Prepararea Sfântului și Marelui Mir – interviu cu Înaltpreasfințitul Laurențiu, Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului

Anul acesta, în Săptămâna Patimilor, are loc sfințire Marelui Mir pentru a douăzecișiuna oară în Biserica Ortodoxă Română. Prezentăm aici un interviu cu tema „Pregătirea Sfântului și Marelui Mir” realizat de părintele consilier Ciprian Apetrei, directorul Agenției de Știri BASILICA în cadrul emisiunii radiofonice „Dialogurile TRINITAS” din data de 29 martie 2010. Tema este dezbătută de Înaltpreasfințitul Laurențiu, Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului.

Pr. Ciprian Apetrei: Bine ați revenit la Radio Trinitas, Înaltpreasfinția Voastră și binecuvântați!

Înaltpreasfințitul Laurențiu: Bine v-am găsit și Dumnezeu să ne binecuvânteze pe toți!

Pr. Ciprian Apetrei: Astăzi la Mănăstirea Antim din București a început procesul de realizare a Marelui Mir, care joi va fi sfințit și va deveni Sfântul și Marele Mir. Acesta este un moment foarte important în istoria unei Biserici autocefale. Iată, pentru a douăzecișiuna oară se întâmplă acest lucru, și acest proces a debutat în această dimineață, evident cu rânduială specială pe care ați condus-o ca delegat al Preafericitului Părinte Patriarh Daniel. Înaltpreasfinția Voastră ce s-a întâmplat în această dimineață la Mănăstirea Antim și care este acest proces care se continuă și în acest moment și pe parcursul următoarelor zile?

Înaltpreasfințitul Laurențiu: Sfântul și Marele Mir este cea mai importantă materie purtătoare de har după Euharistie. Sfânta Împărtășanie nu se compară cu nici un fel de materie sfințită pentru că este prezența reală a Lui Hristos; pâinea și vinul devin Trupul și Sângele Mântuitorului Hristos. Deci, Sfântul și Marele Mir este alcătuit din untdelemn de măsline pregătit în mod special împreună cu vin și tot felul de plante și de ingrediente aromate care simbolizează mulțimea darurilor Duhului Sfânt. Această pregătire, acest proces are mai multe etape. Este prevăzut în rânduială ca materiile acestea, florile frumos mirositoare care sunt pregătite, sau diferitele rădăcini, să fie uscate deja din săptămâna dinainte de Florii, pentru ca luni în prima zi a Săptămânii Patimilor să fie pregătite cazanele în care va fi realizată această materie, Marele Mir. În dimineața aceasta, ca delegat al Preafericitului Părinte Patriarh, am condus această deschidere, această rânduială împreună cu încă patru ierarhi, cu Preasfințitul Mihail din Australia și Noua Zeelandă, cu Preasfințitul Ciprian, Episcop Vicar Patriarhal, cu Preasfințitul Varsanufie, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, și cu Preasfințitul Ioachim, Episcopul Vicar al Arhiepiscopiei Romanului. Deci, au fost cinci arhierei și am făcut întâi de toate Sfințirea Apei mici, Agheasma Mică, așa cum scrie în rânduială, în locul acesta anume pregătit pentru pregătirea Marelui Mir, este vorba de capela de la Mănăstirea Antim. Acolo se află mai multe cazane, unul dintre ele este cel mai important și modernizat, cazanul cel mare unde se va finaliza pregătirea. În momentul de față sunt patru cazane. Acestea trebuiau să fie spălate cu aghiazmă, de aceea am pregătit întâi materia, am sfințit apa.

Pr. Ciprian Apetrei: Care apoi se dă la un loc curat, evident.

Înaltpreasfințitul Laurențiu: După ce am făcut sfințirea apei am stropit cu apă sfințită aceste vase și într-o rânduială specială am tămâiat de câteva ori mediul acesta și toate materiile care vor fi folosite la pregătirea Sfântului și Marelui Mir. Sunt prevăzute treizeci și opt de ingrediente care, așa cum am spus, simbolizează multitudinea darurilor Duhului Sfânt. Rânduiala propriu-zisă a începerii rânduielii Marelui Mir e foarte simplă: binecuvântarea, rugăciunile începătoare, Troparul Rusaliilor și Condacul Rusaliilor, iar apoi solemn, cu un mijloc de acesta de aprindere a focului, eu, ca delegat al Prea Fericitului am aprins focul la cazanul central, și apa care a fost sfințită a fost introdusă în cazanul acesta și în celelalte cazane. După ce s-a încălzit puțin, preoții care ne-au ajutat au luat și au curățat foarte bine, cu apă sfințită, aceste vase.ca ele să fie binecuvântate de Dumnezeu și pregătite după perioada aceasta de câțiva ani de la pregătirea celuilalt Sfânt și Mare Mir.

Pr. Ciprian Apetrei: Aceste cazane sunt în primul rând de un litraj mare.

Înaltpreasfințitul Laurențiu: Cel mare cred că depășește două sute, aproape trei sute de litri. De obicei cantitatea care se folosește este de o sută șaizeci de litri însă ca să poată să intre o sută șaizeci de litri de material, cazanul trebuie să fie mult mai mare.

Pr. Ciprian Apetrei: Trebuie să fie aproape dublu.

Înaltpreasfințitul Laurențiu: Acolo se vor fierbe și diferite flori, rădăcini, deci și plante care formează un decoct. Ele se vor fierbe mâine dimineață. Marți, începe prima pregătire, prima fierbere. Două ore va fierbe această materie. Astfel, se pune întâi o sută de litri de vin, în vinul acesta se vor pune aceste plante și rădăcini care trebuiesc să fie fierte două ore încotinuu, și se amestecă în așa fel încât să nu se prindă materia aceasta de cazan. Să precizez că in tot timpul acestei lucrări se va citi din Sfânta Evanghelie. Deja am început cu Evanghelia de la Matei, astăzi, iar mâine dimineață la ora opt vom fi prezenți acolo din nou să aprindem cazanul respectiv și să înceapă procesul acesta al pregătirii Marelui Mir.

Pr. Ciprian Apetrei: Se citesc anumite pericope evanghelice?

Înaltpreasfințitul Laurențiu: Toată Evanghelia se citește integral, la rând, începând cu Evanghelia de la Matei. Preoții sunt cu epitrahil și cu felon deoarece este un act liturgic, nu este o pregătire de bucătărie.

Pr. Ciprian Apetrei: Adică, încontinuu se face rânduiala aceasta practică pe care ne-ați explicat-o, dar tot timpul se citește Sfânta Evanghelie.

Înaltpreasfințitul Laurențiu: Lucrarea am deschis-o deja, mâine se va continua, dar ea se află ca element component al unui proces, al unui ritual liturgic continuu până sedimentarea și până la înmiresmarea cu ultimele ingrediente care se vor adăuga acestui preparat, adică a Marelui Mir.

Pr. Ciprian Apetrei: cu alte cuvinte în aceste trei zile se vor citi toate cele patru Evanghelii.

Înaltpreasfințitul Laurențiu: Dacă se termină se poate lua de la început. Apoi, miercuri se pornește procesul al doilea. Deci, avem două materii de bază: untdelemnul de măsline și vin curat, vechi. Întâi se fierb materiile acestea cu vin după aceea, mâine, se va încălzi vasul unde se află acest decoct. Când este fluid și se poate trece dincolo se pune în celălalt vas.

Pr. Ciprian Apetrei : acestea se pregătesc în vasele din jurul vasului cel mai mare de aproape de 300 de litri și în vasul cel mare se aduc apoi toate aceste materii.

Înaltpreasfințitul Laurențiu:Poimâine, miercuri, când e faza finală și cea mai lungă, procesul acesta se va derula în vasul cel mai mare. Se va pune decoctul acolo și se va fierbe cu untdelemnul de măsline care este deja pregătit. Procesul acesta e un proces lent, durează 4 ore în care preoții, îmbrăcați ca la Liturghie, cu niște palete mari vor amesteca tot timpul timp de patru ore. În acest răstimp cel care răspunde – avem un părinte care a participat și acum trei ani la pregătirea Marelui Mir – va pune la timpul potrivit și la temperatura, mai ales la temperatura adecvată anumite ingrediente. Dacă ele nu sunt puse la temperatura corespunzătoare pot crea precipitări care pot distruge omogenitatea materiei. Materia trebuie să fie omogenă de aceea se urmărește ca acest proces să fie pregătit după rânduială. După ce se termină de pregătit, se introduc, în timpul acesta al fierberii, aromatele care pot fi introduse deoarece se lasă apoi să se răcească. Unele dintre aromate nu pot fi introduse decât după răcire, unele sunt foarte volatile, le-ai pus acolo și mirosul dispare dar și preparatul respectiv nu intră așa cum ar trebui în componența Marelui Mir. Vasul acesta are și un sistem modern de răcire, are pereți dubli. Dup ce se termină de fiert se dă drumul la apă prin pereții vasului și se răcește. Într-un timp foarte scurt poate să ajungă la temperatura în care el se poate decanta. Trebuie să se decanteze. Vasul acesta are trei robineți puși unul sub altul la diferite distanțe în așa fel încât se poate lua întâi cea mai bună calitate a preparatului. Cel care se ridică deasupra este cel mai bun pentru că totul se lasă la fund, toate ingredientele, tot ce a rămas din rădăcinile plantelor se vor așeza la fund și se limpezește. Se va lua în trei etape preparatul respectiv, care este cel mai curat, apoi al doilea și în cele din urmă se va lua și a treia cantitate.

Pr. Ciprian Apetrei: Cu alte cuvinte se face o decantare și se ia ceea ce este mai bun

Înaltpreasfințitul Laurențiu: După aceea, ceea ce s-a pregătit, materia respectivă va fi pusă în niște recipiente de inox

Pr. Ciprian Apetrei: Un fel de anfore?

Acum cele care le cărăm noi sunt niște vase mai mari, niște bidoane. S-a pregătit acum, și îi mulțumim pentru aceasta Preafericitului Părinte Patriarh căci a avut inițiativa de a comanda pentru fiecare Eparhie o amforă, un vas în care să păstrăm acasă, Sfântul Mir pe care îl primim de aici pentru că am constata că la centrele noastre Eparhiale sunt vase de diferite feluri și materii. Și eu am la Sibiu multe vase rămase coclite, oxidate, pentru că materia aceasta luată ca materie nu ca element sfințit este și foarte corozivă, trebuie păstrate în vase speciale pentru că altfel nu se păstrează bine.

Pr. Ciprian Apetrei: Aceste bidoane, vase mari, au emblema Patriarhiei ca să se știe de ce sunt făcute și fiecare Eparhie va primi acele vase speciale.

Înaltpreasfințitul Laurențiu:Noi vom primi o cantitate de doi litri fiecare și apoi după nevoile fiecare eparhii facem comandă și introducem Sfântul Mir pe care îl luăm de la centru. Vreau să spun că la sfârșitul procesului se introduce acel mir de nard. Este un ingredient cunoscut, este foarte frumos mirositor

Pr. Ciprian Apetrei: Și cei care merg la locurile sfinte îl pot cumpăra, doar că există și contrafăcut, dacă este contrafăcut strică valoarea firească. Acum s-a procurat natural?

Înaltpreasfințitul Laurențiu:Da și se este ultimul ingredient care se va adăuga. Apoi vasele acestea vor fi duse în Catedrala Patriarhală unde, în Joia Mare, se va săvârși Liturghia Sfântului Vasile cel Mare unită cu Vecernia. În cadrul Liturghiei se vor citi două rugăciuni. După Paremi, după ce se va termina Vecernia și începe Liturghia atunci se citesc primele două rugăciuni. Următoarele două rugăciuni vor fi citite înainte de ectenia dinainte de Tatăl nostru, deci înainte de împărtășire. Vreau să menționez un lucru. La Vohodul Mare vasele respective vor fi purtate prin fața credincioșilor de către diaconi sau de către preoți odată cu darurile care se aduc. Deci, ele vor merge după cinstitele daruri.

Pr. Ciprian Apetrei: Lumea va avea posibilitate anul acesta să vadă integral aceste lucruri prin intermediul Trinitas Tv. Acum trebuie să fim realiști, nu foarte mult lume va putea intra în Catedrală deoarece avem membrii Sfântului Sinod și altarul și tot ceea ce înseamnă naosul Bisericii va fi ocupat de slujitori și de membrii Sinodului Bisericii Ortodoxe Române.

Înaltpreasfințitul Laurențiu: Încă un element care ține tot de ritualul acesta deosebit este și omilia. Se va face o omilie despre Sfântul și Marele Mir. Pe rând au fost toți mitropoliții, în anul acesta este Înaltpreasfințitul Petru de la Chișinău, Mitropolitul Basarabiei și Exarh al Plaiurilor

Pr. Ciprian Apetrei: Este un moment deosebit pe care nu îl trăiești în fiecare an și mai ales că sunt prezenți membrii Sfântului Sinod, în Joia Mare când ne amintim în primul rând de Cina cea de Taină și cred eu că e important ca acei credincioși care putea vor participa să fie prezenți sau să urmărească la mijloacele media ale Patriarhiei Române acest eveniment unic.

Înaltpreasfințitul Laurențiu: Deci, este singura materie care este sfințită de soborul ierarhilor în frunte cu Preafericitul Patriarh Daniel care conduce toată ceremonia aceasta, toată Liturghia. Apoi nu este o simplă materie, aceasta a fost pregătită într-un proces atât de minunat iar materia rezultată pe lângă faptul că e compusă din atâtea mirodenii are un miros extraordinar ca ea să fie folosit în lucrarea Sacramentală a Bisericii.

Pr. Ciprian Apetrei: Înaltpreasfinția voastră, în încheierea discuției noastre, știm că sunteți și profesor de liturgică la Facultatea de Teologie din Sibiu unde sunteți și decan, aș dori să ne spuneți la ce folosim noi – Ierarhia – Sfântul și Marele mir. Au auzit cât de important este dar acum trebuie să aflăm la ce se folosește și cine îl folosește.

Înaltpreasfințitul Laurențiu: Sfântul și Marele Mir se folosește întâi de toate la Taina Mirungerii- așa se și numește – spre deosebirea de ungerea de la Maslu care este ungere cu untdelemn, Mirungerea este a doua taină care o primim după Botez

Pr. Ciprian Apetrei: Și care este integrată în cadrul Tainei Botezului

Înaltpreasfințitul Laurențiu: Trei taine se primesc deodată: Botezul Mirungerea și Euharistia, sunt tainele de inițiere.

Pr. Ciprian Apetrei: Credincioșii, atunci când vin la Biserică să boteze pruncul, nu știu că acelui copil i se vor administra trei Taine.

Înaltpreasfințitul Laurențiu: Copilul după ce este afundat în apa Botezului este uns cu Sfântul și Marele mir la principalele organe ale simțurilor: la frunte, la nas, la ochi, la gură, la urechi, la piept, la spate, la mâini și la picioare. Se rostește formula „Pecetea Darului Duhului Sfânt”. Deci, această materie, Sfântul Și Marele Mir care este sfințit de episcop după prevederile canonice, dar la noi și mai mult este sfințit de soborul episcopilor constituie această „Pecete a Darului Duhului Sfânt” . Deci, cel botezat, cel care a murit și a înviat sau care s-a născut din nou împreună cu Hristos, care s-a născut din nou în viața în Hristos este întărit acum cu „Pecetea Darului Duhului Sfânt”. Deci, Duhul Sfânt va rămâne peste principalele organe ale simțurilor, spre luminarea minții, spre a vedea lucrările lui Dumnezeu, spre a-L lăuda pe Dumnezeu, spre a asculta cuvântul lui Dumnezeu, spre a-L iubi pe Dumnezeu – de aceea însemnăm la piept. La spate se unge pentru a îi dărui lui Dumnezeu și puterea fizică și mâinile și picioarele pentru a lucra, a merge în căile Domnului și a lucra faptele plăcute lui Dumnezeu. Se mai folosește Sfântul și Marele Mir la sfințirea Bisericilor. Masa Altarului este pecetluită în semnul Crucii cu patru cruci în patru locuri și apoi este unsă complet exact ca mormântul Mântuitorului. Pentru că masa Altarului, după ce se sfințește, devine mormântul purtător de viață al Mântuitorului Iisus Hristos. De asemenea, se folosește Sfântul și Marele Mir de către arhiereu la sfințirea Antimiselor care nu sunt altceva decât acele obiecte liturgice pe care este gravată icoana punerii în mormânt și care au părticele din Sfinte Moaște. Ele sunt unse cu Sfântul și Marele Mir.

Pr. Ciprian Apetrei: Și fără de care nu se poate săvârși Sfânta Liturghie.

Înaltpreasfințitul Laurențiu: Ele sunt cele care țin locul Mesei. De aceea se numește Antimis. Ține loc de masă. Se poate face Liturghie și în afară, cazuri excepționale, pe alte altare improvizate, dar fără Sfântul Antimis nu se poate face Sfânta Liturghie. Se poată unge și Biserica cu Sfântul și Marele Mir făcându-se semnul Crucii în interior și chiar și în exterior, în locuri ocrotite ca materia aceasta să nu fie pânăgrită.

Pr. Ciprian Apetrei: Înaltpreasfinția voastră vă mulțumesc pentru toate aceste amănunte și pentru că iată v-ați făcut timp să veniți aici la Radio TRINITAS și să ne explicați în detaliu ceea ce se întâmplă în aceste zile și cei care ne ascultă să înțeleagă foarte clar cât de important este ceea ce se întâmplă și cât le va fi de util Sfântul și Marele Mir cel puțin atunci când își vor aduce copiii la Botez și de acum vor ști că nu-l aduc numai la Botez, îl aduc și la Mirungere și la Împărtășire. Vă mulțumesc foarte mult și binecuvântați.

Înaltpreasfințitul Laurențiu:Dumnezeu să ne ajute și să vă binecuvânteze lucrarea pe care o săvârșiți frățiile voastre și să binecuvânteze pe Întâistătătorul nostru care patronează toate acestea și le binecuvântează spre folosul tuturor ascultătorilor.

Comentarii Facebook


Știri recente