Episcopul vicar patriarhal Varlaam Ploieșteanul a slujit duminică la Catedrala Patriarhală și le-a semnalat credincioșilor că întâlnirea dintre Mântuitorul Hristos și femeia samarineancă are rolul de a ilustra desființarea unor prejudecăți și complexe.
Vorbind cu samarineanca, Iisus „depășește acest complex al superiorității poporului evreu, arătând că și celelalte neamuri sunt egale în demnitate, cu toții fiind, așa cum ne învață în Predica de pe munte, copiii Tatălui Ceresc”, conform rugăciunii Tatăl nostru.
„De asemenea, dărâmă prejudecățile referitoare la gen. El stă de vorbă cu această femeie, deși în Antichitate femeile erau disprețuite, erau adeseori comparate cu animalele de povară utile în gospodăria omului. De aceea spune evanghelistul Ioan că ucenicii, când s-au întors, s-au mirat că Învățătorul stă de vorbă cu o femeie”.
„Și, de asemenea, desființează și acest complex al superiorității religioase, arătând că, prin întemeierea Bisericii lui Hristos și Legea cea veche și toate credințele păgâne, își pierd orice semnificație și importanță, pentru că Biserica rămâne cu adevărat locul în care oamenii se închină în Duh și în adevăr”.
Episcopul vicar patriarhal a amintit că Mântuitorul însuși a fost amenințat cu moartea într-o cetate de samarineni și tot el le spusese mai înainte ucenicilor săi în calea păgânilor să nu mergeți și în cetate de samarineni să nu intrați.
„Dar pentru că el a venit să desăvârșească legea și să înnoiască revelația dumnezeiască, să o împlinească, să o desăvârșească, el dorește să desființeze aceste bariere, aceste prejudecăți”.
Închinarea în Duh și în adevăr
Preasfințitul Părinte Varlaam a explicat apoi ce înseamnă închinarea în Duh și în adevăr.
„De ce ne închinăm în Duh? Pentru că Duhul este Cel care se roagă în noi cu suspine negrăite, îi învață pe credincioșii din Roma Sfântul Apostol Pavel”.
„Din păcate, mulți înțeleg această închinare în Duh ca fiind o închinare personală în interiorul propriului nostru suflet. Sfântul Apostol Pavel arată că la această închinare duhovnicească trebuie să participe deopotrivă și sufletul și trupul”, a explicat PS Varlaam Ploieșteanul.
Sfântul Pavel îndemna ca „pentru îndurările lui Dumnezeu să înfățișați trupurile voastre ca o jertfă vie, sfântă și bineplăcută lui Dumnezeu, ca închinarea cea duhovnicească”.
„Iată de ce noi, când ne închinăm, ne închinăm și cu sufletul și cu trupul, însemnându-l cu semnul Sfintei Cruci, făcând închinăciuni sau metanii, participând la rugăciunea cea de obște la biserică, mai ales la sfânta și dumnezeiasca Liturghie”.
„Pregătindu-ne pentru aceste două praznice, Înălțarea Domnului și Pogorârea Duhului Sfânt, să ne învrednicească Bunul Dumnezeu, ca și noi să devenim închinători, așa cum Dumnezeu Tatăl dorește, în Duh și în adevăr”, a îndemnat Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul.
Foto: Arhiva Basilica.ro