La împlinirea a 13 ani de existență a Agenției de știri Basilica a Patriarhiei Române, i-am întrebat pe primii lucrători la agenția noastră cum a fost la început.
Părintele Consilier Patriarhal Nicolae Dascălu, Directorul Publicaţiilor Lumina, și Nicolae Dinu, azi consultant pentru strategii de comunicare la Geneva, Elveția, au fost primii ostenitori.
Ei au evocat pentru aniversarea de 13 ani a Basilica.ro primele momente ale agenției.
Pr. dr. Nicolae Dascălu: Amintiri din copilăria Agenției Basilica
«Mezina» Centrului de Presă BASILICA, agenţia de ştiri, a primit numele familiei mediatice a Patriarhiei Române, pentru a fi în mediul digital o cale unificatoare, care transmite către un public larg, din ţară şi din străinătate, un flux informaţional selectiv şi concentrat, preluat şi adaptat de la „fraţii mai mari”, radio, televiziune, ziar, sau comunicat de unităţi bisericeşti de pretutindeni.
La început erau doi ostenitori, un laptop, conectat prin linie telefonică la reţea, şi o imprimantă multifuncţională, cu fax şi scanner.
Prima versiune a site-ului www.basilica.ro a fost realizată în mai puţin de o lună, aşa încât lansarea activităţii agenţiei să se facă la Palatul Patriarhiei, la sărbătoarea Sfintei Treimi din Anul Domnului 2008, o zi de 16 iunie.
Motto-ul iniţial al celei de-a cincea componente a Centrului Basilica (Vestea bună dăruită tuturor – Good news shared to all) exprima intenţia de a transmite ştiri (veşti) bune, nu doar prin mesaj şi conţinut, dar şi prin calitatea jurnalistică.
Vestea bună (cu b mic) nu făcea trimitere la Bunavestire, aceasta fiind misiunea fundamentală a Bisericii, propovăduirea Evangheliei.
Agenţia avea în obiectiv doar ştirile de fiecare zi, distribuite gratuit către toţi cei interesaţi de activităţile şi prezenţa Bisericii în spaţiul public.
Nicolae Dinu: Basilica.ro ca stare de spirit
Vitalitate, spontaneitate, creativitate, sunt doar câteva concepte care îmi vin în minte când încerc să rememorez perioada de început a Agenției Basilica.
Și îmi mai amintesc că eram liber să fac greșeli, ceea ce era o primă condiție a stimulării unui comportament creativ.
Veneam direct din birourile Ministerului Comunicațiilor și Tehnologiei Informației cu dorința să fac performanță, să arăt tot ce știu. Și acum recunosc ca îmi era teamă: teamă să nu greșesc, să fiu irelevant, să nu fiu apreciat.
Însă experiența din cadrul Agenției Basilica mi-a schimbat complet perspectiva.
Aici am descoperit oameni care au acceptat faptul că greșelile ne permit să căutăm soluții și informații noi și că avem limitări inerente condiției umane. Acest lucru ne-a dat curaj să fim spontani, creativi și să nu ne fie rușine să spunem direct ce gândim sau simțim.
Simplul fapt că ni se permitea să facem erori, să încercăm noi abordări, îl făcea un spațiu privilegiat și devenise extrem de atractiv pentru colegii din alte departamente.
Viziunea de început a membrilor Agenției Basilica era că nu putem învăța, progresa decât prin încercări și erori, ceea ce astăzi aș defini ca aproximări succesive: procese în care fiecare eșec ne ducea din ce în ce mai aproape de obiectiv.
Iar erorile erau o formă de feedback care ne spunea unde nu am făcut conexiunea potrivită, dar ne și conecta între noi.
Astăzi nu îmi mai amintesc ce greșeli am făcut, însă nu pot uita relația dintre noi, atmosfera deschisă, ceea ce simțeam când eram împreună. Simțeam că eram acolo, într-un prezent care nu speria pe niciunul dintre noi, pentru că soluțiile trebuiau să apară din moment în moment.
Așa îmi amintesc începutul și, chiar dacă pare o versiune idealizată, eu așa o păstrez în memorie.
Starea de echilibru a echipei, acea energie pe care o simțeam în jurul nostru, ne-a permis să concretizăm multe dintre proiectele Patriarhiei Romane, dar și dintre cele personale.
Acea perioadă m-a motivat să îmi finalizez cel de-al doilea master și să acced ca bursier la doctoratul în științele comunicării.
Astăzi, când privesc în urmă, nu pot să nu recunosc valoarea formativă a acelei perioade, atât la nivel intelectual, cât și la nivel relațional. Pentru că nu a fost un exercițiu al pașilor mărunți, ci un timp al salturilor, al unor pași uriași în evoluția mea profesională și personală.
Agenția Basilica a fost o stare de spirit: un spațiu al creativității, spontaneității și vitalității.
Foto credit: Arhiva Centrului de Presă Basilica al Patriarhiei Române