Hram la Mănăstirea din Muntele Ceahlău

Cea mai înaltă așezare monahală din țară, Mănăstirea cu hramurile „Schimbarea la Față” și „Sfântul Voievod Ștefan cel Mare” din Muntele Ceahlău, a adunat ieri peste 500 de pelerini de toate vârstele și din toată țara. Sfânta Liturghie dedicată sărbătorii „Muntelui cel sfânt al românilor” a fost oficiată de Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, și de Preasfințitul Părinte Macarie, Episcopul românilor din Europa de Nord, înconjurați de un sobor de preoți și diaconi, potrivit mmb.ro.

Mănăstirea Ceahlău, situată la la altitudinea de 1.800 m, și-a sărbătorit ieri principalul hram, marea sărbătoare a Schimbării la Față, în prezența Înaltpreasfințitului Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, și a Preasfințitului Părinte Macarie, Episcopul românilor din Europa de Nord, care au urcat de la Schitul Stănile spre vârful muntelui. Numeroși pelerini, veniți din toate colțurile țării, au ajuns la mănăstirea de pe Ceahlău încă de marți seară, participând și la slujba Privegherii și dormind peste noapte ori în corturi, ori în încăperile mănăstirii.

După sosirea majorității credincioșilor prin cele două trasee, stațiunea Durău și cabana Stănile, la Mănăstirea cu hramurile „Schimbarea la Față” și „Sfântul Voievod Ștefan cel Mare” de pe Ceahlău, a fost oficiată Sfânta Liturghie arhierească de către cei doi arhierei, înconjurați de un sobor de preoți și diaconi, pe o scenă amenajată în apropierea bisericii așezământului monahal. Din soborul de slujitori au mai făcut parte, alături de protos. Casian Florea, starețul Mănăstirii Ceahlău, și arhim. Petroniu Marin, starețul Mănăstirii Pângărați, pr. Vasile Țoc, protopopul Protoieriei Roznov, pr. Ionel Cuțuhan, protopopul Protoieriei Ceahlău,precum și alți preoți din Arhiepiscopia Iașilor. Slujba a debutat cu rugăciunea de dezlegare rostită de Episcopul românilor din Europa de Nord, iar răspunsurile la strană au fost date de un grup de studenți ai Facultății de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” din Iași.

PS Macarie: „Praznicul Schimbării la Față nu este un eveniment exterior, ci unul lăuntric”

În cuvântul rostit după citirea Sfintei Evanghelii pelerinilor prezenți la hram, PS Părinte Macarie a făcut legătura între sărbătoarea Schimbării la Față și teologia isihastă: „Praznicul Schimbării la Față nu este un eveniment exterior, ci unul lăuntric, fiindcă Apostolii au fost cuprinși de lumină în interior, de au putut să se împărtășească din slava lui Hristos. Evangheliștii ne spun că fața Mântuitorului Hristos a devenit mai strălucitoare decât soarele, iar veșmintele Sale mai albe decât lumina, dar Sfinții Părinți ai Bisericii ne spun că aceste cuvinte sunt improprii, din moment ce slava lui Hristos nu poate fi exprimată în imagini create. Lumina lui Dumnezeu este necreată, din acest lucru dezvoltându-se teologia isihastă a Sfântului Grigorie Palama și a contemporanilor săi teologi ortodocși din secolul al XIV-lea. S-a făcut astfel diferența între esența inaccesibilă și energia comunicabilă a Preasfintei Treimi, ceea ce numim noi har. Lumina Taborului, ne mai spune Sfântul Grigorie Palama, nu are nici început și nici sfârșit, nu poate fi circumscrisă în timp și în spațiu. De aceea, ucenicii au trebuit să treacă de la trup la duh ca să-și curețe simțirile și să se împărtășească din lumina lui Hristos. Din această lumină ne împărtășim la fiecare Liturghie, avându-L pe Hristos în mijlocul nostru, spunând de fiecare dată întocmai ca Apostolul Petru: „Bine ne este nouă, Doamne, să fim aici!””. În cuvântul său, Episcopul românilor din Europa de Nord a făcut referire și o analogie între colibele de care a vorbit Apostolul Petru pe Tabor și trupurile noastre: „Apostolul Petru a cerut, împărtășindu-se de lumină, să se facă trei colibe. Și noi ne împărtășim de lumină, însă trupurile noastre sunt colibe – nu din lemn sau din alt material, ci din carne și os, prin aceasta arătându-se că Domnul strălucirilor trebuie să ne lumineze și să-și facă sălaș în coliba sărăcăcioasă a trupului nostru. Noi, prin Sfânta Împărtășanie, Îl avem pururea pe Hristos împreună cu noi; El este cu noi și noi suntem cu El. Zice, în acest sens, Vasile Voiculescu: „În coliba-ntunecată/ Din carne și os lucrată,/ A intrat Hristos deodată./ Nu făclie ce se stinge,/ Nu icoană ce se frânge,/ Ci El Însuși, trup și sânge,/ Preschimbat pentru făptură/ Într-o scumpă picătură,/ Dulcea Cuminecătură. / Coliba cum L-a primit,/ S-a făcut cer strălucit,/ Cu boltă de mărgărit./ Și pe ea soare și stele/ Cu luceferi printre ele./ În mijloc tron luminos/ Și pe el Domnul Hristos/ Care mult se bucură/ Duhul Sfânt Se alătura/ Și acolo rămânea/ Și acum și pururea. Și noi Doamne ne-am sculat/ Colibele am curățat/ Uși, ferestre, toate-s noi. Doamne, intră și la noi!””.

La sfârșitul slujbei, IPS Mitropolit Teofan i-a îndemnat pe pelerinii prezenți să prelungească momentele trăite la Mănăstirea Ceahlău în viața de zi cu zi: „Să-L rugăm pe Dumnezeu ca taina acestui munte și prezența noastră sub lumina cea binecuvântată a Taborului să fie trăite în aceste clipe cât mai intens și să nu lăsăm această lumină doar la părinții acestui așezământ monahal; cu mila Domnului, să mergem cu ea în viața din vale, unde este mult întuneric, multă agitație și multă oboseală. Taina întâlnirii noastre cu Dumnezeu și momentele pe care în această sfântă zi le-am trăit să le prelungim în viața de zi cu zi. Trebuie să dăm minții noastre cât mai mult Ceahlău și cât mai multă Liturghie și vom ști în acest fel ce să facem, ce să decidem și ce să împlinim în viața noastră de familie sau de societate”. De asemenea, protos. Casian Florea, starețul Mănăstirii Ceahlău, a mulțumit pentru prezență ierarhilor prezenți, părinților care au slujit împreună cu ierarhul lor, cât și credincioșilor împreună-rugători.

Comentarii Facebook


Știri recente