Biserica, întemeiată pe iubirea de Dumnezeu, de aproapele și pe iubirea vrăjmașilor, spune IPS Calinic

„Dumnezeu vrea ca milostenia ta să nu se rezume doar la cei de un neam și de o credință cu tine, ci să-i vizeze și pe dușmanii tăi”, scrie Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților într-un mesaj la Duminica a XIX-a după Rusalii. Creștinului i se cere să ofere milă și iubire în mod necondiționat și tuturor, asemenea lui Dumnezeu, nu doar în condiții de reciprocitate sau restricționat la cei de același neam.

„După ce Mântuitorul a promulgat Legea iubirii pe Muntele Fericirilor, îndreptându-Și cuvântul către mulțime a zis: «Și precum voiți să vă facă vouă oamenii, faceți-le și voi asemenea» (Luca 6, 31)”, scrie ierarhul.

„În cartea Tobit este: «Ceea ce urăști tu însuți, aceea nimănui să nu faci» (4, 15)”, menționează el. „Această regulă de aur – tradusă mai târziu prin cuvintele «ce ție nu-ți place altuia nu face» – avea să devină fundamentul moralei creștine, pentru că statua egalitatea și reciprocitatea dintre oameni, indiferent de neam.”

Astfel, porunca iubirii de aproapele, existentă în Vechiul Testament, dar restrânsă la cei de același neam, „este extinsă la aproapele din orice neam ar proveni”, adaugă Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților.

Porunca iubirii, extinsă și în cazul vrăjmașilor

„Iubirea față de aproapele este principiul fundamental al vieții în Hristos, pentru că nu presupune o reciprocitate; de fapt, în aceasta constă noutatea pe care a adus-o lumii iubirea pe care se întemeiază Evanghelia lui Hristos”, explică ierarhul.

Astfel, afirmă Înaltpreasfințitul Părinte Calinic, „noutatea absolută adusă lumii de Hristos, pornind chiar de la «rânduiala iertării», este aceasta: «Ci iubiți pe vrăjmașii voștri și faceți bine și dați cu împrumut fără să nădăjduiți nimic în schimb»”.

El subliniază că „Biserica s-a consolidat pe temelia iubirii de Dumnezeu și de aproapele, dar și pe iubirea vrăjmașilor”.

Notând că Mântuitorul Își încheie învățăturile Sale, spunând: „Fiți milostivi, precum și Tatăl vostru este milostiv” (Luca 6, 36), ierarhul precizează: „Nu poți să fii fiu al lui Dumnezeu, desigur, după har, fără să fii milostiv. Milostenia nu disprețuiește, ci îl pune în valoare pe cel sărac sau pe cel aflat în nevoie”.

Iar „prețul acestei iubiri și rugăciuni pentru vrăjmași este dobândirea statutului de «fiii Tatălui vostru Celui din ceruri» (Matei 5, 45)” – adică asemănarea cu Dumnezeu, mai spune părintele arhiepiscop în încheiere.

Foto credit: Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților

Comentarii Facebook


Știri recente