Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a participat la Sfânta Liturghie, oficiată la Mănăstirea Cernica

În cuvântul de învățătură ținut ieri, 21 septembrie 2008, la sfârșitul Sfintei Liturghii, oficiată în biserica Mănăstirii Cernica, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a evidențiat rolul Sfintei Cruci în viața omului și necesitatea ca fiecare dintre noi să ne asumăm Crucea.

Evanghelia pe care am auzit-o ieri citindu-se în timpul Sfintei Liturghii este identică cu cea care se citește în Duminica Sfintei Cruci din Postul Sfintelor Paști. Preafericitul Părinte Patriarh a precizat că acest lucru „se explică prin faptul că Biserica dorește ca noi să înțelegem mai profund, mai cuprinzător semnificația Sfintei Cruci, din punct de vedere duhovnicesc. Cinstirea Sfintei Cruci se face la sărbătoarea Înălțarea Sfintei Cruci de pe 14 septembrie, dar care este întărită prin alte două sărbători: duminica dinainte și cea de după Înălțarea Sfintei Cruci. La aceste trei sărbători legate de Sfânta Cruce, se adaugă Duminica Sfintei Cruci din mijlocul Postului Sfintelor Paști”.

„Evanghelia de astăzi (ieri, n.r.) ne arată în primul rând care este lumina înțelesului celui mai adânc al Sfintei Cruci, ca lumină a vieții noastre creștine. Mântuitorul Iisus Hristos ne zice care sunt condițiile credinței în El și ale comuniunii sau legăturii vii cu El. În Evanghelie mai întâi se spune: «Oricine voiește să vină după Mine», fiind vorba de libertatea de a-I urma sau de a nu-I urma lui Hristos. Mântuitorul se adresează oamenilor fără să îi forțeze, fără să îi oblige să vină după El și spune: «Cel ce voiește să vină după Mine, trebuie să se lepede de sine, să își ia crucea sa și să-mi urmeze Mie»”, a adăugat Preafericirea sa.

„Lepădarea de sine într-o formă concentrată este lepădarea de mândrie și de lăcomie. Luarea Crucii înseamnă asumarea greutăților vieții, a neputințelor, lipsurilor din viața noastră și a ostenelilor pe care le săvârșim pentru a împlini voia lui Dumnezeu. Iar urmarea lui Hristos înseamnă ascultarea cuvântului Lui, împlinirea în viață, în practică a poruncilor Lui și împărtășirea cu El prin Sfintele Taine”, a mai spus Părintele Patriarh.

Cine poartă Crucea în unire, în comuniune cu Hristos, prin credință, prin fapte bune și prin împărtășirea cu Sfintele Taine, gustă încă din lumea aceasta bucuria împărăției cerurilor, pregustă de aici ceva din slava Învierii lui Hristos. „Bucuria Învierii este ascunsă în Cruce, iar Crucea ne arată slava Învierii, când Hristos Cel răstignit ni se arată nouă ca fiind și Hristos Cel înviat”, a menționat Preafericitul Părinte Patriarh.

Drumul Crucii este drumul Învierii, și suferința prin care trecem noi, cerând ajutorul lui Dumnezeu, este ca să putem birui ispitele, lipsurile, nepuțințele, ostenelile. Aceasta este calea adevărată spre bucurie. „Noi nu cinstim Crucea fără Înviere și nu le despărțim una de alta. De aceea cântăm: «Crucii Tale ne închinăm, Hristoase, și Sfântă Învierea Ta o lăudăm și o mărim». Biserica nu propovăduiește suferința, ci arată că, în lumea aceasta marcată de păcat, nu putem ajunge la bucurie fără să ne asumăm suferința cu gândul la Dumnezeu. Cine nu vede la capătul drumului Crucii lumina Învierii cade în deznădejde. Cine suferă fără speranță, cine suferă fără credință, fără să se roage lui Hristos, Care a zis: «Veniți la Mine, toți cei osteniți și împovărați, și eu vă voi odihni pe voi», acela poate cădea în deznădejde. Mulți oameni, pentru că n-au avut credință tare, speranță și nici rugăcine puternică, când n-au mai putut suferi, s-au sinucis, și-au curmat viața pentru că n-au avut suferința legată de speranță și de nădejde. Deci taina Crucii pentru noi nu este doar taina suferinței, ci e taina suferinței cu speranță, cu nădejde, cu încredere puternică în ajutorul lui Dumnezeu și cu rugăciune fierbinte, pentru ca El să ne ajute să trecem prin necazuri și să vedem la capătul suferinței bucuria Învierii, bucuria birunței, bucuria realizării noastre în calitate de creștini iubitori de Hristos”, a spus Preafericitul Părinte Patriarh.

La sfârșitul cuvântului de învățătură rostit, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a amintit și înființarea, în viitorul apropiat, a Centrului social-cultural „Sfântul Ierarh Calinic de la Cernica”, care va funcționa în clădirile fostului Seminar Teologic de la Mănăstirea Cernica. Iar în data de 3 decembrie a.c., de ziua pomenirii Sfântului Cuviosului Gheorghe, stareț al Mănăstirii Cernica, se va sfinți paraclisul din casa Sfântului Ierarh Calinic. Tot în aceeași zi va fi și sinaxa tuturor stareților și starețelor din Arhiepiscopia Bucureștilor, cu ocazia împlinirii a 400 de ani de la întemeierea Mănăstirii Cernica.

( Sursa: Ziarul Lumina Nr. 220/ 22 septembrie 2008)

Comentarii Facebook


Știri recente