Când Hristos devine lumina vieții noastre luminează întreaga ființă umană

În toate lăcașurile de cult din Patriarhia Română s-a citit, astăzi, 12 ianuarie 2013, în Duminica după Botezul Domnului, Pericopa Evanghelică care ne prezintă Începutul propovăduirii Domnului de la Sfântul Evanghelist Matei, capitolul al IV-lea, versetele de la 12 la 17. În cuvântul de învățătură rostit în Paraclisul Sfântul Grigorie Luminătorul din Reședința Patriarhală, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a arătat învățăturile ce reies din fragmentul evanghelic.

„Evanghelia ne arată legătura dintre Persoana lui Hristos, Taina Botezului și Taina propovăduirii Evangheliei ca Evanghelie a pocăinței sau ca Evanghelie care cheamă la pocăință pe oameni, ca Evanghelie care conduce pe oameni spre Împărăția lui Dumnezeu: Pocăiți-vă, căci s-a apropiat Împărăția Cerurilor. Lumina cea mare care s-a arătat poporului care se afla în întuneric și celor care ședeau în latura și în umbra morții este Hristos. Și când Hristos devine lumina vieții noastre luminează întreaga ființă umană, toate activitățile din jur și luminează popoare întregi, popoare creștine care au dat o mulțime de sfinți. Sunt popoare care au integrat, au interiorizat lumina lui Hristos prin botez, prin pocăință, prin fapte bune astfel încât au devenit o mulțime de sfinți oameni luminați de fiecare popor. Și frumusețea Bisericii constă tocmai în faptul că popoare diferite au ajuns la sfințenie prin sfinții lor și aceasta este slava pe care popoarele, neamurile o vor aduce în Împărăția Cerurilor”, a spus Preafericirea Sa.

De asemenea, Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a evidențiat și legătura din Taina Botezului și Pericopa Evanghelică citită astăzi arătând că Prin botez se dau o mulțime de daruri celui care este botezat care însă trebuie făcute roditoare prin conlucrarea omului cu harul lui Dumnezeu.

„Avem o profundă legătură între Evanghelie, care începe cu chemarea la pocăință și Taina Botezului. Iar lumina Botezului lui Hristos și a Botezului creștin înseamnă înaintarea noastră spre Împărăția iubirii veșnice a Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh. Botezul este un program, este lumină pentru toată viața, este începutul vieții creștine ca viață de legătură eternă, iubire cu Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Deci, încă din timpul vieții pământești prin Botez începem să trăim viață cerească, viață mai presus de cele pământești. Această dăruire a harului Sfântului Botez este expresia iubirii Preasfintei Treimi pentru oameni. Și Botezul ca program de creștere duhovnicească este un botez al conlucrării omului cu Dumnezeu. Prin botez se dau o mulțime de daruri celui care este botezat care însă trebuie făcute roditoare prin conlucrarea omului cu harul lui Dumnezeu pentru că Dumnezeu dorește ca în această creștere duhovnicească să aducă și omul libertatea sa, să crească duhovnicește în relația cu Dumnezeu, nu forțat, ci în mod liber. Oamenii care au fructificat sau au făcut roditor botezul în înțelesul cel mai deplin sunt sfinții. De aceea, sfinții sunt pictați cu aureolă în jurul capului arătând prin aceasta că harul Botezului a fost dus la rodire și toată viața și ființa lor s-a luminat cu lumina harului Botezului care nu este lumină de la soare, ci este lumină interioară de la Duhul Sfânt și care lumină este slava iubirii Preasfintei Treimi împărtășită oamenilor potrivit intensității credinței, râvnei, nevoinței, postului, rugăciunilor și faptelor bune pe care ei le-au săvârșit”, a mai explicat Patriarhul României.

Duminica viitoare Biserica Ortodoxă se va afla în Duminica a XXIX-a după Rusalii.

Comentarii Facebook


Știri recente