Cunoaşterea lui Dumnezeu prin rugăciune

Astăzi, în ziua de pomenire a Sfântului Ierarh Calist, Patriarhul Constantinopolului, încercăm să evidențiem o temă importantă a acestui teolog isihast: cunoașterea lui Dumnezeu prin rugăciune. Tema cunoașterii și înțelegerii voii lui Dumnezeu se află în centrul teologiei isihaste, dar în dezvoltările moderne ale Teologiei Ortodoxe de factură academică nu este tratată și evidențiată corespunzător.

Ideea abordării acestui text a plecat de la o constatare pe care am făcut-o în cadrul pregătirii mele teologice seminariale și universitare. Am observat că în manualele de teologie dogmatică românești tema cunoașterii lui Dumnezeu este tratată în general la capitolul revelație. Este cunoscută între teologi clasificarea revelației în naturală și supranaturală, iar apoi tratarea separată și autonomă a Sfintei Scripturi și Sfintei Tradiții. Impresia generală a unui cititor este că, după această structură, tot ceea ce se poate cunoaște despre Dumnezeu a fost descoperit în monumente sau tezaure trecute, care consemnează descoperirea Acestuia către om. De asemenea, la polul opus vedem că teologia isihastă pare să împrospăteze această perspectivă clasică cu teme noi foarte interesante. De exemplu, într-o lectură minimalistă, am regăsit la Sfântul Calist, Patriarhul Constantinopolului, tratată tema cunoașterii lui Dumnezeu prin rugăciune, care lipsește din manualele noastre de teologie dogmatică. Contribuția acestui sfânt isihast la dezvoltarea unei ermeneutici ortodoxe sau specifice Răsăritului Ortodox a fost evidențiată de părintele prof. dr. Constantin Coman, în lucrarea `Erminia Duhului~ (Editura Bizantină, 2002). Datorită limitărilor impuse de dimensiunea textului nostru vom aborda o temă conexă cu cea a părintelui profesor, și anume ce înseamnă cunoașterea lui Dumnezeu prin rugăciune.

Mai multe detalii în „Ziarul Lumina”.

Comentarii Facebook


Știri recente