Miercuri, 11 decembrie 2013, la Colegiul Tehnic de Transporturi și Construcții din Iași a avut loc activitatea „Cum să fim mai buni de acest Crăciun?”, susținută de arhim. Hrisostom Rădășanu, consilierul educațional al Arhiepiscopiei Iașilor, informează „Ziarul Lumina”.
Evenimentul a avut loc în cadrul proiectului „Armata, Școala și Biserica, pilonii conștiinței specificului național”, încheiat în luna noiembrie între instituția de învățământ ieșeană și Mitropolia Moldovei și Bucovinei.
Elevii și cadrele didactice ale Colegiului Tehnic de Transporturi și Construcții din Iași au avut posibilitatea, miercuri, să interacționeze și să-i adreseze întrebări consilierului educațional al Arhiepiscopiei Iașilor, arhim. Hrisostom Rădășanu, în cadrul întâlnirii „Cum să fim mai buni de acest Crăciun?”, organizată de conducerea instituției de învățământ ieșene la inițiativa profesoarei documentarist Alina Rusu.
„Dincolo de tradiție, dincolo de faptul că vine sau nu Moș Crăciun, dincolo de ceea ce colindăm, dincolo de ceea ce experimentăm noi ca oameni în această perioadă, principalul motiv pentru care există sărbătoarea Crăciunului este Nașterea Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Pe această realitate se construiește în straturi succesive întreaga realitate a Crăciunului”, a subliniat arhim. Hrisostom Rădășanu, la începutul alocuțiunii sale.
Cinci tipuri de comportament colegial
În continuare, cu ajutorul unei prezentări Power Point și al unor filmulețe, părintele consilier a făcut un atelier ce a constat într-o analogie între caracteristicile principalelor personaje biblice prezente la Nașterea Mântuitorului și tipurile de comportament colegiale: „Tipul I – Irod cel Mare – este tipul celui concentrat mai mult pe carieră, care își dorește multe diplome și note mari cu orice preț, făcând multe activități extracurriculare. Este tipul celui care își trăiește viața profesională la cote înalte, dorind ca toată lumea să se învârtă în jurul lui. Lipsa de dialog cu colegii și dorința să crească doar în titluri îl fac „ucigaș de relații”. Tipul II – Betleemul – „funcționarii” – este cel concentrat pe nevoile de livrare a temelor prevăzute, fiind conștiincios, dar lipsit de afectivitate; cel care refuză dialogul în afara clasei. Având creativitate foarte scăzută, nu provoacă și refuză să fie provocați, fiind în general o persoană care nu își dorește relații decât la modul superficial, ratând întâlnirea cu celălalt. Tipul III – Magii – „voluntarii” – la început este creativ la ore, interacționează frumos pe zona de cunoaștere, știind să-și facă atractivă persoana și investind mult în pregătirea personală. După un timp însă, nu reușește să-i motiveze pe cei cu care se află în relație și renunță; se dezamăgește ușor și abdică pentru că nu construiește cu liantul afectivității, sfârșind prin a cădea în tipul II – Betleemul – „funcționarii”. Tipul IV – Iosif – „părintele adoptiv” – este cel care își dorește o relație frumoasă cu colegii, care se implică moderat și are tendințe moderate de a renunța, care nu reușește întotdeauna să își calibreze reacțiile, care are nevoie de o ghidare continuă și pentru care colegii lui nu sunt încă frații și surorile lui. Tipul V – Maria – „mama” – este tipul celui afectuos, dar reținut, creativ, dar exigent, bucuros, dar responsabil, cu o comunicare sufletească de excepție. Cei mai influenți dintre colegi sunt cei de tip „Maria”, cei care își ajută colegii să învețe, dar și să crească și să se roage, dezvoltându-le cele trei tipuri de inteligență: IQ, emoțională și spirituală”.
Activitatea a continuat cu completarea unui test propus de arhim. Hrisostom Rădășanu elevilor și cadrelor didactice prezente și s-a încheiat cu un recital de colinde, susținut de patru membre ale Filarmonicii Iași.
„Popasul duhovnicesc din această zi, căci nu vreau să îl numesc un simplu act didactic, pedagogic sau cultural, a avut menirea să ne oprească o clipă în loc și să ne întrebăm, mai mult ca în oricarea clipă a existenței noastre: suntem ceea ce mărturisim sau trăim ceea ce suntem, când rămânem singuri în fața propriei conștiințe? Evenimentul și-a primit „numele de botez” de la însuși invitatul acestuia, părintele consilier arhim. Hrisostom Rădășanu, și îndrăznesc să afirm că tocmai această construcție „mai buni” dă sens vieții noastre. De ce spun acest lucru? Pentru că fiecare dintre noi, pe parcursul întregului an, se străduiește să adune în cufărul sufletului său faptele bunătății, dar binecuvântarea și desăvârșirea lor are loc doar sub Lumina Mântuitorului Iisus Hristos, fie că ne referim la sărbătoarea Nașterii sau la cea a Învierii Sale, căci numai Dumnezeu este Bun ființial, ontologic. Noi, aici jos, pe pământ, tindem spre Dânsul, hrănindu-ne cu firimiturile harului Său și străduindu-ne să ne recâștigăm asemănarea cu El, asemănare pe care am pierdut-o prin păcat. Și pentru că suntem păstrători ai tradițiilor și obiceiurilor de Crăciun, căci așa ne definim ca popor cu un specific național bine conturat, am primit și colindători pentru clipe de rugăciune cântată, de mângâiere și înălțare duhovnicească prin colindul sfânt și bun ce ne-a fost oferit de cele patru doamne care fac parte din corul Filarmonicii Iași. La final, țin să menționez că vă așteptam cu sufletul deschis la următoarea activitate a proiectului nostru, care va avea loc în data de 13 ianuarie 2014. Evenimentul va fi dedicat marelui poet Mihai Eminescu și îl va avea ca invitat pe părintele consilier arhim. Hrisostom Rădășanu și pe președintele Uniunii Scriitorilor din România – filiala Iași, dl Cassian Maria Spiridon”, a declarat prof. documentarist Alina Rusu.