Șase ani de apariție neîntreruptă a ‘Ziarului Lumina’

În urmă cu șase ani, tiparul scotea la lumină primul cotidian creștin-ortodox din lume: ‘Lumina’.

Un nume predestinat a răspândi cuvântul lui Dumnezeu prin cuvinte omenești. Raportați la istoria presei în general, cei șase ani nu înseamnă mult, dar, priviți din perspectiva legăturii dintre viața bisericească și societatea de azi, acești șase ani reprezintă experiența unui pionierat rodnic și bun.

Dintre proiectele propuse cu un în urmă și realizate, se pot aminti:

1. Lărgirea în anul 2010 a ariei de difuzare prin extinderea numărului de ediții regionale de la una la patru.

Alături de Ediția de Moldova, care se tipărește din 2 februarie 2009 la Iași, au fost lansate în 2010 Ediția de Transilvania (Sibiu, 9 aprilie 2010), Ediția de Oltenia (Craiova, 14 august 2010) și Ediția de Banat (1 octombrie 2010). Dacă apariția Ediției de Moldova a însemnat dublarea numărului de abonamente în regiune, atunci lansarea Ediției de Transilvania și a Ediției de Banat a însemnat creșterea de 20 de ori a acestora în eparhiile din Transilvania și Banat. Pentru a putea acoperi în timp util distribuția zilnică a ziarului, acesta se tipărește începând cu aprilie 2010 la Alba-Iulia, din august 2010 la Timișoara și din decembrie 2010 la Cluj, pe lângă vechile puncte de tipărire de la București (decembrie 2008) și Iași (februarie 2005).

2. Consolidarea tirajului pentru al doilea an consecutiv la 23.000 de exemplare pe zi.

În anul 2010, ‘Ziarul Lumina’ s-a menținut constant în ‘Top 5’ al celor mai bine vândute cotidiene din România, cu un tiraj mediu auditat la BRAT (Biroul Român de Auditare al Tirajelor) de aproape 23.000 de exemplare. Situația este cu atât mai îmbucurătoare cu cât această clasare a fost constantă în ultimii trei ani. Dacă excludem din clasament tabloidele de scandal, atunci ‘Ziarul Lumina’ este în topul celor mai bine vândute trei cotidiene (generaliste) din România. Situația este cu atât mai onorabilă cu cât clasamentul făcut de BRAT este după numărul de abonamente, criteriu care presupune fidelitatea pe termen lung a cititorilor.

3. Dublarea echipei editoriale

Deschiderea a trei redacții locale, la Sibiu, Craiova și Timișoara, a dus la nevoia extinderii echipei editoriale, care s-a dublat, ajungând la aproape 40 de angajați care, alături de circa 100 de colaboratori lunar (mulți din afara Bucureștiului), redactează și editează între 24 și 30 de pagini zilnic, adică cel puțin un ziar și jumătate pe zi. De altfel, rețeaua extinsă de colaboratori este un succes jurnalistic, știut fiind că o publicație dinamică și de succes nu se scrie în fiecare zi de aceiași redactori care, inevitabil, se uzează, se rutinează sau se banalizează. La ora actuală, în fiecare ediție a ‘Ziarului Lumina’, un număr important de semnături sunt de la colaboratori, fapt firesc în condițiile unei publicații care se dorește a fi națională și mereu înnoitoare.

4. Împătrirea ponderii actualității religioase.

Paginile de actualitate religioasă sunt prioritatea ‘Ziarului Lumina’ și care îi dau statutul de cotidian, adică de cronică a unor evenimente care au început ieri, continuă astăzi și se termină mâine. Dacă timp de aproape cinci ani cotidianul ‘Ziarul Lumina’ a avut în medie o singură pagină zilnică de actualitate religioasă, astăzi are minimum patru pagini de actualitate religioasă (știri și evenimente), aceasta datorită extinderii la nivel național și a numeroșilor corespondenți locali de la edițiile regionale.

5. Lansarea noii platforme pentru www.ziarullumina.ro

Lansat la 12 februarie 2010 de către Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, cu prilejul aniversării a cinci ani de apariție neîntreruptă a cotidianului ‘Ziarul Lumina’, noul site al publicațiilor ‘Lumina’, www.ziarullumina.ro, și-a depășit cu mult statutul de pagină de ziar online upgradată zilnic. Noul site ziarullumina.ro este un portal cu știri introduse în timp real (online), platformă care, în timp, poate fi lărgită aproape nelimitat, pentru a-și consolida statutul de bibliotecă virtuală ce accesibilizează învățătura roditoare în Biserică a Sfinților Părinți, dar și cel de memorie a celor mai importante evenimente bisericești și sociale ale timpului nostru.

6. O formulă grafică modernă

Lansată la 28 iunie 2010, noua machetă este o continuare firească a celei vechi, la care s-au adus modificările cerute de dinamica internă a ziarului: fotografii și titluri mai mari, elemente moderne de design, toate acestea în scopul de a crea o machetă mai aerisită care să ușureze lectura materialelor. În același timp, noua machetă este în concordanță cu viziunea grafică a majorității ziarelor, subiectele fiind mai captivant prezentate.

7. Finalizarea pe suport digital a arhivei off-line a publicațiilor ‘Lumina’

DVD-ul, lansat în varianta beta, cuprinde edițiile în format pdf a cotidianului ‘Ziarul Lumina’ și săptămânalul ‘Lumina de Duminică’ din perioada 2006-2010 într-o formă ușor de vizualizat și de efectuat căutări.

8. Scăderea cu 25% a cheltuielilor de producție prin renegocierea contractelor de tipar și distribuție

Extinderea importantă a echipei editoriale și deschiderea edițiilor locale au însemnat cheltuieli mărite la bugetul publicațiilor ‘Lumina’, buget întotdeauna insuficient din cauza menținerii, din rațiuni misionare, a prețului de vânzare, neschimbat în ultimii cinci ani, timp în care costurile de producție aproape că s-au dublat. Înțelegând rolul misionar al publicațiilor ‘Lumina’, furnizorii de servicii tipografice și distribuție au răspuns pozitiv apelului Preafericitului Părinte Patriarh Daniel de a reduce prețurile contractuale pentru a putea asigura abonaților un preț cât mai suportabil, care să încurajeze abonarea pe termen lung. Scăderea acestor prețuri de producție cu o medie de 25% a dus nu doar la menținerea prețului de acum șase ani al ziarului, dar a contribuit și la mărirea numărului de abonamente cu un procent important.

9. Continuarea auditului de tiraj și a traficului pe internet

Început în anul 2008, auditul de tiraj și a traficului pe internet a continuat în 2010 prin obținerea certificatelor semestriale din partea BRAT pentru un tiraj consolidat de aproape 23.000 de exemplare pe zi și de către SATI (Serviciul de Audit al Traficului pe Internet) pentru un trafic de aproximativ 5.000 de vizitatori unici zilnic.

După cum ne informează „Ziarul Lumina”, pentru anul 2011, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel și cu ajutorul lui Dumnezeu cel în Treime slăvit, publicațiile ‘Lumina’ și-au propus să finalizeze următoarele proiecte:

1. Deschiderea ediției regionale de Basarabia, care se va numi Ediția regională de Moldova și Basarabia;

2. Extinderea distribuției la nivel internațional a săptămânalului ‘Lumina de Duminică’, care va conține pagini extinse de actualitate religioasă din diaspora ortodoxă românească, dar și din întreaga lume creștină;

3. Lansarea serviciului de abonare prin SMS prin care se urmărește creșterea numărului de abonamente cu 10%.

Serviciul de abonare prin SMS presupune acordarea a câte unui număr scurt de forma 7XXX, pentru fiecare dintre cele două publicații ‘Lumina’, cu un tarif de 3 EURO fără TVA pentru o lună de abonament la săptămânalul ‘Lumina de Duminică’ și de 5 EURO fără TVA pentru o lună de abonament la cotidianul ‘Ziarul Lumina’. Pentru abonarea pe mai multe luni, suma crește proporțional cu numărul de luni. Clienții vor putea trimite SMS-uri către acest număr în care precizează adresa de abonare. Pentru eventuale lămuriri, aceștia vor putea fi sunați de serviciul de distribuție a publicațiilor ‘Lumina’.

4. Republicarea în volum a celor mai valoroase materiale apărute în publicațiile ‘Lumina’: interviuri, documentare și reportaje. Primul volum, aflat în faza finală de redactare și editare, este preconizat să apară în primul trimestru al anului 2011 și va conține cele mai bune interviuri apărute în publicațiile ‘Lumina’.

5. Finalizarea și lansarea până la jumătatea anului 2011 a proiectului ‘Fototeca Ortodoxiei Românești’ – pagină web atașată site-ului www.ziarullumina.ro conținând 1.000 de fotografii rare din istoria BOR a ultimului secol, imagini scanate din arhiva CNSAS și Arhivele Naționale Istorice Centrale din București de către dl Adrian Nicolae Petcu, istoric și colaborator al publicațiilor ‘Lumina’. Arhiva va fi disponibilă și pe suport DVD.

6. Lansarea noii machete pentru săptămânalul ‘Lumina de Duminică’ imediat după transferul tiparului la Tipografia Pharos, care are posibilități tehnice de tipar net superioare celor patru tipografii în care se tipăresc la ora actuală publicațiile ‘Lumina’. Noua machetă nu va schimba conceptul editorial, în sensul că se vor păstra același număr de pagini, aceleași rubrici și aceeași împărțire a paginilor, modificându-se doar formatul tipografic în sine, în sensul că este mai ‘scund’ cu 4 cm și mai lat cu 2 cm decât formatul actual, dimensiunile noii machete fiind de 31,5 cm x 38 cm, având aspect de revistă săptămânală, așa cum era de dorit. Astfel se realizează nu doar o economie de 15% la hârtie, ci și o lecturare a ‘Luminii de Duminică’ mai plăcută și atractivă.

7. Întărirea redacției Ediției de Transilvania prin înființarea unei subredacții la Cluj și dublarea numărului de abonamente pentru Ediția regională de Transilvania.

8. Lansarea unor suplimente săptămânale, de patru sau opt pagini, cu caracter interdisciplinar și finanțare mixtă preponderent externă bugetului publicațiilor ‘Lumina’. Suplimentele vor fi distribuite împreună cu săptămânalul ‘Lumina de Duminică’ și, în limita bugetului, o dată pe lună, în prima săptămână, vor fi înfoliate și distribuite cu un DVD produs de Radio Trinitas sau TV Trinitas sau cu o carte de mici dimensiuni tipărită la Editurile Patriarhiei Române.

9. Consolidarea tirajului total la:

l 25.000 de abonamente lunar pentru cotidianul ‘Ziarul Lumina’, prin continuarea campaniei de abonare în Mitropolia Clujului, Albei, Crișanei și Maramureșului. Cotidianul ‘Ziarul Lumina’ își dorește menținerea pentru al treilea an consecutiv în ‘Top 5’ al celor mai bine vândute cotidiene prin abonamente.

l 30.000 de abonamente pentru săptămânalul ‘Lumina de Duminică’ prin lansarea campaniei de abonare în diaspora.

10. Începerea, în premieră, a studiului național al audienței publicațiilor ‘Lumina’, în regim mixt, intern și extern. Măsurarea audienței se va face atât printr-o firmă specializată, de tipul BRAT sau GFK, dar și prin studii inițiate și monitorizate direct de publicațiile ‘Lumina’. Rezultatele vor arăta numărul real de cititori (de obicei mai mare de minimum 3-4 ori decât numărul abonaților), profilul socio-cultural al acestora, precum și domeniile reale de interes, dincolo de prioritățile firești ale unei publicații asumate integral de Patriarhia Română. Finanțarea studiilor de măsurare a audienței se va face din contractele de publicitate pe care publicațiile ‘Lumina’ le pot obține dacă finalizează ritmic și profesionist măsurarea tirajelor, a traficului pe internet și a audienței naționale.

11. Transferul tiparului la Tipografia Pharos a Patriarhiei Române, prin care se urmărește reducerea cheltuielilor cu tiparul sub nivelul anului 2010.

12. Reducerea cheltuielilor cu 10% prin renegocierea contractelor de distribuție.

Comentarii Facebook


Știri recente