Postul, un mijloc de desăvârșire

Începem astăzi urcușul duhovnicesc spre sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului prin postul rânduit de Biserică în cele două săptămâni dinaintea praznicului. Despre istoricul acestui post și despre provocarea oamenilor de a se înfrâna în plină perioadă de concedii a vorbit pr. lect. dr. Stelian Ionașcu, parohul Bisericii „Izvorul Nou” din Protoieria III Capitală.

Părinte profesor, cum a apărut în Biserica Ortodoxă Postul Adormirii Maicii Domnului?

Postul Adormirii Maicii Domnului, numit și „Postul lui august”, este unul dintre cele patru posturi rânduite de Biserică, având o perioadă fixă de aproximativ două săptămâni, de obicei între 1 și 14 august, dar există și varianta când ziua de lăsatul secului – 31 iulie – pică miercuri sau vineri, și atunci se lasă sec cu o zi mai devreme, pe 30 iulie. De asemenea, postul se va continua chiar și în ziua Adormirii Maicii Domnului, pe 15 august, atunci când această zi va cădea miercuri sau vineri, dezlegându-se doar la untdelemn, pește și vin.

Acest post precede praznicul Adormirii Maicii Domnului și a fost rânduit de Biserică spre a aduce aminte de virtuțile alese ale Sfintei Fecioare Maria și de postul cu care ea însăși, după Tradiție, s-a pregătit pentru trecerea la cele veșnice. Există în scrierile apocrife această învățătură conform căreia Maica Domnului, cunoscând momentul trecerii sale la cele veșnice, s-a pregătit prin post. Acest post a fost practicat cu severitate, în cinstea Schimbării la Față a Domnului și a Adormirii Maicii Domnului, de către monahii aghioriți, fiindcă Maica Domnului este ocrotitoarea Sfântului Munte Athos.

Ca vechime, este cel mai nou dintre cele patru posturi. Originea lui trebuie căutată probabil prin secolul al V-lea, când cultul Maicii Domnului se dezvoltă, creștinii postind înainte de sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului. Dar nu toți creștinii posteau la fel. Prin părțile Antiohiei țineau o singură zi, pe 6 august, alții mai multe zile: 4 zile în Constantinopol și 8 zile în Ierusalim. Alții nu posteau deloc, considerând că sărbătoarea Adormirii este o zi de mare bucurie, deoarece Maica Domnului a trecut de la viața pământească la bucuria cerească, unde stă în nemijlocită apropiere de Fiul ei iubit. Data și durata postului au fost uniformizate în întreaga Ortodoxie în anul 1166, la Sinodul local de la Constantinopol convocat de patriarhul ecumenic Loukas Chrysovergis stabilindu-se cele două săptămâni, între 1 și 14 august.

Care este rânduiala postirii în această perioadă?

Postul Sântă-Măriei are o rânduială mai aspră decât Postul Nașterii Domnului și cel al Sfinților Apostoli Petru și Pavel, care au mai multe dezlegări, și este mai ușor decât Postul Sfintelor Paști.

Pentru modul în care sunt prescrise zilele de post folosim „Tipicul cel Mare” și „Învățătura pentru posturi” din Ceaslovul mare. Acestea rânduiesc ajunare lunea, miercurea și vinerea, până la Ceasul al IX-lea, când se consumă mâncare uscată. Marțea și joia se consumă legume fierte, fără untdelemn, iar sâmbăta și duminica se dezleagă la untdelemn și vin. Pravila Mare dă dezlegare la vin și untdelemn și pentru zilele de marți și joi. La 6 august, care este praznicul Schimbării la Față, în orice zi ar cădea, se face dezlegare la untdelemn, pește și vin. Ca rânduială specială, se vor citi, în biserici și mănăstiri, zilnic, alternativ, cele două Paraclise ale Maicii Domnului din Ceaslov.

Ce rânduieli liturgice aparte avem în perioada Postului Adormirii Maicii Domnului?

În timpul celor două săptămâni premergătoare Adormirii Maicii Domnului avem, în primul rând, o sărbătoare pe 1 august, ce se numește Scoaterea Sfintei Cruci. Avem trei astfel de sărbători în rânduiala noastră bisericească. Cea mai cunoscută este cea din 14 septembrie – Înălțarea Sfintei Cruci – când rânduiala tipiconală a scoaterii Sfintei Cruci spre închinare la Utrenie cuprinde o seamă de ectenii speciale. Atât această zi de 1 august, cât și sărbătoarea Duminicii a III-a din Sfântul și Marele Post, a Sfintei Cruci, au o rânduială similară, mai restrânsă: Sfânta Cruce este pregătită cu o seară înainte, așezată pe Sfânta Masă, iar după Doxologia Mare, la „Sfinte Dumnezeule”, este scoasă în mijlocul bisericii, cântându-se troparul „Mântuiește, Doamne, poporul Tău”, iar la închinare cântăm „Crucii Tale ne închinăm Stăpâne, și Sfântă Învierea Ta o lăudăm și o slăvim”.

Mai avem, în această perioadă, praznicul împărătesc al Schimbării la Față, așezat undeva aproape de jumătatea postului, pe 6 august. Este un prilej de mângâiere, din punctul de vedere al postului, prin dezlegarea la pește, untdelemn și vin, dar și un prilej de bucurie binecuvântată întru amintirea evenimentului Schimbării la Față a Domnului nostru Iisus Hristos pe Muntele Tabor.

Bineînțeles, acestora se adaugă însuși praznicul Adormirii Maicii Domnului, care cuprinde Privegherea din ajun și Sfânta Liturghie din ziua sărbătorii. În ajun există și rânduiala specială a Prohodului Adormirii Maicii Domnului, care ne amintește de Prohodul Mântuitorului Iisus Hristos din Săptămâna Sfintelor Pătimiri. Slujba în trei stări a fost tradusă la începutul secolului al XIX-lea în limba română și s-a perpetuat în cărțile de cult, odată cu Prohodul Domnului nostru Iisus Hristos, de la Ioniță Pralea, Macarie Ieromonahul, Anton Pann până în zilele noastre. Cele trei stări amintesc de Adormirea Maicii Domnului și de mutarea cu trupul la cer cu puterea Fiului său, Care o primește în ceruri. Având rânduiala unui prohod, icoana Adormirii Maicii Domnului pe care o întâlnim pe peretele de miazănoapte al bisericii a inspirat să se croiască epitafe. Rânduiala înconjurării bisericii este chiar ca la Prohodul Domnului.

Ne aflăm în plină vară, perioadă în care mulți dintre credincioși și-au programat, din timp, concediile. Ca duhovnic, ce sfat aveți pentru cei care se află, în timpul postului, departe de casă?

Acest post al Adormirii Maicii Domnului este cunoscut de către toți credincioșii. Maica Domnului este Maica noastră a tuturor și am învățat din experiența parohială că se creează o încărcătură emoțională în acest post, iar credincioșii nu îl încalcă. Bineînțeles că este o perioadă în care mulți poate și-au rânduit din timp plecarea în concediu, dar cei care postesc vor posti chiar și dacă pleacă în călătorie. Recomandările sunt, în primul rând, pentru cei care ar dori să postească, și care nu au postit până acum, să înceapă chiar cu Postul Adormirii Maicii Domnului, pentru că este o perioadă de doar două săptămâni în care se pot mobiliza și pot vedea care este frumusețea postului. Pentru cei care sunt pelerini, aceștia vor primi la mănăstirile pe care le vizitează mâncare de post. Pentru cei care merg însă pentru agrement, este nevoie de mai mult efort pentru a se opri de la mâncărurile de dulce, lucru ce ține de voința lor. Nici un duhovnic nu poate oferi dezlegare pentru mâncare de dulce în perioadă de post, decât pentru bătrâni, bolnavi sau copii, după rânduiala Bisericii. Un om în putere nu poate primi dezlegare pentru că merge în concediu. Oricât ar fi Biserica de înțelegătoare, aici este vorba despre rânduieli canonice și mai ales despre posibilitatea de a împlini fiecărui credincios dorința de a ajunge la desăvârșire. Pentru că numim postul un mijloc de desăvârșire, iar postul de bucate este un prim pas spre desăvârșirea iubirii creștine.

Pentru creștinii care rămân acasă, posibilitatea postirii este mult mai ușoară. Pentru cei care merg în concediu, este nevoie de un efort în plus de voință, iar pentru pelerini poate fi un prilej de a observa, la mănăstiri, rânduiala postului și ei înșiși se pot angaja în ținerea acestui post cu evlavie pentru Maica Domnului.

(Interviu publicat în Ziarul Lumina, Ediția din 31 iulie 2013)

Comentarii Facebook


Știri recente