Grija și iubirea lui Dumnezeu pentru oameni este mai mare decât orice acumulare de bunuri materiale trecătoare

Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în cuvântul de învățătură rostit pe 18 august 2013 la Paraclisul istoric Sfântul Mare Mucenic Gheorghe al Reședinței Patriarhale, a explicat semnificațiile Pericopei Evanghelice a Duminicii a VIII-a după Rusalii de la Sfântul Evanghelist Matei, capitolul al XIV-lea, versetele de la 14 la 22, în care este prezentată Înmulțirea pâinilor de către Mântuitorul Iisus Hristos.

Minunea înmulțirii celor cinci pâini și doi pești arată creștinilor iubirea milostivă a lui Dumnezeu față de oameni și cât de mult Hristos Domnul prețuiește pe cei care Îl caută, a explicat Preafericirea Sa: „Evanghelia ne arată importanța întâlnirii oamenilor cu Dumnezeu pentru a se hrăni din cuvântul Său, din Evanghelia Sa. Apoi, ne arată milostivirea Sa care vindecă pe cei bolnavi aduși la El. În al treilea rând, Evanghelia ne arată că Hristos Domnul nu desparte grija de suflet de grija de trup. Dar acordă întâietate sufletului și apoi trupului”.

Evanghelia înmulțirii celor cinci pâini și doi pești a inspirat opera socială a Bisericii, a mai spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel: „Evanghelia este izvor de lumină pentru fiecare creștin și pentru Biserica întreagă, deoarece ea a inspirat opera socială a Bisericii, cantinele pentru săraci, ajutorarea celor flămânzi, celor bolnavi, celor lipsiți de ajutor material”.

Mântuitorul Iisus Hristos nu face minuni spre a impresiona

Patriarhul României a mai evidențiat și faptul că pâinile și peștii se înmulțeau pe când se distribuiau: „Înmulțirea celor cinci pâini și celor doi pești nu a fost doar precedată de vindecarea bolnavilor, ci și de predicarea Evangheliei Împărăției Cerurilor. Cu alte cuvinte, Hristos Domnul mai întâi hrănește sufletul oamenilor cu prezența Sa iubitoare, milostivă și cu lumina cuvântului Său, cu lumina Evangheliei Împărăției Cerurilor sau a vieții veșnice. Această prioritate pe care Hristos Domnul o dă hranei spirituale are în Biserica Ortodoxă corespondentul faptului că înainte de împărtășirea cu Trupul și Sângele Domnului în Euharistie noi postim. În stare de post ascultăm Evanghelia și în stare de post ne apropiem de împărtășirea euharistică. Deci, Hristos Domnul nu a înmulțit pâinile din primul moment al întâlnirii cu mulțimile pentru a-i hrăni trupește, ci doar după ce ei au primit hrană spirituală și au fost vindecați bolnavii lor. Au fost puține cele cinci pâini și puțini cei doi pești în raport cu mulțimile care erau flămânde pentru că nu mâncaseră nimic în ziua aceea, dar prin binecuvântare puținul devine mult. Aceasta arată puterea milostivă a Mântuitorului întrucât El nu face minuni spre a impresiona, nici spre a intimida, nici spre a Se lăuda pe Sine, ci face minuni din iubire milostivă față de oamenii care cu multă smerenie și răbdare au ascultat cuvântul Evangheliei și au asistat la vindecarea multor bolnavi, multor oameni suferinzi. Pentru ascultarea lor smerită și pentru răbdarea lor Hristos Domnul le-a făcut dar o cină, hrana de seară ca ei să nu mai cheltuiască nimic și să nu se mai obosească mergând prin sate să-și cumpere ceva. Important este de reținut faptul că pâinile și peștii se înmulțeau pe când se distribuiau. Ele se înmulțeau pentru că au fost binecuvântate și pentru că erau distribuite. Nu a văzut nimeni grămezi mari de pâine și nici grămezi mari de pește, ci pe când se împărțeau se înmulțeau. Prin aceasta Hristos Domnul ne învață că nu trebuie să acumulăm rezerve mari de lucruri materiale care ne produc o falsă siguranță de fericire doar pentru că am adunat multe lucruri materiale și trecătoare. Ci grija și iubirea lui Dumnezeu pentru oameni este mai mare decât orice acumulare de bunuri materiale trecătoare”.

Hristos Domnul dorește ca darurile binecuvântate de El să fie primite cu rânduială

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a mai arătat că rolul celor care distribuie darurile primite de la Dumnezeu este acela de a distribui și de a arăta multora iubirea lui Dumnezeu ca martori ai iubirii lui Dumnezeu față de oameni: „Hristos Domnul ne cheamă să avem o atitudine de încredere în iubirea milostivă a lui Dumnezeu și să nu cădem în patima lăcomiei de a aduna rezerve, de a face provizii nenumărate de bunuri materiale considerând că aceasta ne dă siguranța vieții. De asemenea, vedem că Hristos Domnul poruncește ca mulțimile să fie așezate pe iarbă. De ce ? Pentru că această distribuire a darurilor binecuvântate, a pâinii și a peștelui să se facă în rânduială, în ordine. Dacă i-ar lăsa în picioare pe toți și le-ar fi arătat pâinile și peștii mulțimile se îmbulzeau și creau o stare de confuzie, de neorânduială. Vedem că Hristos Domnul dorește ca darurile binecuvântate de El să fie primite cu rânduială, să fie primite și într-o poziție de smerenie, de aplecare și de așteptare. El a binecuvântat, le-a frânt pâinile și le-a dat ucenicilor, iar aceștia le-au distribuit. Aici vedem rolul preoției. În Biserică Hristos Se dăruiește, dar prin mâinile Apostolilor și urmașilor săi care sunt slujitorii sfântului Altar. Deci, rolul celor care distribuie darurile primite de la Dumnezeu este acela de a distribui și de a arăta multora iubirea lui Dumnezeu ca martori ai iubirii lui Dumnezeu față de oameni. Iar după ce s-au săturat mulțimile au fost adunate fărâmiturile în 12 coșuri. Acestea simbolizează faptul că Dumnezeu dăruiește hrană poporului Său ales Israel, celor 12 seminții, dacă poporul ascultă cuvântul lui Dumnezeu. Dar aceste 12 coșuri mai arată că Hristos Domnul hrănește Biserica Sa prin cei 12 Apostoli atât în ceea ce privește darurile spirituale cât și grija filantropică, milostivă față de cei flămânzi, față de cei săraci”.

Există și o anumită asemănare între minunea înmulțirii celor cinci pâini și celor doi pești și Sfânta Euharistie

Orice surplus material trebuie să-și găsească destinația spre cei sărmani, a mai explicat astăzi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române: „Evanghelia ne arată că trebuie să avem o atitudine duhovnicească sau spirituală și față de materie prin modul folosirii ei. Astăzi trăim într-o societate de consum și de risipă. Se aruncă prea repede ceea ce rămâne de la masă, iar în timp ce unii au belșug, au un surplus de bunuri materiale, alții mor de foame. Ori Evanghelia ne arată că orice fărâmitură trebuie iconomisită, păstrată, folosită în așa fel încât să fie utilă și altora. Mai învățăm din Evanghelia de astăzi că locul din natură sau spațiul unde ne hrănim trebuie lăsat curat, îngrijit, nu murdărit, împânzit cu resturi de mâncare care nu înfrumusețează, ci urâțesc aceste locuri. Există și o anumită asemănare între minunea înmulțirii celor cinci pâini și celor doi pești și Sfânta Euharistie, deși înmulțirea pâinilor nu a însemnat direct Sfânta Euharistie, deoarece ele nu s-au transformat în Trupul și Sângele Mântuitorului, dar arată și aceste cinci pâini înmulțite ca și Sfânta Euharistie iubirea nemărginită și veșnică, netrecătoare a lui Hristos pentru oameni”.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a transmis, astăzi, în Duminica românilor migranți, un mesaj de binecuvântare românilor care muncesc sau studiază în străinătate intitulat Comuniunea și ajutorarea frățească – izvor de bucurie.

Totodată, Preafericirea Sa a adresat românilor aflați în afara granițelor țării și câteva îndemnuri: „Tot astăzi, Biserica noastră își aduce aminte cu multă bucurie și dragoste frățească și pământească de toți românii care se află printre străini, fie pentru studiu, fie pentru muncă în străinătate. Această duminică, cea mai apropiată de Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului, a fost numită de Sfântul Sinod și instituită ca Duminica românilor migranți. În această duminică arătăm cuvinte și gesturi de prețuire față de toți românii care se află în străinătate și care adesea vin în vacanța de vară în țară pentru a se întâlni cu familiile, cu rudele, cu cei apropiați. Le dorim tuturor sănătate și mântuire, pace și bucurie și îi îndemnăm pe toți românii ortodocși care se află printre străini să păstreze și să cultive credința ortodoxă, spiritualitatea și identitatea noastră românească și să cultive comuniunea frățească și într-ajutorarea frățească prin care vor simți bucurie mare în suflet și lumină pentru a arăta demnitatea noastră de popor creștin obișnuit cu bunătatea, ospitalitatea, dragostea față de Hristos și față de semeni spre slava Preasfintei Treimi și spre a noastră mântuire. Amin!”

Duminica viitoare Biserica Ortodoxă se va afla în Duminica a IX-a după Rusalii.

Foto: Ziarul Lumina

Comentarii Facebook


Știri recente