Pr. Silviu Tudose explică la Denia Joii Mari că Jertfa consumată la Cina cea de Taină este Mântuitorul Însuși

Părintele Silviu Tudose, asistent la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” a Universității din București, a oficiat miercuri seară, la Catedrala Patriarhală, Denia Joii Mari. El a explicat semnificația Cinei celei de Taină, pe care o evocăm în această zi: Mântuitorul împlinește în Sine Paștile cele noi, identificându-Se cu pâinea, vinul și mielul aduse ca jertfă pentru Ieșirea poporului din robia păcatului.

Părintele Silviu Tudose a făcut o incursiune amplă în Vechiul Testament și tradiția iudaică, arătând că rânduielile pascale ale vechilor iudei prefigurau jertfa Mântuitorului din veșnicie, dăruită omului spre mântuire prin Noul Legământ. Astfel, Jertfa consumată la Cina cea de Taină – și la fiecare Sfântă Liturghie, în Împărtășanie – este Mântuitorul Însuși.

Ieșirea din Egipt și Paștile iudaic

Clericul a precizat că, la cina pascală, prezidată de capul familiei, rânduiala era ca unul dintre fii să-i pună tatălui întrebările: „Ce înseamnă rânduiala aceasta?” și „De ce este noaptea aceasta diferită de alte nopți?” Iar tatăl răspundea, conform Cărții Ieșirii: „Acestea sunt pentru cele ce a făcut Domnul cu mine, când am ieșit din Egipt”.

Miercuri, 20 aprilie 2022, la Catedrala Patriarhală, Pr. Silviu Tudose a răspuns, din perspectiva Noului Testament, la întrebările care se puneau la serbarea Paștilor de către vechii iudei: „Ce înseamnă rânduiala aceasta?” și „De ce este noaptea aceasta diferită de alte nopți?” Foto: Basilica.ro / Mircea Florescu

Astfel, a precizat Părintele Silviu Tudose, „nu era doar o simplă amintire a ceea ce a făcut Dumnezeu cu strămoșii lor, ci în chip tainic ei priveau fiecare Paște ca reactualizat în fiecare generație… Nu doar își aminteau de acel exod, de acea ieșire, ci participau efectiv la el”. Cu alte cuvinte, Paștile Iudeilor privea atât spre trecut, cât și spre viitor.

Tradiția iudaică spunea că tot în noaptea de Paști va veni și Mesia, după cum a consemnat și Fericitul Ieronim în sec. al IV-lea. „De aceea ați văzut și la strană a fost până astăzi troparul «Iată, Mirele vine la miezul nopții și fericită e sluga pe care o va găsi priveghind…»”.

Ieșirea Mântuitorului și Paștile cele noi

Părintele Silviu Tudose a mai precizat că în Evanghelia Schimbării la Față, când se spune că Mântuitorul vorbea cu Prorocul Moise și Prorocul Ilie pe Muntele Tabor despre sfârșitul Lui, termenul folosit este de exodon (gr. – „ieșire”). „Vorbeau, cu alte cuvinte, despre ieșirea Mântuitorului din această viață, de fapt, despre Noul Exod, despre Ieșirea Lui, a Celui Care era Mântuitorul cel mult așteptat de poporul evreu.”

Pr. Silviu Tudose a oficiat Denia din Joia Mare miercuri, 20 aprilie 2022, la Catedrala Patriarhală. Foto: Basilica.ro / Mircea Florescu

Tot astfel, „la Cina cea de Taină, Mântuitorul a celebrat Cina Pascală … dar în același timp a instituit și Paștele cel nou, care a precedat Marea Trecere a Sa prin Cruce către Înviere și (către) marea izbăvire a noastră, a tuturor, din lumea păcatului”, a explicat Părintele Silviu Tudose.

În continuare, el a enumerat ce are în comun Cina ce de Taină cu Paștile iudaic (elementele care orientează celebrarea către trecut, evocând Ieșirea evreilor din Egipt), dar și marea noutate pe care o instituie Mântuitorul ca Paștile cele noi (care înglobează prezentul în celebrare și îl orientează spre viitor și veșnicie).

Elemente comune cu Paștile iudaic: Cina cea de Taină s-a petrecut în Ierusalim, conform tradiției, căci toți iudeii se adunau în cetate pentru sărbătoare; s-a băut vin; iar la final s-a cântat Psalmul 118, cum se făcea la fiecare cină pascală.

Ce jertfă Se aduce la Cina cea de Taină

„Accentul la o cină pascală iudaică era pe legământul pe care Dumnezeu l-a făcut cu Avraam mai întâi și apoi cu poporul, prin ieșirea din Egipt, cu Moise, și intrarea în Pământul Făgăduinței. Însă, la Cina cea de Taină, Mântuitorul vorbește de un legământ nou, cel care fusese prorocit de Prorocul Ieremia” (Ier. 31, 31-33), a mai precizat cadrul universitar.

„La un paște obișnuit evreiesc întreaga rânduială era în jurul consumării mielului care se jertfea înainte, în jurul trupului mielului jertfit la Templu”, a menționat Părintele Silviu Tudose.

„Mântuitorul însă aduce noutatea supremă prin faptul că mută accentul de pe trupul și sângele acestui miel pe Trupul și Sângele Său. Adică instituie ceea ce se cheamă Paștele cel Nou.”

„La Paștele evreiesc aveam pâine, azimele, vinul și mielul, aici pâinea, vinul și mielul sunt Însuși Hristos, fiindcă Mântuitorul aduce noutatea cea mare: Se identifică pe Sine cu pâinea și cu vinul, pe care le oferă anticipat ucenicilor, păstrând caracterul de jertfă al Cinei celei de Taină”, a explicat clericul.

„Identificarea pâinii cu Trupul Său, a vinului cu Sângele Său și a mielului pascal cu Hristos Însuși este noutatea esențială și ceea ce face ca evenimentul pe care îl retrăim începând din seara aceasta până mâine seară să fie numit Cina cea de Taină.”

Pr. Silviu Tudose a oficiat Denia din Joia Mare miercuri, 20 aprilie 2022, la Catedrala Patriarhală. Foto: Basilica.ro / Mircea Florescu

Părintele Silviu Tudose a mai explicat în continuare că pâinea și vinul euharistice nu sunt simple simboluri sau reprezentări, ci „sunt cu adevărat Trupul și Sângele Mântuitorului”, Care este reprezentat în Apocalipsă ca Mielul lui Dumnezeu înjunghiat pentru a răscumpăra păcatele lumii.

„Noi nu ne unim, când ne împărtășim, cu ceva – cu aceste două materii (pâinea și vinul – n.red.), ci ne unim cu Cineva, adică cu Mântuitorul Iisus Hristos, Care este, așa cum L-a numit Scriptura și cum vom cânta peste câteva zile, Paștile nostru”, a subliniat Părintele Silviu Tudose.

„Această Taină a Euharistiei nu poate fi egalată de niciun alt lucru pe care-l săvârșim în cultul Bisericii. Nu poate fi înlocuită de nicio altă pâine sfințită, de nicio altă slujbă, ci ea rămâne cea mai înaltă treaptă de unire a noastră cu Mântuitorul Iisus Hristos, culmea cea mai înaltă și cea mai înaltă expresie a unirii noastre cu El, care devine, așa cum s-a spus, Viața vieții noastre”, a încheiat clericul.


Slujbele continuă la Catedrala Patriarhală în această săptămână cu Slujba Vecerniei din Sfânta și Marea Vineri, 22 aprilie 2022, cu scoaterea Sfântului Epitaf (07:00 – 11:30), Slujba Deniei Prohodului Domnului oficiată vineri după amiază la Altarul Mare de Vară.

Programul complet de slujiri din această săptămână poate fi consultat aici.

Vezi și:

Foto credit: Basilica.ro / Mircea Florescu

Urmărește-ne pe Telegram: t.me/basilicanews

Comentarii Facebook


Știri recente