IPS Petru: Dumnezeu Se face Copil ca să ne ceară dragostea. Să respectăm toți copiii născuți și nenăscuți

„Biserica apără viața nenăscută pentru că ea privește cu dragoste fiecare femeie care trebuie să nască”, transmite Mitropolitul Petru în Pastorala de Nașterea Domnului, sărbătorită vineri în Basarabia după calendarul nerevizuit. „Semnul  lui Dumnezeu este copilul”, explică ierarhul despre semnul promis de Dumnezeu Prorocului Isaia și de îngeri păstorilor. „El nu vrea să ne copleșească cu putere. El cere dragostea noastră: de aceea devine copil”.

Ierarhul dezvoltă perspectiva teologică și duhovnicească asupra Pruncului Iisus, Dumnezeu Întrupat, ca „semn” promis de Dumnezeu omului: „Nimic extraordinar, nimic spectaculos nu este dat ca semn păstorilor. Ei vor vedea doar un copil înfășurat în scutece care, ca toți copiii, are nevoie de îngrijire maternă; un copil născut într-un grajd și așezat nu într-un leagăn, ci într-o iesle”.

„Semnul  lui  Dumnezeu  este  copilul,  nevoia  lui  de ajutor și sărăcia lui. Numai cu inima lor vor putea vedea păstorii că în acest copil s-a împlinit promisiunea profetului Isaia”, adaugă Înaltpreasfințitul Petru, citând prorocia lui Isaia: „Căci Prunc s-a născut nouă, un Fiu s-a dat nouă, a Cărui stăpânire e pe umărul Lui”.

„Și nici nu ni s-a dat un alt semn. Îngerul lui Dumnezeu, prin mesajul Evangheliei, ne invită și pe noi să pornim cu inima noastră să vedem copilul culcat în iesle”, continuă ierarhul. „Semnul lui Dumnezeu este simplitatea. Semnul lui Dumnezeu este copilul. Semnul lui Dumnezeu este că se face mic pentru noi.”

Dumnezeu S-a făcut mic, ca să-L putem înțelege

„Acesta este modul Său de a domni. El  nu vine cu putere și măreție exterioară. El vine ca un copil neajutorat care are nevoie de ajutorul nostru. El nu vrea să ne copleșească cu putere. El cere dragostea noastră: de aceea devine copil.”

Mitropolitul explică taina iubirii, care merge numai în relație cu smerenia: „El nu vrea de la noi decât iubirea noastră, prin care învățăm în mod spontan să intrăm în sentimentele, gândurile și voința Lui: să învățăm să trăim cu El și să practicăm împreună cu El umilința renunțării, care este o parte esențială a iubirii. Dumnezeu S-a făcut mic pentru ca noi să Îl putem înțelege, accepta, iubi.”.

Lecția oferită umanității de Pruncul Sfânt este că „Dumnezeu ne învață astfel să-i iubim pe cei mici. Să-i iubim pe cei slabi. Să respectăm copiii. Copilul din Betleem ne face să ne uităm la toți copiii suferinzi și exploatați din lume, atât cei născuți, cât și cei nenăscuți”.

Ierarhul menționează copiii soldați folosiți în conflictele armate, copiii puși să cerșească, pe copiii care suferă de mizerie și de foame sau din lipsă de dragoste: „În toate acestea, copilul din Betleem este cel care ne cheamă; Dumnezeul care S-a făcut mic este Cel care ne cheamă”.

„Să Îi cerem lui Dumnezeu să ne ajute să facem tot ce ne stă în putință pentru a asigura respectarea demnității copiilor; pentru ca lumina iubirii, de care omul are nevoie mai mult decât de lucrurile materiale necesare pentru a trăi, să se nască pentru toți”, îndeamnă Mitropolitul Basarabiei.

Întruparea lui Dumnezeu dă demnitate omului

„Cu ochii credinței putem descoperi cu o claritate deosebită valoarea infinită a fiecărei ființe umane. Evanghelia, vestind vestea cea bună a lui Iisus, aduce și vestea cea bună a omului, a marii sale demnități”, menționează Părintele Mitropolit Petru.

„Biserica, atunci când apără dreptul la viață, face apel la un nivel mai larg, la un nivel universal care îi obligă pe toți oamenii. Dreptul la viață nu este o chestiune de ideologie, nu este doar un drept religios, este un drept al omului, cel mai fundamental drept al omului!” subliniază ierarhul.

„Măsura civilizației, o măsură universală, perenă, care cuprinde toate culturile, este relația sa cu viața”, adaugă Înaltpreasfinția Sa.

„Biserica, credincioasă misiunii pe care a primit-o de la Hristos, în ciuda slăbiciunilor și infidelităților multora dintre fiii și fiicele sale, a proclamat în mod constant în istoria omenirii marele adevăr despre iubirea aproapelui”, a mai explicat ierarhul.

Copiii nenăscuți nu pot fi excluși din marea familie umană

„A învățat prin cuvinte și fapte că nimeni nu poate fi exclus din marea familie umană, că nimeni nu poate fi lăsat la marginea societății. Dacă Biserica apără viața nenăscută, este pentru că ea privește cu dragoste fiecare femeie care trebuie să nască.”

În lume se dă o luptă pentru apărarea vieții, spune ierarhul.  „De aceea este atât de importantă construirea unei culturi a vieții: crearea de modele culturale care să sublinieze măreția și demnitatea vieții umane; crearea de instituții științifice și educaționale care să promoveze o viziune corectă asupra persoanei umane, a vieții conjugale și familiale; crearea de medii care să întruchipeze în practica vieții cotidiene iubirea milostivă pe care Dumnezeu o dăruiește fiecărei persoane, mai ales celor suferinzi, celor slabi și săracilor nenăscuți”.

„Să-L rugăm pe bunul Dumnezeu să ne dăruiască smerenia și credința cu care Sfântul Iosif a privit Copilul Întrupat de la Duhul Sfânt și din Sfânta Fecioară Maria. Să-I cerem să ne îngăduie să-L privim cu dragostea cu care Maria Îl contempla”, încheie Mitropolitul Petru.

Vezi și:

Foto credit: Silviu Cluci (Mănăstirea Florești, jud. Vaslui)

Comentarii Facebook


Știri recente