La Catedrala mitropolitană din Iași vor răsuna clopote noi

Moment istoric la Catedrala mitropolitană din Iași, unde miercuri, 19 martie 2014, au fost sfințite de Preasfințitul Calinic Botoșăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, două noi clopote, de 890, respectiv 450 de kilograme, după cum informează doxologia.ro

Clopotele au fost realizate în decursul acestui an de firma austriacă a familiei Grassmayr, care și-a transmis cunoștințele despre turnarea clopotelor din tată în fiu de-a lungul a peste 400 de ani, ajungând astăzi la cea de-a paisprezecea generație.

„Binecuvântarea Domnului este totul”. Acestea au fost primele cuvinte din jurnalul de călătorie, după mai mulți ani petrecuți în ucenicia turnării metalelor, ale lui Bartlme Grassmayr, creatorul clopotelor ce-i vor purta ulterior numele. Ajunsă astăzi la a paisprezecea generație, firma Grassmayr va avea clopote, spre cinstirea Domnului și spre bucuria oamenilor, și la Catedrala mitropolitană ieșeană, unde miercuri, 19 martie 2014, au fost sfințite de Preasfințitul Calinic Botoșăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, două noi clopote realizate de turnătoria austriacă, de 890, respectiv 450 de kilograme.

După slujba de sfințire, cele două clopote au fost montate în turnul catedralei, urmând să fie sincronizate cu celelalte șase clopote existente, după cum ne-a declarat arhim. Dosoftei Șcheul, mare eclesiarh al Catedralei mitropolitane: „Unul dintre clopotele vechi, care avea în jur de 1.300 de kilograme, era crăpat de foarte mult timp și nu mai suna adecvat. De aceea, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Teofan, s-a demarat un proiect de reabilitare a clopotelor, până la sărbătoarea Sfintelor Paști nădăjduind ca noul sistem să meargă, odată cu renovarea și consolidarea turlelor catedralei. Cele două noi clopote vor fi puse în legătură cu celelate clopote existente: unul de 7,5 tone, situat în turla de nord, lângă căminul preoțesc, unul de 5 tone, unul de 3 tone, unul de 900 de kilograme, unul de 450 de kilograme și unul de 200 de kilograme. Toate aceste clopote vor forma împreună o armonie acustică deosebită, care va înfrumuseța sfintele slujbe săvârșite”.

Tehnica turnării clopotelor Grassmayr

Prezent la slujba de sfințire, inginerul Corneliu Revencu, reprezentantul turnătoriei Grassmayr în România, a acceptat să ne vorbească despre tehnica și despre specificul turnării clopotelor firmei austriece: „Puritatea aliajului este o condiție indispensabilă pentru a obține un clopot de calitate, întrucât prezența impurităților are o mare incidență asupra timbrului și sonorității clopotelor. Aliajul de bronz pentru clopote utilizat de turnătoria Grassmayr este format din 78% cupru electrolitic cu puritatea 99,9% și din 22% staniu electrolitic cu puritatea 99,9%. După efectuarea unor calcule, se furnizează forma clopotului, care se transpune pe un șablon cu ajutorul căruia se realizează forma de turnare din argilă. La turnarea clopotului, pasul cel mai fierbinte îl constituie momentul în care, aliajul încălzit la o temperatură de 1150 grade Celsius curge în forma clopotului. O importanță aparte asupra calităților clopotelor Grassmayr o are răcirea controlată, într-o foarte lungă perioadă de timp. Vreau să mai menționez că pentru un clopot, frumusețea estetică, timbrul, puterea, dar mai ales armonia sunetelor depind în mod fundamental de profilul său. Clopotele Grassmayr sunt adevărate instrumente muzicale, prin structura lor complexă generând mai multe tonalități; la clopotele mari – până la 50 de tonalități diferite. Sunetul generat prin lovirea unui clopot Grassmayr se compune în principal din Fundamentală, Octavă inferioară, Qvinta, Terța și Octavă superioară, toate realizate cu o precizie de o șaisprezecime de semiton. Nu se poate vorbi de o armonizare a clopotelor unei biserici, armonizare exterioară, decât în cazul în care armonia sunetelor fiecărui clopot în parte este apropiată de perfecțiune – armonizarea interioară a clopotului. Astăzi, cu ajutorul unor programe specializate de analiza sonoră, clopotele nu se mai aleg la întâmplare după numărul de kilograme, ci pot fi alese după note muzicale, ele fiind turnate din semiton în semiton cu o precizie de o șaisprezecime de semiton. Alegerea armoniei clopotelor unei biserici poate fi făcută într-o gamă minoră, majoră sau naturală după dorință, lucru de neconceput în trecut”.

La final, ing. Corneliu Revencu a vorbit despre realizările turnătoriei Grassmayr în țara noastră: „În România am făcut clopote la aproape toate catedralele noi: Arad, Oradea, Deva, Hunedoara, Suceava, Bacău, Onești, Alba Iulia, Turnu Severin, precum și la mănăstirile Nicula, Lainici, Caraiman, Izvorul Mureșului. Am schimbat și clopotele mici de la Catedrala patriarhală, armonia aleasă de Preafericitul Părinte Patriarh pentru ele fiind Do#Re#Fa# La#, în armonie cu clopotul mare de 9 tone am făcut un nou sistem de acționare, Do# , gama 0. În ceea ce privește cele două clopote făcute pentru Catedrala mitropolitană din Iași, acestea au greutatea de 890 de kilograme, respectiv 450 de kilograme și completează armonia clopotelor existente deja, cea formată din notele Fa și La”.

Ca un amănunt, amintim că vechiul clopot de 1,3 tone, ce a fost coborât din turnul Catedralei mitropolitane din Iași din cauză că era crăpat, datează din anul 1829, din vremea mitropolitului Veniamin Costachi, „turnat ca prinos pentru Moldova și pentru a întări buna stare a acestui pământ”, după cum amintește textul inscripționat pe el.

Comentarii Facebook


Știri recente