Dreptul Simeon este primul om care vede că mântuirea lui Dumnezeu este o persoană, explică protos. Ieremia Berbec

„Dreptul Simeon este primul om care vede că mântuirea lui Dumnezeu este o persoană, Mesia, pe care îl vedea cu ochii lui”, a explicat duminică, la Mănăstirea Putna, protosinghelul Ieremia Berbec.

Vorbind despre sărbătoarea Întâmpinării Domnului, starețul Mănăstirii „Sfântul Dimitrie cel Nou” din Middletown, New York, a explicat faptul că Dreptul Simeon nu știa dacă Mesia va veni la el ca prunc sau ca adult.

„Ne putem închipui maxima încordare interioară în așteptarea lui Mesia. Bineînțeles, el nu știa că Mesia va veni ca prunc, sau ca adult, sau la orice altă vârstă – nu i s-a spus asta. A mers degrabă la templu și a așteptat, plin de încordare sfântă, venirea Celui Dorit.”

Protosinghelul a explicat faptul că, cel mai probabil, la momentul venirii Sfintei Familii la Templu mai existau și alți oameni, însă „cuviința lor sfântă, smerenia și frica dumnezeiască, cu care Îl purtau în brațe, trădau faptul că purtau în brațe un odor de mare preț”.

„Acestea au atras atenția bătrânului Simeon în primă fază, iar când s-a apropiat și a putut să-L simtă personal pe Prunc, cu harul pe care îl avea de la Dumnezeu, Dreptul Simeon – și cu încordarea inimii în care se afla – L-a recunoscut pe dată a fi Mesia, așteptarea sa de o viață.”

„Fără să le spună un cuvânt părinților, L-a luat în brațe și inima lui a izbucnit spontan într-un imn către Dumnezeu, pe care îl știm: Acum slobozește pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace, că văzură ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feței tuturor popoarelor; lumină spre descoperirea neamurilor și slava poporului Tău, Israel” (Luca 2, 29-32).

Imnul Dreptului Simeon

Despre imnul rostit de Dreptul Simeon, protosinghelul Ieremia Berbec a afirmat faptul că acesta este „un strigăt spontan al inimii” și reprezintă „una dintre cele mai înalte manifestări sau stări umane, un glas al adâncului din om”.

Asemenea Dreptului Simeon, și alte persoane sfinte au mai experimentat stări asemănătoare, precum Maica Domnului și Sfântul Ioan Botezătorul.

„Multe se pot spune despre aceste binecuvântări, despre aceste cuvinte ale unui om. În primul rând, cum am spus, ele izvorăsc din inima adâncă a omului. În al doilea rând, izvorăsc sub adumbrirea, sub insuflarea Duhului Sfânt.”

„De aceea au și un caracter prorocesc, deci dincolo de rațiune, comunicând realități și descoperiri din planul dumnezeiesc”.

„Este un strigăt spontan, liber în cel mai adânc și deplin sens al cuvântului, un strigăt nepregătit, negândit de mai înainte, dincolo de rațiune, deși rațional. Un strigăt care exprimă omul integral. Este răspunsul omului când se întâlnește și Îl recunoaște pe Dumnezeu”, a explicat în continuare protos. Ieremia Berbec.

Strigăt izvorât din inimă

Totodată, părintele protosinghel subliniază un aspect care, deși important, este de multe ori trecut cu vederea, și anume faptul că majoritatea acestor imne sau cuvântări sunt formulate în limbajul Sfintei Scripturi.

„Asta trădează persoanele care îl rostesc: atât Fecioara Maria, cât și Dreptul Simeon și-au petrecut viața în templul din Ierusalim, adăpându-se și hrănindu-se cu cuvintele Vechiului Testament atât de mult, încât Sfânta Scriptură a devenit propriul lor limbaj. Așa că, atunci când a venit vremea să se exprime spontan inima, ei au făcut-o în limbajul Vechiului Testament.”

„Să ne dea și nouă Pruncul Iisus inimi care să-L aștepte, să-L recunoască și să-L îmbrățișeze”, a adăugat la final protos. Ieremia Berbec.

Captură ecran: Mănăstirea Putna / YouTube


Știri recente