Semnificația zilelor de harți dintre Crăciun și Bobotează

Perioada dintre Crăciun și Bobotează este însemnată în calendarul nostru bisericesc ca perioadă cu harți în toate zilele, inclusiv miercurea și vinerea. Mai multe informații privind această perioadă aflăm dintr-un articol publicat în ‘Ziarul Lumina’ din data de 04 ianuarie 2011:

Harțile înseamnă dezlegare la toate mâncărurile, adică la produsele de carne, precum și la lactate și ouă. Precizările din ‘Tipiconul’ Sfântului Sava rânduiesc în acest sens ca ‘de Praznicul Nașterii Domnului, chiar dacă se va întâmpla Miercurea sau Vinerea, se dezleagă mirenii la carne, iar monahii se dezleagă la brânză, ouă și pește. Și mâncăm, începând din ziua Nașterii Domnului Iisus Hristos, în toate zilele, până la Ajunul Arătării lui Dumnezeu (adică Praznicul Botezului Domnului). De asemenea, de la Nașterea Domnului Hristos până la Sfintele Arătări ale lui Dumnezeu nu este post, nici nu se fac plecări de genunchi, nici în Biserici și nici în chilii’ (p. 184).

Aceste pogorăminte, atât în ceea ce privește dezlegarea la mâncare, cât și în ceea ce privește oprirea îngenuncherilor, arată bucuria praznicului care se răsfrânge asupra credincioșilor nu doar în cele duhovnicești, ci și în privința rânduielii vieții lor trupești.

Îngenuncherea este concretizarea pocăinței pentru fiecare în parte. Atunci când îngenunchem, conștientizăm propria noastră micime sufletească, nimicnicia în care ne desfășurăm viața de zi de cu zi. Iar perioada aceasta dintre Crăciun și Bobotează este o perioadă a bucuriei lăuntrice pentru răscumpărarea omului și a lumii din păcat. Or, între bucuria prăznuirii și tristețea pocăinței este incompatibilitate. Tocmai de aceea, sunt oprite îngenuncherile în această perioadă. Pe de altă parte, poziția omului răscumpărat de Hristos este una verticală, adică orientată către cer. Așezarea în genunchi trimite mai mult către pământ, din care am fost luați și în care ne vom întoarce, în vreme ce așezarea la rugăciune în picioare, fără a îngenunchea, arată orientarea noastră către cer, al cărei început L-a făcut Hristos prin Întruparea Sa în lume pentru mântuirea noastră.

Rânduiala postirii va reveni în ajunul Bobotezei, în orice zi ar cădea aceasta, întrucât ajunul praznicului Botezului Domnului este ziua pregătirii pentru acest Praznic luminat, în care Hristos se arată la apele Iordanului pentru mântuirea omului. Tocmai de aceea, creștinii postesc în această zi a ajunului, pregătindu-se duhovnicește, dar și prin asceza trupului. Postul din ziua ajunului Bobotezei este și o veche rămășiță a pregătirii catehumenilor pentru primirea Tainei Sfântului Botez. Astfel, catehumenii posteau în ziua ajunului Botezului, ca o minimă pregătire trupească, pentru că în ziua praznicului urmau să primească botezul creștin. După praznicul Botezului Domnului, rânduiala postirii va reveni în modul ei obișnuit, creștinii postind din nou în toate zilele de miercuri și vineri ale săptămânii.

Comentarii Facebook


Știri recente