PF Parinte Patriarh Teoctist a sfintit Marele Mir

PF Parinte Patriarh Teoctist, impreuna cu membrii Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, a oficiat astazi, la Biserica ‘Sf. Spiridon Nou’ – paraclis patriarhal din Bucuresti, slujba Sfintei Liturghii in cadrul careia a fost sfintit Marele Mir. La sfarsitul Sfintei Liturghii, PF Parinte Patriarh Teoctist a rostit un cuvant de invatatura in care a subliniat importanta Sfantului si Marelui Mir si, de asemenea, insemnatatea momentului de astazi in care a fost sfintit Marele Mir: ‘Nu lipseste Sfantul si Marele Mir din nici un act al vietii noastre de capetenie, de familie a Bisericii Ortodoxe Romane. Am avut astazi bucuria sa vedeti ceea ce ochii dvs. nu vad si urechile dvs. si ale noastre nu au auzit pana acum. Numai in asemenea imprejurari harul Duhului Sfant in diferite forme se raspandeste ca si mirul pe care l-ati simtit de la Sf. Altar pana la fiecare credincios si credincioasa. Este o zi mare si insemnata pe care o traieste Biserica noastra Ortodoxa Romana, Biserica si neamul nostru romanesc. Nu exista crestin, nu exista act dumnezeisc, religios, fara pecetea mirului, care este untdelemnul bucuriei, al vietii, al nadejdii, al viitorului. Cantarile liturgice de astazi, soborul sfintitilor arhierei si aceasta ambianta a Sfantului si Marelui Mir ne-a transformat, ne-a transferat in cele ceresti de aici, de pe pamant’.

De asemenea, PF Parinte Patriarh Teoctist a multumit tuturor celor care s-au implicat in aceste zile la prepararea Sfantului si Marelui Mir si a adresat totodata cateva indemnuri tuturor credinciosilor: ‘S-a ostenit mult ca sa avem acele flori si ierburi din Orient, bine mirositoare, ca despre care Sf. Evanghelie de astazi a spus ca a spalat Trupul Mantuitorului cu parul capului ei. Printre cei care s-au ostenit se afla colaboratorii si ierarhii mei de la Bucuresti, domnului Raducanu, doctor in farmacie, care cunoaste foarte bine pregatirea Sfantului si Marelui Mir. Rog pe bunul Dumnezeu si prin mijlocirile Sf. Ierarh Spiridon sa ne invredniceasca sa-L iubim mai mult pe Dumnezeu decat lumea aceasta, oricat de atragatoare ar fi ea. Sa iubim pe aproapele nostru mai mult decat pe noi insine, sa ne rugam pentru dusmani, sa ne rugam pentru cei ce nu pot sa se roage’.

In cadrul Sfintei Liturghii, PS Vincentiu Ploiesteanu, episcop vicar patriarhal si secretar al Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, a dat citire actului sinodal emis cu prilejul sfintirii Marelui Mir, din care va prezentam in continuare un scurt fragment: ‘A binecuvantat Preamilostivul si Atotputernicul Dumnezeu ca in curgerea vremii din urma viata religioasa in Biserica Ortodoxa Romana sa cunoasca sporuri si rodiri duhovnicesti in lucrarea sfintitoare la care se intrebuinteaza Sfantul si Marele Mir spre folosul si cresterea spirituala a trupului vazut al Bisericii. PF Parinte Patriarh Teoctist, impreuna cu Sf. Sinod, a randuit cele trebuitoare pentru a purcede din nou la pregatirea celor necesare sfintirii Marelui Mir pentru a doua oara in acest nou veac. In zilele de Luni, Marti si Miercuri din aceasta Saptamana Mare, in paraclisul Manastirii Antim din Bucuresti, cu hramul ‘Sf. Ioan Botezatorul’, s-a pregatit Marele Mir spre sfintire, cu implinirea randuielilor liturgice cuvenite savarsite de IPS Mitropolit Laurentiu al Ardealului, episcopii vicari patriarhali Vincentiu Ploiesteanu, secretar al Sf. Sinod, si Ciprian Campineanul, si de episcopul vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor, Sebastian Ilfoveanul, impreuna cu un sobor de preoti si diaconi. Astazi, 5 aprilie, in Sfanta si Marea Joi din Saptamana Patimilor 2007, ne-am adunat in Biserica ‘Sf. Spiridon Nou’ din Bucuresti si am savarsit sfintirea Marelui Mir care va sluji la intarirea in Duhul Sfant a dreptcredinciosilor crestini si ca marturie vazuta a comuniunii depline a tuturor credinciosilor nostri cu Sfanta noastra Biserica si cu Ortodoxia intreaga’.

Cu prilejul sfintirii Marelui Mir, omilia a fost rostita de catre IPS Laurentiu, Mitropolitul Ardealului, care a evidentiat semnificatiile Sfantului si Marelui Mir, precum si semnificatiile sfintirii Marelui Mir: ‘Sfantul si Marele Mir este materia sfintita care se foloseste la Taina Mirungerii, la sfintirea bisericilor, la sfintirea altarelor, a antimiselor si pentru reprimirea in Ortodoxie a celor care au cazut de la dreapta credinta, exprimand diversitatea lucrarilor harului Duhului Sfant in Biserica. Sfintirea lui este o lucrare de o importanta majora a Bisericii noastre Ortodoxe Autocefale atat din punct de vedere canonic, cat si din punct de vedere teologic. Semnificatia canonica a sfintirii Sfantului si Marelui Mir pentru co-slujirea arhiereasca sta in faptul ca Biserica Autocefala isi exprima cu acest prilej indatorirea, dar si dreptul canonic de a sfinti materia necesara Tainei Mirungerii prin co-liturghisirea tuturor ierarhilor ei intr-o zi de maxima intensitate spirituala a Saptamanii Mari. Slujba de sfintire a Sfantului si Marelui Mir reuneste Biserica in deplinatatea ei formata din soborul episcopilor, ceata preotilor si a diaconilor si totalitatea credinciosilor, descoperind ca lucrarea mantuitoare savarsita de catre Hristos este continuata de cea sfintitoare a Duhului Sfant prin Sf. Taine. Momentul sfintirii Marelui Mir este o afirmare a unitatii Bisericii noastre in comuniune de dreapta credinta si viata in Hristos, cu Sf. Apostoli si cu Sf. Parinti din toate timpurile’.

IPS Mitropolit Laurentiu a explicat apoi de ce Sfintii Parinti au randuit ca sfintirea Marelui Mir sa fie oficiata in Sfanta si Marea Joi: ‘Fara indoiala, Parintii Bisericii au gandit ca in perspectiva savarsirii Botezului din cadrul slujbei pascale sa se actualizeze momentele culminante din iconomia mantuirii: Patimile, Moartea si Invierea Mantuitorului. Joia cea Mare devine o sinteza unica a celor doua aspecte fundamentale ale vietii in Hristos, adica a fi incorporati sacramental in Trupul tainic al Domnului si a trai in Hristos, adica a pune in actiune darurile primite prin Sf. Taine. Din acest punct de vedere, slujba sfintirii Sfantului si Marelui Mir se incadreaza perfect atat in ciclul sacramental, intrucat este strans legata de Sf. Euharistie, fiind orientata spre Taina Sf. Botez, cat si in cel cultic, imnografic si ascetic al Bisericii, caci cu o zi inainte s-a facut pomenirea femeii pacatoase care a uns cu mir picioarele Domnului, iar in Vinerea Mare se va face amintirea de mirurile cu care Iosif si Nicodim, impreuna cu mironositele, au uns Trupul Domnului inainte de ingroparea Lui’.

Comentarii Facebook


Știri recente