Sfântă Liturghie la 5 ani de Patriarhat

La Catedrala Patriarhală din București Sfânta Liturghie arhierească a fost oficiată astăzi, 30 septembrie 2012, de către Preafericitul Părinte Daniel la împlinirea a cinci ani de patriarhat. Alături de Patriarhul României au slujit mai mulți membri ai Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, înconjurați de un sobor de preoți și diaconi.

Ierarhii slujitori au fost: Preafericitul Părinte Daniel, Arhiepiscopul Bucureștilor, Mitropolitul Munteniei și Dobrogei, Locțiitor al Tronului Cezareei Capadociei și Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române, Înaltpreasfințitul Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, Înaltpreasfințitul Laurențiu, Mitropolitul Ardealului, Înaltpreasfințitul Andrei, Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, Înaltpreasfințitul Irineu, Mitropolitul Olteniei, Înaltpreasfințitul Petru, Mitropolitul Basarabiei și Exarhul Plaiurilor, Înaltpreasfințitul Iosif, Mitropolitul Ortodox Român al Europei Occidentale și Meridionale, Înaltpreasfințitul Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Târgoviștei și Exarh patriarhal, Înaltpreasfințitul Epifanie, Arhiepiscopul Buzăului și Vrancei, Înaltpreasfințitul Calinic, Arhiepiscopul Argeșului și Muscelului, Înaltpreasfințitul Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos, Înaltpreasfințitul Timotei, Arhiepiscopul Aradului, Preasfințitul Corneliu, Episcopul Hușilor, Preasfințitul Lucian, Episcopul Caransebeșului, Preasfințitul Sofronie, Episcopul Oradiei, Preasfințitul Nicodim, Episcopul Severinului și Strehaiei, Preasfințitul Vincențiu, Episcopul Sloboziei și Călărașilor, Preasfințitul Galaction, Episcopul Alexandriei și Teleormanului, Preasfințitul Ambrozie, Episcopul Giurgiului, Preasfințitul Sebastian, Episcopul Slatinei si Romanaților, Preasfințitul Visarion, Episcopul Tulcii, Preasfințitul Gurie, Episcopul Devei și Hunedoarei, Preasfințitul Siluan, Episcopul românilor ortodocși din Ungaria, Preasfințitul Timotei, Episcopul ortodox român al Spaniei și Portugaliei, Preasfințitul Macarie, Episcopul ortodox român al Europei de Nord, Preasfințitul Ciprian Câmpineanul, Episcop-vicar patriarhal, Preasfințitul Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal, Preasfințitul Vasile Someșanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Clujului, Preasfințitul Paisie Lugojanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Timișoarei, Preasfințitul Emilian Lovișteanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Râmnicului, Preasfințitul Ioachim Băcăuanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului, Preasfințitul Iustin Sigheteanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Maramureșului și Sătmarului.

În cuvântul de învățătură rostit după citirea pericopei evanghelice Preafericirea Sa a vorbit despre importanța poruncii iubirii dată nouă de Mântuitorul Hristos.

„Ceea ce Mântuitorul Iisus Hristos aduce nou prin atitudinea Sa față de semeni este porunca iubirii de vrăjmași. Niciun legiuitor din lume nu a poruncit vreodată ca cineva să iubească pe vrăjmașii săi. La prima vedere, această poruncă este contrară obișnuinței noastre sau firii noastre. Însă, ea pune întrebarea indirectă, dacă firea noastră este cea firească, dacă natura noastră, aceasta prin care noi manifestăm dorințe de răzbunare și de a răspunde la rău cu rău, este normală sau nu. Constatăm că firea noastră cea păcătoasă nu este firea normală, ci este firea căzută în păcat care nu se manifesta potrivit voii lui Dumnezeu. Dumnezeu a creat pe om după chipul și asemănarea Sa, după chipul bunătății și milostivirii veșnice. De aceea, tot ceea ce nu este bunătate în om este contrar firii lui voite de Dumnezeu”.

„În Vechiul Testament se spune Să iubești pe aproapele tău și să urăști pe vrăjmașul tău. Mântuitorul Iisus Hristos însă aduce o schimbare radicală și anume El cere să iubim pe vrăjmașii noștri și nu să-i urâm. Această poruncă pare cu totul nefirească. Nu ni se pare natural sau normal să iubim pe cei care ne urăsc. În omul obișnuit există tendința de a răspunde la rău cu rău, de a se răzbuna. Mântuitorul Iisus Hristos pare că cere ceva peste măsura oamenilor și atunci când poruncește să iubim pe vrăjmașii noștri El face referire la Dumnezeu cel milostiv Care iubește și pe cei nemulțumitori și pe cei răi. De aceea Evanghelia se termină cu aceste cuvinte Fiți milostivi precum Tatăl vostru milostiv este. Cu alte cuvinte, Mântuitorul ne cere să iubim nu omenește, ci dumnezeiește. Așa cum Dumnezeu iubește și pe cei buni și pe cei răi Mântuitorul cere ucenicilor și celor care cred în El să iubească și pe cei care nu merită iubirea”, a mai spus Preafericitul Părinte Daniel.

Iubirea față de vrăjmași, a mai arătat Preafericirea Sa, deși dificilă, este o putere care poate transforma viața oamenilor: „Dacă noi răspundem la ură cu ură, dacă ținem minte răul tot timpul, memorarea răului făcut de alții nouă devine propria noastră răutate. Pe când rugăciunea pentru vrăjmași și iertarea lor înseamnă și eliberarea noastră de prezența răutății lor în sufletele noastre. În al doilea rând, această iertare a vrăjmașilor și apoi iubire față de ei pune capăt unui șir de conflicte în relațiile dintre oameni, schimbă atitudini și schimbă calitatea vieții. Chiar dacă ai tu dreptate, starea de răutate, dorința de răzbunare, menținerea în memorie a faptelor rele săvârșite de alții împotriva noastră, toate acestea duc la o îmbolnăvire a sufletului nostru care nu se mai poate ruga deplin, nu mai poate să aibă bucuria deplină a vieții și mai ales nu are pacea sufletului. Când Mântuitorul cere iubire de vrăjmași, El de fapt cere ca sufletul nostru să dobândească o stare de sănătate superioară. Iubirea de vrăjmași și iertarea lor nu este o acțiune pur juridică, ci este o lucrare de însănătoșire spirituală a sufletului omului care a trecut prin suferință suportând răutatea cuvintelor și faptelor venite de la vrăjmași”,

La 30 septembrie 2007 Preafericitul Părinte Daniel a fost întronizat, în Catedrala Patriarhală, ca al șaselea Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române.

Comentarii Facebook


Știri recente