Slujbe arhierești în Protopopiatul Beiuș

Cu ocazia sfintelor sărbători a Bobotezei, a Soborului Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul și Înaintemergătorul Domnului și a Duminicii după Botezul Domnului, Preasfințitul Părinte Sofronie, Episcopul Oradiei, a săvârșit trei Sfinte Liturghii arhierești în parohiile Vașcău, Beiuș II și Ștei din cadrul Protopopiatului Beiușului, Seghiștei și Șteiului, având în vedere și faptul că anul acesta se împlinesc 72 de ani de la refugiul Episcopului martir Nicolae Popovici al Oradiei în „cetatea de scăpare” a Beiușului (septembrie 1940 – februarie 1945), după cum ne-a precizat părintele Cosmin Tripon.

De Soborul Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul, 7 ianuarie 2012, Preasfințitul Sofronie a liturghisit și a rostit cuvânt de învățătură în biserica cu hramul „Sfântul Mare Mucenic Dimitrie Izvorâtorul de Mir”, Paraclis Episcopal, din Beiuș. Credincioșii beiușeni au avut un motiv în plus de bucurie, sărbătorind cu această ocazie onomastica a trei dintre părinții slujitori ai acestui sfânt lăcaș: Pr. Ioan Balint, protopopul Beiușului, Seghiștei și Șteiului, Pr. Ioan Pituț, paroh al parohiei Beiuș I și Pr. Ioan Hinsu, paroh la parohia Beiuș II, toți trei prezenți la liturghia arhierească.

În cuvântul de învățătură rostit, Preasfințitul Sofronie a evidențiat rolul Sfântului Ioan Botezătorul de a-L face cunoscut pe Mântuitorul Iisus Hristos poporului Israel drept „Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii” și de a-L mărturisi pe „Cel vechi de zile” drept Fiul lui Dumnezeu, punând în lumină, apoi, virtuțile ascetice ale acestuia, prin care Ioan devine „model al ascezei nu numai pentru călugări, ci pentru toți care vor, prin asceză, prin postire, prin oprirea de la cele rele, să se lupte cu păcatele și cu patimile, să se curețe de păcate și să se umple de slava lui Dumnezeu”. De asemenea, Sfântul Ioan Botezătorul, împreună cu Maica Domnului, sunt pentru noi „modele de rugăciune și mijlocitori ai noștri înaintea tronului lui Dumnezeu”, a spus Preasfinția Sa.

În Duminica după Botezul Domnului, 8 ianuarie 2012, Chiriarhul Oradiei a săvârșit Sfânta Liturghie arhierească în biserica cu hramul „Sfânta Treime” din orașul Ștei, localitate a cărei vechime coboară în istorie până în secolul al V-lea. În secolul al XVI-lea ortodocșii de aici se rugau la biserica din Seghiște, unde exista un protopopiat încă din 1503. Prima biserică despre care există date istorice s-a construit la Ștei în jurul anului 1780. Primul antimis al acestei biserici provine de la Mănăstirea Partoș, fiind sfințit de Mitropolitul Gheorghe Popovici al Timișoarei. În 1956 satul Ștei devine oraș, sub denumirea de Dr. Petru Groza, iar în 1996 revine la vechea denumire de Ștei. Astăzi în Ștei sunt două biserici ortodoxe: una cu hramul „Sfinții Apostoli Petru și Pavel”, construită în 1923, aflată, începând din 2008, în lucrări de restaurare totală, și una nouă, de dimensiunile unei catedrale, cu hramul „Sfânta Treime”, construită între anii 1995-2006.

Pornind de la textul mateian „Poporul care stătea în întuneric a văzut lumină mare și celor ce ședeau în latura și în umbra morții lumină le-a răsărit” din Evanghelia duminicală, Preasfințitul Sofronie a arătat că, prin cuvintele evanghelistului „poporul care stătea în întuneric” nu trebuie să înțelegem doar poporul din hotarele Neftalimului și Zabulonului, ci „întreaga lume, întregul popor omenesc care, prin căderea protopărinților Adam și Eva a ajuns în întuneric, în întunericul spiritual, în care ajunge omul prin neascultare, prin ruperea de Dumnezeu”. Ceea ce poate nimici acest întuneric este „lumina lui Dumnezeu”. Această lumină numită și „lumina neînserată” sau „lumina neapusă” se împărtășește întregii creații a lui Dumnezeu prin energiile divine necreate ca „iubirea lui Dumnezeu, bunătatea lui Dumnezeu, harul divin, ce vin asupra noastră într-un mod personal”.

Pentru ca această lumină să poată fi împropriată de oameni, aceștia „trebuie să răspundă chemării lui Hristos”. Răspunsul la această chemare se face prin credință, începând de la botez, pe tot parcursul vieții, într-un perpetuu urcuș duhovnicesc de transformare a omului, care se realizează prin „actualizarea în viața sa a harului dumnezeiesc”. Adevărata transformare presupune „schimbarea continuă a modului de a gândi, de a înțelege lumea, de a ne raporta la cei din jur, o schimbare a minții, adică metanoia” sau, altfel spus, modelarea comportamentului, a vieții după voia lui Dumnezeu, lucru cerut de Mântuitorul Hristos prin cuvintele de început a activității sale pământești: „Pocăiți-vă, că s-a apropiat împărăția cerurilor”.

În cuvântul de final Preasfințitul Sofronie l-a felicitat pe preotul paroh Gheorghe Tal cu ocazia aniversării a 28 de ani de slujire preoțească, pentru toate realizările pe plan pastoral-misionar și personal, precum și pentru conlucrarea armonioasă, frățească cu ceilalți părinți slujitori, preoții Ioan Zbârce și Adrian Suciu, dimpreună cu toți enoriașii. La rândul său, părintele Gheorghe Tal a mulțumit lui Dumnezeu pentru chemarea la această sfântă misiune, Preasfințitului Sofronie pentru prezență și pentru frumosul cuvânt de învățătură și apreciere, credincioșilor pentru ascultare și îndeplinire a sfaturilor sale duhovnicești.

Comentarii Facebook


Știri recente