Semnificatiile pericopei evanghelice din Duminica a XI-a dupa Rusalii

Astazi, in Biserica Ortodoxa este randuita Duminica a XI-a dupa Rusalii in care se citeste pericopa evanghelica referitoare la datornicul nemilostiv. Ce a vrut sa scoata in evidenta Mantuitorul Iisus Hristos cand a rostit multimii pilda datornicului nemilostiv ne-a spus parintele Vasile Dumitrescu, profesor la Seminarul Teologic Liceal Ortodox ‘Neagoe Voda’ din Curtea de Arges, care ne-a facut si un rezumat al acestei pilde: ‘Mantuitorul rosteste parabola datornicului nemilostiv pe care o raporteaza clar la Imparatia cerurilor. Este o parabola simpla in care un stapan iarta o datorie foarte mare unuia dintre slujitorii sai, iar dupa terminarea judecatii, dupa ce plansese, acesta cazuse in genunchi si ceruse ingaduinta. Se intalneste cu o alta sluga care datora foarte putin si nu o iarta, purtandu-se foarte urat, ducandu-l pana in inchisoare. Dupa cum spun Sf. Parintii, imparatul acesta este Dumnezeu, iar datornicii suntem noi oamenii, si am putea include aceasta parabola intr-un ciclu numit in teologie ‘Hristos-Biserica-Societate’, pentru ca Mantuitorul ne arata ca invatatura Sa este nu numai o invatatura dumnezeiasca pentru Imparatia Cerurilor, ci si pentru lumea de aici, deoarece ne invata cum sa traim in societate, care sa fie raporturile noastre cu semenii si de ce iubirea trebuie sa se manifeste prin iertare’.

Parintele Vasile Dumitrescu ne-a prezentat si alte semnificatii ale pericopei evanghelice din aceasta duminica: ‘Fiecare fragment al Sf. Evanghelii cuprinde o multitudine de sensuri, pentru ca Dumnezeu este un infinit de noutate. Mai intai trebuie sa privim pericopa evanghelica de astazi in contextul in care a fost rostita de catre Mantuitorul Iisus Hristos. Hristos se afla in nord, in Galileea, dupa ce oferise dovezi clare despre dumnezeirea Sa, iar dupa aceea El continua sa-si pregateasca ucenicii atat pentru viata cea autentica, cat si pentru Imparatia cerurilor. Mantuitorul introduce din nou in discutie tema iertarii, o problema foarte delicata intr-o lume dominata de Legea Talionului. Mai mult, ofera chiar temeiurile pentru instituirea Tainei Sf. Spovedanii, taina iertarii prin excelenta. Insa, ucenicii era tributari legii in care erau educati, caci Petru se arata uimit de ceea ce spusese Hristos’.

Comentarii Facebook


Știri recente