Conferințele semestriale preoțești de toamnă din Arhiepiscopia Iașilor au continuat la Durău în perioada 4-6 septembrie, cu întâlnirea preoților, alături de soțiile și de copiii lor, din protopopiatele Botoșani și Iași 2. Pe lângă participarea la Sfintele Liturghii arhierești, săvârșite de Înalt Preasfințitul Părinte Mitropolit Teofan, participanții au avut ocazia să-l audieze și să-i adreseze întrebări părintelui prof. univ. dr. Constantin Coman, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” din București, invitatul special al evenimentului, după cum aflăm din Ziarul Lumina.
90 de preoți, 70 de doamne preotese și 60 de copii s-au reunit, în perioada 4-6 septembrie 2013, în cea de-a doua conferință preoțească semestrială de toamnă din Arhiepiscopia Iașilor, desfășurată sub titlul de „Preotul și preoteasa – părinți în familie și în parohie”. Întâlnirea a fost prezidată de Înalt Preasfințitul Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, și l-a avut ca invitat special pe pr. prof. univ. dr. Constantin Coman, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” din București.
Pentru preoții participanți, conferința a avut cinci sesiuni de lucrări desfășurate de-a lungul celor trei zile: „Sfinții Împărați Constantin și Elena – prezență a familiei creștine în misiunea Bisericii”, „Preotul și preoteasa – părinți în familie și în parohie”, „Preotul și preoteasa, ca slujitori ai Bisericii”, „Preotul și preoteasa, ca părinți ai propriilor copii”, „Preotul și preoteasa ca soț și soție”. Pentru doamnele preotese, programul a fost puțin diferit, sesiunea I fiind: „Bucuria de a fi împreună” – sesiune de cunoaștere a participantelor, iar sesiunea a IV-a având titlul: „Cum percep copiii iubirea părintească – ce oferim și ce primim?”.
Preoții participanți au fost însoțiți la conferință de pr. Iulian Negru, consilier al Sectorului de Misiune, statistică și prognoză pastorală al Arhiepiscopiei Iașilor, și de părinții protoierei ai protopopiatelor din care fac parte.
„Există o diferență între slujirea preoțească propriu-zisă și paternitatea duhovnicească”
Miercuri-seara, în Sala mare a Centrului cultural-pastoral „Sfântul Daniil Sihastrul” – Durău, preoții participanți și preotesele au participat la conferința susținută de pr. prof. univ. dr. Constantin Coman, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” din București, care a vorbit, printre altele, și despre aspectele slujirii în Biserica noastră: „Există o diferență între slujirea preoțească propriu-zisă, chemarea la slujirea celor sfinte și paternitatea duhovnicească. Prima se revendică din chipul și modelul Mântuitorului Hristos-Arhiereul prin excelență, iar cea de-a doua se revendică din chipul, prezența și lucrarea lui Dumnezeu-Tatăl. Îmi place să cred că lucrurile sunt așa și, personal, mă frământă mult această problemă, pentru că, în teologia noastră academică, ca și în practica bisericească, nu se face această distincție, deși ea lucrează în fapt. Lucrul cel mai important este acela că lucrarea noastră preoțească – slujbele, propovăduirea și tot ceea ce înseamnă lucrarea sfințitoare, sacramentală, misionară și pastorală – este în prelungirea, după chipul și după modelul lucrării Mântuitorului Iisus Hristos. Ceea ce e foarte important de semnalat este că Mântuitorul Hristos Însuși, ca Preot și ca Arhiereu, nu face și nu săvârșește această lucrare în temeiul propriei voințe, ci prin raportare la voința Tatălui, cu mandat și trimitere de la Tatăl. Mi-ar plăcea să redescoperim această așezare în propria noastră lucrare preoțească, și fiecare slujitor să aibă conștiința că nu se întemeiază în propria voință atunci când slujește cele bisericești, și să-și activeze foarte conștient raportarea la voința lui Dumnezeu-Tatăl, pe care îl regăsim ca model în persoana duhovnicului. Pentru cei mai mulți dintre noi, duhovnicul este cel care primește mărturisirea păcatelor și dă dezlegare, dar aici este lucrarea preoțească a acestuia, fiindcă orice preot poate primi mărturisirea păcatelor cuiva și săvârși Taina Sfintei Spovedanii. Componenta paternală sau de paternitate duhovnicească este aceea de a-ți asuma răspunderea pentru acordarea sau neacordarea binecuvântării pentru un lucru. Riscurile neglijării acestei distincții ar fi acela al unui clericalism, a unei însumări sau recapitulari a tuturor puterilor în cea preoțească. Preotul este în egală măsură slujitor și părinte duhovnicesc, dar, niciodată, pentru sine nu poate fi părinte duhovnicesc. Preotul niciodată nu ar trebui să fie izvorul de voință pentru propria lucrare, ci aceasta ar trebui întemeiată în voința altcuiva”.
Conferința a continuat zilele următoare cu celelalte sesiuni de lucru, dar și cu alte activități: vizionarea de filme, participarea la ateliere tematice, rugăciuni în comun, discuții la lumina focului de tabără, încheindu-se cu concluziile în plen și cu vizionarea unor fotografii efectuate de-a lungul manifestării.
IPS Mitropolit Teofan a fost prezent în mijlocul preoților de la Durău, săvârșind joi și vineri Sfânta Liturghie în biserica Mănăstirii Durău. De asemenea, de-a lungul întâlnirii, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei a vorbit, în cadrul sesiunilor de lucru, despre importanța familiei și în special a familiei preotului, vazută ca un model pentru enoriași. Redăm, în continuare, câteva dintre cuvintele Înalt Preasfințitul, rostite în cadrul conferinței:
„De obicei, la întâlnirile noastre preoțești, se vobește despre relația slujitorilor Bisericii cu enoriașii. De aceea, ne-am gândit ca, în acest an, la aceste conferințe, să vorbim mai mult despre familia preotului, însă am observat că, de-a lungul întâlnirilor avute până acum pe această temă, tot despre credincioși am discutat, în mare parte, fiindcă familia preotului nu poate fi nicidecum separată de comunitatea din care face parte. În Biserica Răsăriteană, peste tot întâlnești pomenirea numelor, la procomidiar, la Spovedanie și Împărtășanie, pe pomelnice, ceea ce arată legătura foarte puternică dintre slujirea preotului și enoriașii pe care îi păstorește.
Există clipe în care soțul se răstignește în diferite forme ca bărbat, pentru ca soția lui să trăiască taina Învierii, și există clipe în care soția își asumă multă jertfă și multă urcare pe Golgota, pentru ca soțul ei să fie pe Muntele Taborului.
Familia, formată din prunci, tatăl și mama, este realizarea pe pământ a tainei Preasfintei Treimi din înălțimea Cerului”.
Conferințele semestriale preoțești de toamnă din Arhiepiscopia Iașilor vor continua la Durău în intervalul 8-10 septembrie, de această dată cu preoții și preotesele din protopopiatele Piatra Neamț și Târgu Neamț.
Tema întâlnirilor preoțești semestriale din Arhiepiscopia Iașilor din acest an este dedicată Anului omagial al Sfinților Împărați Constantin și Elena și are ca principale obiective oferirea de cunoștințe și exemple vii în ceea ce privește îndeplinirea rolului de părinți în familie și parohie, descoperirea frumuseții vieții de familie în familia de acasă și în familia-parohie și înnoirea bucuriei de a sluji lui Dumnezeu și oamenilor, prin dialog și rugăciune.