întâi Mielul-Hristos euharistic, oferit în această noapte binecuvântată, pentru că apoi este vreme și pentru cele care ne desfată viața trupului”, transmite părintele episcop.

„Prima masă de Paști este masa euharistică, cea care ne transfigurează, ne îndestulează ființa cu lumină, bucurie, liniște, pace, binecuvântare prin împărtășirea cu Mielul-Hristos, Cel care este Lumina, Bucuria, Liniștea, Pacea și Binecuvântarea noastră veșnice.”

„Mielul-Hristos să vă răsplătească jertfa de a fi acum împreună, la sfânta slujbă, întorcându-vă bucuroși și voioși, după terminarea Sfintei și Dumnezeieștii Liturghii, la casele și la familiile dumneavoastră”, încheie Preasfințitul Părinte Ignatie.

Foto credit: Arhiva Basilica.ro

Urmărește-ne pe Telegram: t.me/basilicanews


Știri recente