Patriarhul Daniel: Puterea Învierii este ascunsă în smerenia Crucii

„Peste tot, semnul Sfintei Cruci este semnul biruinței asupra egoismului și arătare a iubirii smerite și darnice” a lui Dumnezeu, a spus duminică Patriarhul Daniel. „Puterea Învierii este ascunsă în smerenia Crucii și Hristos Domnul, prin iubirea Sa smerită și milostivă, a transformat suferința în biruință”, a explicat Preafericirea Sa.

Duminica Dinaintea Înălțării Sfintei Cruci „este o duminică în care se vorbește despre înțelesul duhovnicesc al Crucii”, a spus Patriarhul României.

Iar acest înțeles este că, „prin moartea Sa pe Cruce, Hristos Domnul a biruit păcatul neascultării protopărinților Adam și Eva și, prin Învierea Sa, a dăruit viață veșnică celor care cred în El, potrivit făgăduinței: «Cel ce crede în Mine viu va fi, chiar dacă va muri». Viu va fi cu sufletul, chiar dacă va muri cu trupul”, a explicat Preafericirea Sa.

„În Cruce este ascunsă puterea Învierii, pentru că Sfânta Cruce ne arată iubirea smerită și milostivă a lui Hristos, care este mai tare decât moartea, mai tare decât frica de moarte, decât instinctul conservării.”

„Puterea Învierii este ascunsă în smerenia Crucii și Hristos Domnul, prin iubirea Sa smerită și milostivă, a transformat suferința în biruință”, a spus Părintele Patriarh Daniel. „singura iubire pe care Dumnezeu o prețuiește este iubirea smerită, milostivă, nu iubirea posesivă, ci iubirea milostivă, care este plină de smerenie și de dărnicie”, a continuat Părintele Patriarh Daniel.

Patriarhul României a menționat numeroase locuri din Vechiul Testament în care este prefigurată puterea Crucii și a enumerat și semnificația modurilor în care creștinii folosesc simbolul Crucii.

„Peste tot semnul Sf. Cruci este semnul biruinței asupra egoismului și arătare a iubirii smerite și darnice”, a spus Preafericirea Sa.

„Și Prorocul Isaia spune: înălțați un steag peste neamuri, peste popoare. Deci Crucea va deveni steagul popoarelor care vor crede în Hristos.” De aceea, în Noul Legământ, „Biserica este construită fie în formă de cruce, fie în formă de corabie, care are pe catarg steagul credinței, steagul Sfintei Cruci.”

„Toate lucrările Bisericii se fac în numele iubirii eterne a Preasfintei Treimi, pe care ne-a arătat-o Iisus Hristos. De aceea, Sf. Ap. Pavel binecuvânta pe Corinteni zicând: «Harul Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Sf. Duh să fie cu voi, cu toți»”.

„În această duminică, noi ne aducem aminte că, atunci când ne însemnăm cu semnul Sfintei Cruci, mărturisim credința noastră în Hristos cel răstignit și înviat, prin Care s-a arătat iubirea Preasfintei Treimi. Cea mai scurtă mărturisire a credinței noastre în Sfânta Treime este semnul Sfintei Cruci: «În numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh»”, a rezumat Patriarhul Daniel.

„Să ne ajute Bunul Dumnezeu să simțim că în semnul Sf. Cruci se arată iubirea lui Dumnezeu și acest semn este plin de putere duhovnicească și este plin de speranță, pentru că, așa cum spune Sf. Ap. Pavel, pentru noi, care ne mântuim, cuvântul Cruce este puterea lui Dumnezeu”, a încheiat Patriarhul.


Părintele Patriarh Daniel a rostit cuvântul de învățătură cu ocazia binecuvântării lucrărilor de consolidare și înfrumusețare a Bisericii „Sfânta Vineri” din Ploiești, județul Prahova.

Prefigurări ale Crucii în Vechiul Testament

Patriarhul Daniel a enumerat prefigurări ale Crucii în Vechiul Testament:

  • „Patriarhul Iacob a binecuvântat în formă de cruce pe Manase și pe Efraim, fiii lui Iosif”
  • „Moise a lovit în formă de cruce apa Mării Roșii și poporul a trecut prin apă ca pe uscat”
  • „Moise a urcat un șarpe de aramă pe lemn și cei care priveau la șarpele de aramă erau vindecați de veninul șerpilor din pustie”
  • „Lemnul aruncat în apă amară de la locul numit Nera a îndulcit apa”
  • „Moise a ridicat brațele în formă de cruce, pentru ca soldații evrei să învingă pe soldații Regelui Amalec. Iar, când Moise obosea, doi preoți, Aron și Or, ajutau pe Moise să ridice brațele sus, încât trupul lui să arate ca o cruce.”
  • „Semnul T(au) îi apăra de moarte pe cei însemnați pe frunte cu acest semn, însă iarăși era o prefigurare a semnului Sfintei Cruci.”

Simbolul Crucii în viața creștinilor

Patriarhul Daniel a enumerat semnificația simbolului Crucii folosit în viața cotidiană a creștinilor:

  • „Se află pusă de către credincioși lângă fântână, pentru a ne aminti că Hristos a spus: «Eu sunt apa cea vie, cel ce va bea nu va înseta niciodată». Este vorba de harul pe care ni l-a adus Iisus Hristos și care este împărtășit oamenilor prin lucrarea Duhului Sfânt.”
  • „Se află adesea pusă pe înălțimi unde locuiesc creștinii, pentru a ne aminti de colina Golgotei, pe care El a fost răstignit.”
  • „Semnul Sf. Cruci se află sculptat adesea pe porțile caselor țăranilor credincioși, pentru ca, atunci când se intră în curtea sau în casa unui creștin, să intrăm cu respect, ca și când am intra într-o biserică.”
  • „Semnul crucii se coase adesea pe ie, pe cămașă, pe costumul românesc, pentru a arăta credința și respectul față de iubirea lui Hristos smerită și milostivă, care ne-a adus mântuire și viață veșnică.”
  • „Mamele noastre, înainte sau după ce coceau pâinea în cuptor, făceau peste ea semnul Sf. Cruci, ca să ne aducem aminte de Hristos, Cel Ce a spus: «Eu sunt Pâinea coborâtă din cer». Prin aceasta ne arată că pâinea devine, prin sfințire, prin chemarea Duhului Sfânt, devine Euharistie, Sfântă Împărtășanie.”
  • „Pe mormintele celor dragi ai noștri sunt așezate sfinte cruci, care sunt semnul așteptării Învierii celei de obște, așa după cum mărturisim în Crez: «Aștept învierea morților și viața veacului ce va să fie».”

Foto credit: arhiva Basilica.ro / Mircea Florescu

Urmărește-ne pe Telegram: t.me/basilicanews

Comentarii Facebook


Știri recente