O biruință vindecătoare. Noaptea învierii restabilește legătura profundă a Cuvântului lui Dumnezeu cu omul: PS Ioan Casian

„Învierea Domnului Hristos este o biruință vindecătoare. Este o biruință care devine medicament pentru omul și lumea bolnave de păcat și biruite și limitate de moarte”, scrie Episcopul Canadei în Pastorala de Paști. „Trăim în această noapte de Paști binecuvântată bucuria reînnoirii. Învățăm din nou cum Cuvântul era totul la început și cum toate prin El s-au făcut din ce s-a făcut. Noaptea învierii restabilește legătura profundă a Cuvântului lui Dumnezeu cu omul.

Preasfinția Sa explică în ce fel umanitatea s-a îmbolnăvit și ce reprezintă Învierea Domnului din punct de vedere spiritual, făcând referire și la începutul Evangheliei după Ioan, care se citește la Sfânta Liturghie din noaptea de Paști.

Originea bolii

„Boala își are originea în îndepărtarea omului de cuvântul lui Dumnezeu”, explică părintele episcop. „Scriptura ne arată că neascultarea de cuvântul lui Dumnezeu care aducea cunoașterea de sine a omului și pe cea a lumii a fost cauza primă a declanșării bolii omului.”

„Cuvântul lui Dumnezeu, care era la originea întregii creații, a fost neascultat. El era temelia a toate și Creatorul tuturor. Toate s-au făcut prin El și tot El a fost legătura omului și lumii cu Dumnezeu”, continuă Preasfinția Sa.

„Cuvântul a fost, de asemenea, mijlocul prin care Dumnezeu l-a creat pe om după chipul și asemănarea Sa, l-a făcut bărbat și femeie, i-a dăruit omului viața și cunoașterea lumii, i-a făcut cunoscute misiunea și responsabilitatea lui, dar și limitele acestora. Cuvântul era totul; și tocmai cuvântul a fost încălcat.”

„Tocmai mijlocul prin care omul și lumea au primit existența și prin care omul a început să cunoască a fost încălcat și neascultat. Deci Cuvântul, ca Fiu al lui Dumnezeu și Persoana a doua a Sfintei Treimi, dar și ca mijloc de revelare, cunoaștere, înțelegere și legătură a omului cu Dumnezeu, a fost nesocotit”, explică Episcopul Canadei.

„Consecința celor întâmplate aducea nevoia de vindecare de boala necredinței, neascultării și neîncrederii în cuvântul lui Dumnezeu. De asemenea, ea arăta nevoia omorârii morții ca ultim efect al păcatului neascultării.”

Premisele vindecării

„Începutul vindecării noastre era o lucrare care trebuia începută tot de Dumnezeu, datorită slăbiciunii firii noastre. Fiul lui Dumnezeu se naște din Fecioara Maria, se face ca unul dintre noi și frate al nostru, preia pe umerii Săi greutatea păcatului și suferinței noastre, pătimește pentru noi și ridică firea noastră din păcat și moarte la viața cea veșnică la care era chemată de El dintru începuturi”, explică Episcopul Ioan Casian.

„Posibilitatea noastră de a ne reînnoi provine din lucrarea dumnezeirii făcută prin Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu, iar mai apoi prin continuarea acestei lucrări, prin Biserică, în Duhul Sfânt.”

Mijloacele prin care se produce vindecarea

„Dumnezeu lucrează vindecare prin două mijloace importate – Sfânta Scriptură și Biserica”, precizează Preasfinția Sa.

„Scriptura este cuvântul lui Dumnezeu adresat nouă. Pentru ca omul să poată restabili legătura autentică cu Dumnezeu și pentru a învăța cele necesare pe drumului mântuirii, are nevoie ca Sfânta Scriptură să-i devină călăuză spre Cel despre care ea vorbește. Scriptura este spațiul în care omul găsește medicamentul duhovnicesc, cuvântul potrivit pentru boala cauzată de păcatul său.”

„Biserica este spațiul unde trăim prezența lui Dumnezeu. Biserica este locul unde auzim, învățăm și începem să reînțelegem cuvântul lui Dumnezeu. Biserica este locul unde Sfânta Liturghie și Sfintele Taine se săvârșesc. Biserica este locul unde bolile sufletești și trupești sunt tratate și vindecate. Biserica este locul prezenței lui Dumnezeu și icoana raiului”, continuă ierarhul.

„Biserica este templul sau lăcașul în care frica izvorâtă din păcat și înstrăinarea de cuvântul lui Dumnezeu sunt eclipsate de bucuria simțirii prezenței Fiului lui Dumnezeu și a Duhului Celui Sfânt. Simțim în locașul Bisericii sentimentul și statura nobleței noastre celei dintâi revenind. Robia celui rău o vedem și o simțim slăbind și dispărând.”

Contribuția omului la vindecare

„Dar drumul de vindecarea omului presupune și contribuție a lui, de aceea este înzestrat cu libertatea de a participa sau a alege”, amintește părintele episcop.

„Dacă la început alegea, prin voința liberă, neascultarea cuvântului lui Dumnezeu, păcatul și, în cele din urmă, moartea, acum este nevoie de aceeași voință liberă a omului care să dorească vindecarea de boală, păcat și moarte. Nimic nu se poate face fără voința liberă a omului.”

„Totul a început de la cuvânt și cu Cuvântul lui Dumnezeu. Viața, lumea și omul, toate au fost rodul lucrării Cuvântului lui Dumnezeu. De aceea omul, prin întreaga lucrare a lui Dumnezeu în cadrul Bisericii, trebuia să-și recapete aceeași simplitate, siguranță, firesc și naturalitate a credinței în felul în care Dumnezeu a lucrat prin Cuvântul Său”, adaugă Episcopul Ioan Casian.

„Fără această redobândire a credinței nestrămutate și neschimbabile, omul va continua să șchiopăteze și să se poticnească în drumul de creștere duhovnicească de la chip la asemănarea cu Dumnezeu”, avertizează ierarhul.

Dar, „pe baza încrederii în cuvântul lui Dumnezeu reconstruim credința în interiorul nostru și spulberăm îndoiala păcatului și frica morții”.

Grija pentru bolnavi

În finalul mesajul său, Preasfințitul Părinte Ioan Casian amintește și de partea filantropică a discuției despre boală și vindecare, despre sprijinul datorat celor bolnavi și suferinzi în Anul omagial-comemorativ 2024, dedicat pastorației și îngrijirii bolnavilor și sfinților tămăduitori fără de arginți.

Ierarhul numește grija pentru bolnavi „o întrupare a lucrării Fiului lui Dumnezeu în viața fiecăruia dintre noi. Ea înseamnă a clădi Biserica concretă, alcătuită din noi toți, fiecare devenind o cărămidă așezată la temelia vieții celei noi, chip al vieții raiului dumnezeiesc fără de păcat și moarte”.

„Fiecare dintre sfinții tămăduitori să devină pentru noi exemplele unei vieți reînnoite în Duhul Sfânt, care să ne permită să întrevedem, deja de aici de pe pământ, posibilitatea unei societăți trăite în spiritul raiului, prin simțita lucrarea a milostivirii lui Dumnezeu!” le urează credincioșilor Episcopul Ioan Casian al Canadei.

Foto credit: Doxologia.ro / Flavius Popa

Urmărește-ne pe Telegram: t.me/basilicanews


Știri recente