Patriarhul României: Hristos este Lumina lumii, sensul prim și ultim al creației

Duminica după Botezul Domnului ne arată legătura dintre Botezul Domnului și predicarea Evangheliei Mântuitorului Iisus Hristos, legătura dintre Taina Botezului și Taina Pocăinței, ca uși de intrare în Împărăția lui Dumnezeu. Despre acestea și despre celelalte învățături ce se desprind din pericopa citită ieri a vorbit Patriarhul României în predica ținută la sfârșitul Sfintei Liturghii în Paraclisul ‘Sfântul Grigorie Luminătorul’ al Reședinței patriarhale, după cum ne informează Ziarul Lumina.

Evanghelia rânduită pentru a fi citită în biserici în Duminica după Botezul Domnului prezintă începutul propovăduirii Mântuitorului Iisus Hristos, duminica aceasta fiind în strânsă legătură cu sărbătoarea Botezului Domnului, de pe 6 ianuarie, și cu sărbătoarea Sfântului Ioan Botezătorul, prăznuită pe 7 ianuarie.

În cuvântul de învățătură rostit în paraclisul Reședinței patriarhale, cu hramurile ‘Sfântul Prooroc Ilie Tezviteanul, Sfântul Grigorie Luminătorul și Sfântul Daniil Sihastrul’, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a evidențiat importanța legăturii Botezului Domnului cu propovăduirea Cuvântului lui Dumnezeu.

‘Duminica după sărbătoarea Botezului Domnului ne arată legătura dintre Botezul Domnului și predicarea Evangheliei Mântuitorului Iisus Hristos. În același timp ne arată legătura dintre Taina Botezului Domnului și a Botezului nostru și Taina Pocăinței ca fiind uși de intrare în Împărăția lui Dumnezeu. Evanghelia scoate în evidență în mod deosebit faptul că Mântuitorul Iisus Hristos este Lumina lumii, sensul prim și ultim al creației și lumina sau sensul permanent al vieții creștine ca viață îndreptată spre Împărăția cerurilor’, a explicat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.

Dobândirea Împărăției cerurilor presupune o schimbare totală a firii omului, a mai arătat Patriarhul României.

‘Împărăția lui Dumnezeu care se apropie de oameni cere din partea acestora o schimbare, și anume o convertire, o înnoire a modului de a gândi, de a vorbi, de a trăi și de a făptui. Cuvântul ‘pocăiți-vă’ în limba greacă a Noului Testament înseamnă ‘schimbați-vă’. Adică schimbați-vă felul de a fi, convertiți-vă, înnoiți-vă, și anume, trebuie să gândim duhovnicește, să gândim în mod sfânt, nu pătimaș, și să gândim așa cum gândește Hristos. Trebuie să vedem lumea așa cum o vede Hristos, adică dar al lui Dumnezeu. Să vedem viața ca fiind îndreptată spre Înviere și spre fericire veșnică, așa cum ne-a arătat Hristos. Împărăția cerurilor presupune pocăință. De aceea, Taina Botezului care se împărtășește omului și pentru iertarea păcatelor nu se mai repetă. Ea este baza, ea este temelia tuturor celorlalte sfinte taine, dar Taina Pocăinței reînnoiește Botezul prin lacrimi. De aceea s-a spus că Botezul odată săvârșit în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh este unul singur. Mărturisim o singură credință, un singur Domn Iisus Hristos și un singur botez, dar botezul pocăinței prin lacrimi reînnoiește botezul nostru în apă și în Duhul Sfânt’, a arătat Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române.

Hristos, Lumina lumii

De asemenea, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a arătat că Mântuitorul Iisus Hristos este ‘Lumina lumii’, văzută de ‘poporul cel ce stătea în întuneric’.

‘Lumina mare este Iisus Hristos. Lumini ale descoperirii adevărului mântuitor au fost dăruite poporului în mod treptat, prin prooroci. Este o descoperire graduală a adevărului mântuirii. Dar plinătatea acestui adevăr este Iisus Hristos. Este Persoana Sa divino-umană. De aceea El este Calea, Adevărul și Viața. Calea care nu rătăcește, ci conduce la viață veșnică, Adevărul care înlătură orice eroare și erezie și Viața care nu se sfârșește, viața veșnică.

Hristos este atât lumină pentru viața oamenilor, cât și lumină pentru întreg universul. Pentru că toate au fost făcute în Hristos, prin Hristos și pentru Hristos. El este sensul prim și ultim al întregului Univers, dar în mod deosebit al vieții creștine. De aceea Sfântul Ioan Evanghelistul spune că în El era viață și viața era lumina oamenilor, adică lumina care îi conduce pe oameni la viața veșnică’, a arătat Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.

Comentarii Facebook


Știri recente