Denia Prohodului Domnului la Catedrala Arhiepiscopală din Roman

Catedrala „Sf. Cuv. Parascheva” din Roman s-a dovedit a fi neîncăpătoare în Vinerea Mare pentru mulțimea credincioșilor care au dorit să ia parte, alături de Preasfințitul Părinte Ioachim Băcăuanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului, la Denia Prohodului Domnului. Așa cum este tradiția acestei slujbe deosebite, la sfârșitul Doxologiei, purtând în mâini făclii sau lumânări aprinse, mulțimea credincioșilor, alături de ierarh, au participat la tradiționala procesiune în jurul Catedralei, care simbolizează ducerea către mormânt a Mântuitorului. După procesiune, toți credincioșii au trecut pe sub Sfântul Epitaf, la intrarea în lăcașul de cult. Apoi, acesta a fost așezat pe Sfânta Masă. La sfârșitul Deniilor, potrivit epr.ro, Preasfinția Sa a ținut un cuvânt de învățătură, în care a explicat semnificația acestei zile liturgice: „Slujba Prohodului Domnului încheie perioada sacră a Săptămânii Pătimirilor Mântuitorului nostru Iisus Hristos. După ce am cântat aceste stări pentru îngroparea Domnului, au urmat binecuvântările Învierii, iar după cântarea „Slavă Ție Celui Care ne-ai arătat nouă lumina”, am purces într-o procesiune în jurul bisericii, purtând Sfântul Epitaf, care reprezintă punerea în mormânt a Mântuitorului nostru Iisus. Din punct de vedere liturgic, acum la sfârșitul acestei utrenii, s-a citit mai întâi un pasaj din Vechiul Testament, din proorocul Iezechiel, în care se vorbește despre învierea cea de obște. Apoi s-a citit un fragment din Epistola Către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel, iar la urmă textul din Evanghelia lui Matei, în care se vorbește de istoricitatea Mântuitorului Iisus Hristos, cum a fost așezat într-un mormânt nou, care era al unui notabil al timpului, Iosif din Arimateea. Toate acestea au semnificații deosebite. Căci în Săptămâna Patimilor am trăit dimensiunea supremă a sacrificiului Domnului, care era o taină. De ce s-a răstignit? De ce a murit pe cruce? Dacă am rămâne întru dragostea Lui, atunci am înțelege și sensul profund al jertfei Sale mântuitoare „, a spus Preasfințitul Ioachim Băcăuanul.

Noi, ca să retrăim dimensiunea sacră a acelui eveniment, am făcut împreună procesiunea, amintind de momentul îngropării. Ce înseamnă Epitfaul, icoana cu punerea în mormânt. De ce este obiceiul să trecem pe sub Sfântul Aer? Aceasta simbolizează că și noi, ca ființe conștiente, suntem muritori. Trebuie să știm că, dacă avem credință în Hristos Domnul, Stăpânul morții și al vieții, Creatorul cerului și al pământului, care a făcut toate pentru a merge întru transfigurare, atâta vreme cât suntem în viața aceasta și respirăm aerul dat de Dumnezeu, trăim întru Hristos și chiar dacă trecem prin mormânt viem întru El, căci El, deși a murit pe cruce, a fost viu și în moarte”, a mai afirmat ierarhul în cuvântul său.

La final, a amintit programul pentru noaptea de Înviere, când Lumina Sfânta de la Ierusalim va ajunge, în jurul orei 20.00 și la Catedrala din Roman, de unde va fi împărțită tuturor parohiilor din cuprinsul Eparhiei Romanului și Bacăului.

Credincioșii sunt așteptați la Catedrala „Cuvioasa Parascheva”, din Roman, în noaptea aceasta, începând cu orele 23.30, pentru a participa la Slujba Învierii oficiată de Preasfințitul Părinte Episcop Ioachim Băcăuanul, împreună cu un sobor de preoți și diaconi.

A doua zi, Duminică 20 aprilie, Slujba Vecerniei Învierii, în cadrul căreia va fi citit textul Evangheliei în mai multe limbi (de obicei 12, după numărul Sfinților Apostoli), va fi oficiată de ierarh împreună cu preoții din Protopopiatul Roman, la Catedrala arhiepiscopală, începând cu orele 13.00.

Comentarii Facebook


Știri recente