Ritualuri liturgice deosebite in Sfanta si Marea Vineri

In Biserica Ortodoxa maine este Sfanta si Marea Vineri, in care se face amintire de sfintele, mantuitoarele si infricosatoarele Patimi ale Mantuitorului. Tot in aceasta zi se aminteste de marturisirea mantuitoare facuta pe Cruce de talharul recunoscator, care a fost rastignit impreuna cu Iisus. Sfanta si Marea Vineri este zi aliturgica si, de asemenea, este o zi de post aspru si de rugaciune. Mai multe detalii despre aceasta zi am aflat de la pr. prof. dr. Viorel Sava, decanul Facultatii de Teologie Ortodoxa ‘Dumitru Staniloae’ din Iasi: ‘Participam la suferinta Mantuitorului Iisus Hristos si retraim incercarea din acea zi sfanta si mantuitorare o data cu Maica Sfanta si cu Sf. Apostoli tinand post negru in aceasta zi. Randuielile noastre prevad ca in aceasta zi sa nu se consume nimic, ci numai cei firavi trupeste sa consume ceva spre seara, dupa Denie, doar pentru a se intari cat de cat. Acest post negru este o solidarizare in suferinta cu cei ce au suferit si mai cu seama solidarizare in suferinta cu Mantuitorul nostru Iisus Hristos. De asemenea, in aceasta zi nu savarsim Sf. Liturghie’.

Maine dimineata, in toate bisericile ortodoxe va fi savarsita slujba Ceasurilor Imparatesti. Despre randuiala acestor slujbe am aflat mai multe amanunte tot de la parintele decan Viorel Sava: ‘In randuiala Ceasurilor avem paremii, texte din Vechiul Testament, avem texte din Noul Testament care sunt centrate pe aceasta perioada, parti din slujba pe care nu le intalnim in randuiala altor Ceasuri. Ele sunt mai dezvoltate ca randuiala, textele avand un continut didactic foarte pronuntat’.

Tot in Sfanta si Marea zi de Vineri, dupa slujba Ceasurilor Imparatesti se oficiaza slujba Obednitei si a Vecerniei, in cadrul careia Sf. Epitaf va fi scos si asezat in mijlocul bisericii. Mai multe informatii in acest sens am aflat de la parintele Daniel Alic, consilier pe probleme culturale al Episcopiei Caransebesului: ‘Vecernia din Vinerea Mare este o slujba deosebita in curgerea anului bisericesc. La Stihoavna se canta o stihira de mare frumusete si plina de intelesuri: ‘Cand Te-ai pogorat de pe lemn…’, in timpul careia se scoate Sf. Epitaf din Altar si se asaza pe o masa in mijlocul bisericii, iar la troparele din vremea Vecerniei preotul cadeste Sf. Epitaf’.

Parintele consilier Daniel Alic ne-a explicat ce este Sf. Epitaf si ce semnifica acest obiect liturgic: ‘Sfantul Epitaf este facut din panza de in pe care se afla imprimata ori brodata icoana inmormantarii Domnului. Se foloseste o singura data pe an, la Vecernia aceasta, cand Epitaful este scos in mijlocul bisericii. Apoi, la slujba Prohodului din noaptea Vinerii Patimilor, la Utrenia Sambetei celei Mari, este purtat in procesiune in jurul bisericii si apoi adus in biserica, in Sf. Altar, fiind asezat pe Sf. Masa, unde ramane pana la inaltarea Domnului, cand este ridicat si pus spre pastrare. Epitaful inchipuie chipul mort al Domnului, ridicarea de pe masa in miercurea din ajunul Inaltarii simbolizeaza inaltarea la cer a Mantuitorului, iar iesirea afara din biserica si ocolirea ei inchipuie procesiunea funebra pentru purtarea Trupului Domnului de la Golgota la locul mormantului’.

Comentarii Facebook


Știri recente