Masterclassul de Cânt Bizantin, ziua a treia

Miercuri, 9 iulie 2014, în cea de-a treia zi a Masterclassului de Cânt Bizantin, participanții au făcut cunoștință cu Miriam Marinou, interpretă cu statut de invitat special sosită din Atena, și au aflat mai multe lucruri despre procesul de românizare a cântărilor irmologice, dar și despre apariția condacului, a prosomiei și a octoihiei, informează Ziarul Lumina. Nu au lipsit, ca și în zilele anterioare, exercițiile practice.

În ziua a treia a Masterclassului de Cânt Bizantin, echipa care pregătește ansamblul psaltic feminin, formată din conf. dr. Maria Alexandru din Atena și soprana Lăcrămioara-Maria Hrubaru-Roată din Iași, a fost completată de Miriam Marinou, interpretă cu statut de invitat special sosită din Atena.

Tot în a treia zi, studenți și absolvenți ai secției de muzică religioasă și membri ai Corului „Byzantion”, coordonați de lect. dr. Zamfira Dănilă, au susținut conferința „Colecțiile psaltice românești de tip Irmologhion-catavasier și Irmologhion din prima jumătate a secolului al XIX-lea”. Prezentarea a urmărit procesul de românizare a cântărilor irmologice prin eforturile lui Macarie Ieromonahul, Anton Pann și Visarion Duhovnicul. Conferința monahului Filotheu Bălan a făcut o incursiune în iconografia și în arhitectura secolelor al III-lea și al IV-lea și a urmărit, în domeniul muzicii psaltice, mărturii legate de apariția condacului, a prosomiei și a octoihiei, punctând contribuția Sfântului Efrem Sirul, a Sfântului Roman Melodul și a lui Boethius.

În cadrul cursurilor practice, conf. dr. Maria Alexandru a lucrat cu persoanele interesate de kanonaki, prof. dr. Georgios Konstantinou a continuat seria ipostazelor genului irmologic, iar protopsaltul Dimitrios Galanis a făcut exerciții pe partituri calofonice, subliniind importanța analizei pe fraze, pentru ca psaltul să învețe lucrarea semnelor.

Comentarii Facebook


Știri recente