Saptamana de rugaciune pentru unitatea crestinilor a continuat aseara la Biserica Romano-Catolica ‘Sfanta Tereza’

Cea de a treia seara de rugaciune pentru unitatea crestinilor a adunat la Biserica ‘Sfanta Tereza’ din cartierul Nicolina peste 300 de credinciosi, romano-catolici si ortodocsi. Din partea Bisericii Romano-Catolice au participat Parintele Paroh Isidor Iacovici, Parintele Iacov Iosif – vicar al Epuiscopiei Romano-Catolice de Iasi, Pr.Prof.Dr. Wilhelm Danca, rectorul Institutului Romano-Catolic din Iasi, precum si alti preoti si diaconi romano-catolici.

Din partea Bisericii Ortodoxe Romane au participat Parintele Protopop Vilie Dorosinca al Protopopiatului Iasi II, Parintele Dragos Bahrim, directorul Seminarului Teologic Liceal Ortodox ‘Sfantul Vasile cel Mare’ din Iasi, insotiti de alti cativa preoti ortodocsi.

Serviciul divin de aseara a inceput printr-un cuvant de intampinare rostit de Parintele Isidor Iacovici, parohul acestei biserici, care a salutat participarea atat a clericilor ortodocsi, cat si a celor catolici, precum si a credinciosilor celor doua Biserici si a adaugat faptul ca trebuie sa ne rugam impreuna pentru unitatea crestinilor: ‘Tema acestei Saptamani pentru unitatea in credinta este Pacea Mea las voua. Salutam prezenta in mijlocul nostru a parintilor ortodocsi de la bisericile din Iasi si partintilor catolici, precum si a credinciosilor ortodocsi si romano-catolici in aceasta biserica. Recunoscandu-ne greselile, va invit acum, impreuna, ca sa ne rugam si sa cerem lui Dumnezeu, potrivit credintei, realizarea marelui ideal de peste veacuri: unirea crestinilor.’

A urmat apoi citirea catorva lecturi biblice atat din Vechiul cat si din Noul Testament. Pericopa evanghelica care s-a citit a fost vizita Mantuitorului Iisus Hristos la Marta si Maria. Parintele Dragos Bahrim, directorul Seminarului Teologic Liceal Ortodox Sfantul Vasile cel Mare din Iasi, in cuvantul pe care l-a tinut aseara, a aratat ca pacea este un dar de la Dumnezeu: ‘Inca de la inceputul Sfintei Scripturi, intr-una din primele carti, in cartea Numerilor, vedem ca Dumnezeu ii vorbeste lui Moise despre binecuvantarea pe care o vor primi fiii lui Israel: ‘Domnul sa-si ridice fata spre tine si sa-ti daruiasca pace.’. Inca dintru inceput, pacea este dar de la Dumnezeu. Sfanta Scriptura si Sfintii Parinti vad pacea ca un dar al lui Dumnezeu facut oamenilor si lumii intregi. Pacea este legata in primul si in primul rand de harul lui Dumnezeu care trebuie sa fie prezent in oameni. Harul lui Dumnezeu pe care-l intelegem ca energie vesnica, izvoratoare din Dumnezeu Sfanta Treime: Tatal, Fiul si Duhul Sfant, si care se comunica si se impartaseste lumii intregi, precum si intregii creatii, nu numai omului. La cartea Judecatorilor vedem ca Ghedeon, in harul lui Dumnezeu, Il intelege pe Dumnezeu ca Domn al pacii, ridicandu-I un altar unde-I aduce jertfa de lauda. Aceasta pace, inteleasa ca har al lui Dumnezeu, care se revarsa peste intreaga lume, a avut-o omul inca din starea sa primordiala. Sfanta Scriptura spune ca Adam si Eva si intreaga creatie era in stare de pace, intr-o stare de armonie si de binecuvantare. Deci aceasta pace era impartasita de Dumnezeu tuturor fapturilor; nu exista nici un fel de dizarmonie, de contradictie intre nici una dintre fapturile create de Dumnezeu. Intervine insa un accident: pacatul protoparintilor care duce la pierderea harului lui Dumnezeu, precum si la pierderea pacii. Sfintii Parinti vad in pacatul lui Adam o incercare a sa de a se auto-indumnezei, de a se ridica la masuri dumnezeiesti cu eforturi proprii, fara a cere interventia lui Dumnezeu. Primii oameni nsubstituie relatiei cu Dumnezeu o relatie egoist: in loc sa-I daruiasca lui Dumnezeu iubire, se impartasesc de o iubire egoista de sine. Aceasta creaza o adevarata ruptura intre Dumnezeu si oameni. Omul nu se mai recunoaste ca fiu al lui Dumnezeu, ci ca dusman al Lui, fiind dusmanul lui insusi si al aproapelui lui. Totul devine din armonie opozitie. Puterile omului care trebuiau sa fie indreptate spre cinstirea lui Dumnezeu, pentru a se pastra in relatia cu Dumnezeu, devin opuse lui Dumnezeu. Astfel intervine opozitia intre oameni: Abel ucide pe fratele sau Cain, pentru ca oamenii nu se mai raportau la Dumnezeu. Pentru Sfantul Maxim Marturisitorul, iubirea egoista de sine este originea tuturor invidiilor, dusmaniilor, a certurilor.’

Urmatoarea intalnire, cea din aceasta seara, va avea loc in Biserica ‘Sfantul Nicolae’ – Socola si va incepe tot la ora 17.00. Omilia va fi tinuta de Mons.Dr. Alois Fechet, vicar episcopal al Diecezei Romano-Catolice de Iasi.

Comentarii Facebook


Știri recente