Odovania Sărbătorii Botezului Domnului

Biserica Ortodoxă se află pe 14 ianuarie în ziua Odovaniei Sărbătorii Botezului Domnului. Momentul încheie perioada de sărbătorire a Botezului Mântuitorului Hristos la râul Iordan.

„Praznicele bisericești din timpul anului au o perioadă de înainte serbare și una de după serbare. Slăvitul praznic al Botezului Domnului nu face excepție și are o duminică înainte, una după, o perioadă înainte de prăznuire și până pe 14 mâine o perioadă de după serbare, care se încheie cu ziua odovaniei. Odovania este un cuvânt slav care înseamnă „sfârșit”, „concluzie”. În privința existenței acestor perioade de dinainte serbare și după serbare există o comparație care a fost făcută de unii liturgiști cu soarele care înainte să apară oferă lumii lumina sa chiar dacă el nu se vede efectiv și după ce apune, încă mai oferă lumii din lumina sa, lumea obișnuindu-se și rămâne în suflet cu lumina pe care soarele a oferit-o în ziua respectivă”, a spus părintele Silviu Tudose, asistent la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” din București, pentru Radio TRINITAS.

În perioada de după serbarea Botezului Domnului și până la odovanie, slujbele bisericești poartă amprenta sărbătorii.

„De fapt, cântările sfinților prăznuiți în această perioadă sunt împletite cu cântările închinate Botezului Domnului. În ziua de 14 ianuarie, începând de seara de la Vecernie, deoarece ziua liturgică începe seara, practic se săvârșește din nou slujba Praznicului cu mici excepții în rânduiala liturgică, această slujbă fiind, așa cum spuneam, o încununare, un sfârșit al praznicului respectiv. O caracteristică specială ar fi că până în ziua praznicului respectiv, pe 14 ianuarie, credincioșii pot gusta Agheasmă mare. După ziua de 14 ianuarie se gustă Agheasmă mică. Această perioadă este perioada în care fiecare, fără binecuvântarea duhovnicului, poate gusta Agheasmă mare până la odovanie”, a mai menționat părintele Silviu Tudose.

Comentarii Facebook


Știri recente