La propunerea Ministerului Educației, Guvernul României a aprobat săptămâna trecută o hotărâre care prevede reorganizarea și funcționarea Institutului de Științe ale Educației (IȘE), readucând în prim-plan cercetarea educațională ca bază esențială pentru elaborarea politicilor publice.
Institutul, care fusese integrat în Ministerul Educației în 2019, își recapătă autonomia și rolul strategic în analiza și fundamentarea deciziilor din sistemul de învățământ.
Potrivit Ministerului Educației, IȘE va avea misiunea de a dezvolta studii și cercetări obiective și independente, contribuind la o mai bună înțelegere a fenomenelor educaționale și oferind suport științific pentru politici eficiente. Prin această măsură, autoritățile urmăresc să asigure o educație mai bine adaptată realităților actuale, bazată pe date și analize riguroase.
Reînființarea Institutului de Științe ale Educației este considerată un pas important în direcția profesionalizării procesului decizional din educație, oferind un cadru solid pentru inovare și dezvoltare.
„Institutul de Științe ale Educației trebuie acum susținut pentru dezvoltare – mai ales când vom trece de blocajele economico-financiare din prezent -, deoarece acesta trebuie să fie principalul motor care să ne ajute să implementăm în țară o educație bazată pe dovezi/validată științific, nu pe păreri adesea (prea) puțin informate sau pe pseudoștiință”, a transmis Daniel David, Ministrul Educației, pe blogul său personal.
Istoricul Institutului de Științe ale Educației
Istoricul Institutului de Științe ale Educației (IȘE) este strâns legat de Institutul Național de Psihologie, înființat în anul 1956.
În anii ’70, regimul comunist a început să restricționeze psihologia, considerând-o incompatibilă cu ideologia oficială. Institutul a fost mutat în cadrul Academiei de Științe Social-Politice „Ștefan Gheorghiu”, iar în 1978 a fost integrat în Institutul de Cercetări Pedagogice și Psihologice sub controlul Ministerului Învățământului. Patru ani mai târziu, în 1982, acest institut a fost desființat în urma scandalului „meditației transcendentale”.
După Revoluția din 1989, Institutul dedicat științelor educației a fost reînființat în cadrul Ministerului Învățământului, iar cel de psihologie a revenit la Academia Română. Până în 2019, IȘE a funcționat ca principal centru de cercetare educațională, având un rol esențial în dezvoltarea politicilor publice din domeniu.
Foto credit: freepik.com