Fotoreportaj | Secretul prosperității satelor din Bavaria: Nimeni nu poate avea succes singur

Gustenfelden este un mic sat din Germania cu 400 de locuitori, situat la 5 km de orașul Schwabach și la 30 de km de Nürnberg, al  doilea oraș ca mărime din landul Bavaria.

În pofida faptului că se află în apropierea unor zone urbane, așezarea și-a păstrat atmosfera tipic rurală, mai ales prin buna conviețuire care există între locuitorii ei.

Intrarea în satul bavarez Gustenfelden. © Basilica.ro / Raluca Ene

Gustenfelden este al treilea sat după numărul de locuitori din comuna Rohr care înglobează alte 15 sate în care își desfășoară activitatea aproximativ 300 de firme mici, meșteșugărești. Majoritatea acestor firme sunt afaceri de familie și au profil agricol sau industrial (prelucrarea lemnului, piese pentru industria auto).

În Gustenfelden există 4 firme principale care se ocupă cu agricultura, deținute de familii din sat.

De la cultura tutunului la cultura de mere și pere

Sub umbrela brandului local „Obstbau Winkler” funcționează o mică firmă care produce mere și pere și un magazin cu produse locale. Aceste două afaceri sunt deținute de Manfred Winkler, care reprezintă a cincea generație de antreprenori din familia sa. Fiecare generație s-a specializat în domenii diferite iar în 1993, când Manfred a devenit ucenic al tatălui său, a făcut treptat trecerea de la cultivarea tutunului la cultivarea fructelor.

Manfred Winkler și fiul său, Thomas, în magazinul de fructe și legume deținut de familie. © Basilica.ro / Raluca Ene

Alături de familia sa, Manfred administrează în prezent 25 de hectare de teren în care produce exclusiv fructe. Încă de la începutul uceniciei sale, s-a interesat de regimul de cultivare a merelor și a perelor și a decis să își concentreze eforturile într-o singură direcție.

Familia Wrinkler pune la dispoziția clienților fructe și legume de sezon de la producători locali. © Basilica.ro / Raluca Ene

A rămas producător exclusiv de mere și pere, dar și-a extins afacerea prin colaborări cu alți producători locali. În magazinul lui vinde gemuri din fructe provenite exclusiv de pe Valea Schwabach, făcute de o femeie din sat și legume cumpărate de la țărani din Knoblauchsland  pe care îi cunoaște personal.

În acest fel, rămâne fidel producătorilor locali și regionali, dar acordă atenție și impactului asupra mediului înconjurător, deoarece produsele nu parcurg distanțe mari de la producător la consumator.

Această diversificare a produselor locale a crescut renumele micului magazin din sat, astfel încât mulți oameni din Schwabach și chiar din Nürnberg merg acolo să cumpere fructe și legume proaspete.

Unele coșurile de cumpărături din magazin sunt în forma emblemei brandului „Obstbau Winkler”, mărul. © Basilica.ro / Raluca Ene

Resursele de care dispune Manfred sunt puține, dar eficiente. Acesta are 4 tractoare și 3 camere frigorifice în care păstrează fructe proaspete pentru tot anul. De asemenea, are 4 angajați permanenți pentru lucrul la câmp și 20 de angajați sezonieri pentru recoltarea fructelor precum și 10 angajați în magazin și depozit.

O angajată cântărește și ambalează merele în depozitul magazinului. © Basilica.ro / Raluca Ene
Manfred Winkler sublinează că în Gustenfelden și în regiune nu există firme mari care administrează terenurile, acestea fiind împărțite între țărani și firme mici. Spre deosebire de alți țărani germani, Manfred Winkler se autosusţine financiar, deoarece nu primește subvenții de la Uniunea Europeană. © Basilica.ro / Raluca Ene

Secretul rețetelor tradiționale

O altă afacere este măcelăria deținută de familia Rosskopf. Capul familiei și administratorul afacerii, Jürgen, a preluat ferma de la părinții săi în 1995.

Inițial creștea vaci, găini și porci. Ulterior, s-a specializat doar pe creșterea de porci și producția de mezeluri. Magazinul în care își vinde produsele se află în Gustenfelden iar unitatea de producție de află la 5 km, în Leuzdorf.

Măcelăria familiei Rosskopf. © Basilica.ro / Raluca Ene

Ceea ce îl diferențiază și contribuie la succesul afacerii sale este faptul că produsele sale nu conțin glutamat iar animalele sunt hrănite cu cereale din regiune, care nu sunt modificate genetic. În 2008, glutamatul a fost scos din rețetele de cârnați ale măcelăriei și înlocuit cu un amestec din țelină, ceapă și lămâie. Magazinul oferă acum peste 60 de specialități de cârnați.

Jürgen deține și o camionetă pe care o folosește să își vândă produsele în Nürnberg, unde are deja o clientelă fidelă.

Firma are în prezent 17 angajați, dintre care 5 sunt măcelari și 12 lucrează în magazinul din Gustenfelden.

Măcelăria este situată chiar lângă magazinul de fructe și legume (drepta) iar moara (stânga) se află peste drum, lucru care eficientizează timpul petrecut la cumpărături. © Basilica.ro / Raluca Ene

O tradiție de 700 de ani

Pentru familia Winkler care deține moara din satul Gustenfelden, tradiția este foarte importantă. Moara a fost menționată pentru prima dată într-un document în anul 1316, sub numele de moara Gustenfelder.

În anul 1950 mai erau în jur de 19.000 de mori în Germania, din care mai puțin de 500 sunt încă în funcțiune astăzi.

Mai multe familii au administrat de-a lungul timpului această afacere, care în prezent include moara propriu-zisă, un magazin cu produse de panificație și locale, dar și o cafenea, Hofcafé. O altă formă de susținere financiară a afacerii o reprezintă tururile ghidate pentru grupuri de turiști care pot vedea întregul proces de obținere a diferitelor tipuri de făină.

Johann Wrinkler – administratorul morii. © Basilica.ro / Raluca Ene
Depozitul de făină și cafeneaua în care se vând prăjituri de casă din făina produsă aici. © Basilica.ro / Raluca Ene

Familia Wrinkler colaborează cu mici producători locali care furnizează pentru magazinul lor obiecte de ceramică, textile sau cosmetice. De altfel, motto-ul după care această familie își ghidează activitatea este „din regiune – pentru regiune”.

În moară sunt produse diferite tipuri de făină pentru consumul oamenilor, dar și furaje pentru hrana animalelor. © Basilica.ro / Raluca Ene

Magazinul familiei Wagner

La mică distanță de cele 3 magazine locale, se află magazinul familiei Wagner care deține o fermă de animale. Înființată în 1963 de un membru al familiei, ferma furniza inițial doar produse lactate: iaurt, unt, brânză.

Până în 1989, produsele erau distribuite doar în gospodăriile din Gustenfelden. Ulterior, familia Wagner a început să vândă alimentele la târgurile săptămânale din localitățile vecine iar din anul 2000 le comercializează în magazinul propriu. În continuare participă la piețele țărănești din weekenduri.

Una dintre membrii familiei Wagner prezentând produsele lactate pentru care au devenit cunoscuți. © Basilica.ro / Raluca Ene
Oferta magazinului s-a îmbogățit în timp și cu alte produse alimentare: carne de pasăre, paste făinoase, lichior de ouă, ulei, gemuri. © Basilica.ro / Raluca Ene

Familia Wagner acordă o mare importanță folosirii eficiente a resurselor (ferma folosește energie din panouri fotovoltaice), a prospețimii produselor (laptele celor 25 de vaci este procesat direct în fabrica de lângă fermă) și a reducerii amprentei de carbon prin distribuirea produselor pe o rază restrânsă față de Gustenfelden.

Gâștele și curcanii din ferma familiei Wagner au acces la pășune tot timpul anului. © Basilica.ro / Raluca Ene

Aceste afaceri de familie sunt susținute de administrația locală, care a investit în infrastructura digitală (aproape fiecare casă din satele comunei Rohr are internet), medicală și în ajutorul oferit firmelor mici, cu scopul de a-i face pe tineri să rămână în mediul rural.

Felix Fröhlich, primarul comunei Rohr de care aparține satul Gustenfelden. © Basilica.ro / Raluca Ene

La rândul lor, localnicii au răspuns acestor inițiative cu mult respect unii față de alții, față de tradiție și de impactul pe care produsele lor îl au asupra mediului. Își susțin reciproc afacerile prin schimbul de produse, susțin economia locală și producția la scară mică, într-un land cu 13 milioane de locuitori și cu o industrie modernă dezvoltată.

Toate afacerile prezentate au pe website-urile lor trimiteri către magazinele celorlalți iar pe cel al fermei Wagner putem citi că „Nimeni nu poate avea succes singur, așa că suntem mândri de ceea ce s-a întâmplat în Gustenfelden în ultimii ani.”

Case ale sătenilor din Gustenfelden. © Basilica.ro / Raluca Ene
Detalii pe străzile din sat. © Basilica.ro / Raluca Ene

Foto credit: Basilica.ro / Raluca Ene

Comentarii Facebook

Lasă un răspuns


Știri recente