Prin Taina Sfântului Maslu se sfințește doar uleiul

Dacă privim la rânduiala corectă a sfintelor slujbe observăm că fiecare slujbă, fie ea Ierurgie sau Taină, fie săvârșită în cadrul lăcașului de cult sau la casa credinciosului, se săvârșește sfințirea unei anumite materii (apă, vin, ulei, pâine).

Astfel, în cadrul Tainei Sfântului Botez se săvârșește în mod special sfințirea uleiului prebaptismal și a apei în care se va afunda pruncul; la Taina Sfintei Cununii se binecuvântează vinul din care vor gusta mirii ca prefigurare a comuniunii prin Euharistie; în cadrul Sfintei Liturghii se săvârșește sfințirea Cinstitelor Daruri de vin și prescură; la Sfeștanie se sfințește apa cu care se va stropi întreaga casa și credincioșii; astfel și la Taina Sfântului Maslu are loc doar sfințirea concretă a unei singure materii, și anume sfințirea uleiului.

Această sfințire doar a uleiului sau a untdelemnului respectă întocmai cinstirea și corectitudinea Tainei, cât și îndemnul concret al Sfântului Apostol Pavel, care spune: ‘De este cineva bolnav între voi, să cheme preoții Bisericii ca să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn în numele Domnului’ (Iacov 5, 14-15). Cu alte cuvinte, materia principală peste care se pogoară harul sfințitor al Sfântului Duh din cadrul Tainei Maslului este uleiul, pentru că cu acest ulei se unge spre vindecare bolnavul.

Astfel, uleiul sfințit în cadrul Tainei este practic elementul direct și concret prin care omul ia contact și îl utilizează în mod direct și personal prin ungere harică.

Uleiul adus pentru sfințire în cadrul acestei Sfinte Taine trebuie să fie absolut curat și pus în vase curate pentru ca Duhul Sfânt să caute spre materia curată care dă cinstire cuvenită sfințirii și rolului materiei sfințite.

De ce am amintit că la Taina Sfântului Maslu se sfințește doar uleiul? Pentru că, în multe zone, atunci când se săvârșește această Taină, credincioșii aduc, din neștiință, tot felul de lucruri: făină, pâine, haine; lucruri care nu primesc absolut nici un har sfințitor sau vindecător, pentru că pogorârea harului sfințitor se face exclusiv asupra uleiului: ‘Doamne, Care cu mila și cu îndurările Tale, tămăduiești zdrobirile sufletelor și ale trupurilor noastre, Însuți, Stăpâne, sfințește untdelemnul acesta…’ (fragment din slujba Sfântului Maslu).

Deci, preoții nu cheamă harul sfințitor nici asupra făinii sau a pâinilor și nici a altor lucruri. Credincioșii aducând și alte lucruri în afară de ulei, aduc practic necinstire Tainei, și, mai mult de atât, pot provoca dezordine. (Articol publicat în Ziarul Lumina din data de 23 ianuarie 2012)

Comentarii Facebook


Știri recente